خط آسمان نامنظم در شمال و جنوب تهران / عباسی: اولویت ما شهروند سپاری بر پایه تکنولوژی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساخت و ساز قوانین و مقرارتی دارد . ساخت و ساز ها در شهر یا روستا، دارای طرح جامع و تفصیلی هستند. در روستا طرح هادی و در شهر ها طرح جامع وجود دارد. اما وقتی به مناطق شمال شهر تهران می رویم دیگر این ضوابط و قوانین انگار خریداری ندارند و پول است که حرف اول را در ساخت و سازها می زند.

این در حالی است که مردم در مرکز و جنوب شهر اگر بخواهند خانه ای بسازند باید صدها پله را بالا و پایین بروند تا بتوانند مجوز یک طبقه بیشتر برای خانه خود بگیرند اما در نهایت مجوز همان را نیز نمی توانند از شهرداری کسب کنند. این تبعیض در ساخت و سازها را به راحتی در خیابان های شمال و جنوب تهران مشاهده کنید.

مهدی عباسی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که خط آسمان در منطق 1 و 3 شهرداری تهران تعریف نشده است و یک دفعه در کنار ساختمان ها با طبقات مختلف برجی از زمین سربرآورده است گفت: برج هایی که ساخته شده اند معمولا بعضی از آنها مشمول مصوبه ساخت و ساز در باغات بوده است که به خانه باغ ها اجازه داده شده در 30 درصد ملک و در 9 طبقه زمین خود را بسازند. حال اگر طبقه بیشتری داده شده بدون شک مصوبه ماده پنج را دارا است و مسیر ضوابط ساخت و ساز را طی کرده است.

او افزود: اگر برجی به صورت موردی چند طبقه اضافه گرفته است دلیل آن این بوده است که یک زمانی سیستم به صورت باز بود و طرح تفضیلی مکانیزه با مقررات تعریف شده اجرا نمی شدند فلذا تا حدودی نیز عناصر انسانی در این زمینه دست می بردند.

عباسی تاکید کرد: هرچه سیستم به صورت هوشمند فعال شود و نقش عوامل انسانی در تغییر مقررات کم تر شود، شمولیت آن عمومی شده و عدول از آن برای افراد سخت و دشوار خواهد بود بنابراین ما شاهد تخلفات این چنینی نخواهیم بود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا می توان انتظار داشت که تخلف در خط آسمان در آینده کم تر شود اذعان کرد: امیدواریم روز به روز شاهد این مسئله باشیم که حقوقی در شهر به صورت تعریف شده بر اساس ضوابط شهرسازی به صورت یکسان برای همه اتفاق بیافتد.

عباسی در پایان تاکید کرد: اولویت ما شهروند سپاری بر پایه فناوری ارتباطات و تکنولوژی های مرتبط هوشمند است تا شهروندان ابتدا با حقوق خود اشنا شوند و با آگاهی از حقوقشان به صورت غیر حضوری از حقوق تعریف شده خودشان بهره مند شوند.

کدخبر: 763859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟