کربن زدایی از صنعت و اقتصاد، فوری ترین نیاز برنامه ریزی استراتژیک کشور / یکی از گام ها،هوشمند سازی شبکه برق

کربن زدایی از صنعت و اقتصاد از مهمترین اهداف دولتمردان کشورهای مختلف باید باشد. یکی از راهکارهای مورد نیاز برای کربن زدایی؛ هوشمند سازی صنعت برق است .

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ بشر در حال حاضر در مسیر تغییرات شدید آب و هوا قرار دارد، اگر محققان اهدافی را که تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسند هدف بگیرند، نمی توان از این فاجعه جلوگیری کرد.تجربه نشان داده است دولت ها همیشه به اندازه بخش خصوصی در این تغییرات اثر گذار نیستند و ضمن اینکه دولت ها باید مجوزها و مسیر حرکت را بازگشایی کنند؛ نیاز به ورود بخش خصوصی در تغییرات لازم برای مواجهه با تغییرات اقلیمی است که نه تنها محیط زیست جهان که بیشتر از آن اقتصاد و معیشت و زندگی انسان ها را مورد حمله قرار داده و روز به روز نیز حمله آن مخرب تر می شود.

یکی از راهکارها موثر برای جلوگیری از گرمای زمین ؛ تغییر در سیستم برق و حرکت در مسیر هوشمندسازی است.

یکی از اقداماتی که در کربن زدایی از شبکه برق کشور کارساز است، هوشمند سازی شبکه برق کشور است. گرچه مطالعه جامعی در این زمینه در کشور صورت نگرفته ولی موسسه تحقیقات قدرت ایالات متحده در تحقیقاتی در سال ۲۰۱۱ نتیجه گرفت که هوشمند سازی شبکه برق آمریکا ۳ تا ۵ برابر مخارج آن، ارزش افزوده ایجاد می کند و تولید گازهای گلخانه ای را تا ۵۸ درصد سطح تولید سال ۲۰۰۵ کاهش می دهد.

در حال حاضر با توجه به گسترش اتومبیل‌های الکتریکی و امکان آسان‌تر تبدیل وسایل سرمایش و گرمایش از سوخت فسیلی به برق میزان کاهش گازهای گلخانه ای و ارزش افزوده به مراتب بیشتر از تخمین سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

۳۳ میلیارد دلار هزینه هوشمند سازی صنعت برق کشور

تخمین زده می شود که هزینه های هوشمند سازی صنعت برق کشور بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار باشد با ارزش افزوده بیش از صد میلیارد دلار. متحول سازی صنعت برق برای تامین انرژی مورد نیاز  کربن زدایی از صنعت و اقتصاد کشور فوری ترین اقدامی است که باید مد نظر برنامه ریزان استراتژیک کشور قرار بگیرد. این تحول باید با سرعت بیشتری در کشور به جریان افتد تا بتوان،قبل از پایان این دهه انرژی مورد نیاز برای کربن زدایی از اقتصاد و صنایع را فراهم کرد.

عزم جهانی برای جلوگیری از افزایش ۲ درجه سانتیگرادی دمای زمین

جلوگیری از افزایش دمای زمین به بالاتر از ۲ درجه سانتیگراد به تلاش جمعی جامعه جهانی و خصوصا تولید کنندگان بزرگ گازهای گلخانه ای شامل ایران بستگی دارد.

اقتصاد کشور در خطر بیشتر

نادیده گرفتن اثرات تغییرات اقلیمی در کشور از شدت و آسیب‌های آن نمی کاهد. به تاخیر انداختن اقدامات لازم برای کربن زدایی بجز سخت تر کردن اقدامات تصحیح کننده آینده و ضربات سهمگین بر اقتصاد نحیف و نیمه جان کشور سود دیگری نخواهد داشت. بر خلاف دیگر کشورهای جهان که مباحث تغییرات اقلیمی در مرکز توجه جامعه و حکومت قرار گرفته است، بی تفاوتی و ناآگاهی جامعه ایران و دولتمردان زنگ خطری برای آینده است.

جلوگیری از فجایع تغییرات اقلیمی بعهده تک تک ماست

تغییر آینده برای جلوگیری از فجایع تغییرات اقلیمی و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن بعهده تک تک ماست ولی اهمیت نقش رهبری سیاستگذاران استراتژیک کشور نباید نادیده گرفته شود. سیاستگذارانی که احتمالا از نقش خود بی اطلاع هستند و هنوز منشا هیچ تحرک قابل ذکری در کنترل اثرات سوء تغییرات اقلیمی در کشور نشده اند.

نیاز فوری به دگردیسی در سیستم شبکه برق

نیاز به دگردیسی در روش‌های برنامه ریزی و مدیریت و همچنین طراحی سیستم شبکه برق کشور ضروری است. صنعت برق کشور هنوز به نیازهای قرن بیست و یکم منطبق نشده است. شبکه برق قرن بیست و یکم شبکه ای است که براساس تولید متمرکز برق طراحی نشده است. در این شبکه، تولید برق در تمام نقاط شبکه گسترده شده و امکان پذیر است. انرژی‌های تجدید پذیر در همه جا در دسترس هستند. خورشید در همه جا می تابد و باد کم و بیش در همه جا می وزد. انرژی باد و خورشید در همه جا قابل تبدیل به برق است.

 

کدخبر: 767372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟