حرکت خزنده یک فاجعه در ایران /گازهای گلخانه ای و اثرات آن ها بر تغییرات اقلیم + نمودار

به گزارش رکنا؛‌ گاز گلخانه‌ای به گازی که در جو یک سیاره وجود دارد گفته می‌شود که در محدودهٔ فرو سرخ به جذب و انتشار پرتوها می‌پردازد. این فرایند سبب اساسی اثر گلخانه‌ای است. گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین که به‌طور طبیعی در آن وجود دارند شامل بخار آب، کربن دی‌اکسید، متان، دی نیتروژن مونوکسید و اوزون می‌باشند اما فعالیت‌های بشری، بر میزان بسیاری از این گازها در جو افزوده‌است. در منظومه شمسی نیز جو ناهید، مریخ و تیتان شامل گازهایی می‌شود که سبب ایجاد اثر گلخانه‌ای در آن‌ها شده‌است. بدون گازهای گلخانه‌ای، میانگین دمای سطح زمین در حدود منفی ۱۸ درجهٔ سانتیگراد خواهد بود.از زمان شروع انقلاب صنعتی، مقادیر تمرکز بسیاری از گازهای گلخانه‌ای افزایش یافته‌است. بیشتر افزایش در میزان دی‌اکسید کربن پس از سال ۱۹۴۵ میلادی اتفاق افتاده‌است. آن‌هایی که بزرگ‌ترین عوامل برهم زدن تعادل تابشی بوده‌اند.

گازهای گلخانه ای و اثرات آن ها بر تغییرات اقلیم

گازهای گلخانه ای حاصل از سوختن سوخت های فسیلی برای تولید انرژی، توسعه حمل و نقل و صنعت و همچنین فعالیت های جنگل زدایی و افزایش کشاورزی بوده که انتشار آن ها منجر به تغییرات اقلیم می گردد. گازهای گلخانه ای عمدتا شامل دی اکسید کربن ((CO(2)، متان ((CH(4)، دی اکسید نیتروژن ((NO(2) و گازهای صنعتی حاوی فلویور می باشند. این گازها به آسانی به اشعه های خورشیدی به طول موج پایین اجازه عبور از جو زمین داده، اما مانع از عبور امواج با طول موج بلند ناشی از گرم شدن زمین شده و قسمتی از آن را جذب نمونه و قسمتی دیگر را به سطح زمین و اقیانوس ها بازتاب می دهند. اسیدی شدن آب ها در اثر افزایش میزان (CO(2، ذوب شدن یخ ها و افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها، گرم تر شدن دمای آب اقیانوس ها، از مهم ترین تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیم بر روی اکوسیستم های دریایی هستند که به نوبه خود زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار می دهند. تخریب زیستگاه های نوزادان آبزیان و مناطق تخم گذاری پرندگان آبزی به دلیل بالا آمدن سطح آب دریاها، اخلال در جذب یون کربنات مورد استفاده برای ساخت پوسته های آهکی در آبزیانی از قبیل صدف ها و سخت پوستان به دلیل اسیدی شدن آب ها از طریق افزایش حلالیت گاز (CO(2 در آب اقیانوس، تغییر سن تولیدمثل و شرایط زیست آبزیان و مرگ مرجان ها و تغییر الگوی جریانات فراچاهنده به دلیل افزایش دمای آب دریاها از مهم ترین پیامدهای تغییر اقلیم است. مناطق ساحلی که بیشترین بار تولیدات آبزیان و تجارت را به عهده دارند، بیشترین تاثیر را از تغییرات اقلیم دریافت می نمایند و در کشورهای توسعه نیافته و یا کمتر توسعه یافته به علت فقدان زیرساخت های عمومی و بار آلودگی و شیوع بالای عوامل بیماری زا و غیره، توانایی انطباق با شرایط جدید را محدود می سازند.


تولید خطرناک گازهای گلخانه ای در ایران و علل

آزاده مختاری

در نمودار بالا سیر صعودی تولید دی اکسید کربن که یکی از گازهای گلخانه ای است در ایران مشاهده می شود. باقی گازهای گلخانه ای در این چارت لحاظ نشده اند.تولید گازهای گلخانه ای در ایران پیش بینی می شود که ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ بیشتر شود.

میزان تولید بالای گازهای گلخانه ای در کشور مستقیما مربوط به فرسودگی صنایع و عدم توان در استفاده از تکنولوژی‌های جدید که با استاندارهای زیست محیطی بالا تطبیق داده شده اند است.

عدم سیاست گذاری در کنترل و کاهش  گازهای گلخانه ای در ایران فاجعه ای خزنده در کشور را در سال‌های آینده در حال رقم زدن است. در حال حاضر کاهش گازهای گلخانه ای به صفر تنها راه حل موجود برای جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی است. اولویتی که نه تنها در کشور بدرستی شناخته نشده، بلکه تلاش چندانی هم در شناخت ابعاد این فاجعه بعمل نمی آید.

بیست کشور اول تولید کننده دی اکسید کربن

در ادامه اسامی بیست کشور اول تولید کننده دی اکسید کربن در جهان را دارند اعلام شده است:

۱- چین

۲- آمریکا

۳- هند

۴- روسیه

۵- ژاپن

۶- آلمان

۷- کره

۸- ایران

۹- کانادا

۱۰- عربستان

۱۱- اندونزی

۱۲- مکزیک

۱۳- برزیل

۱۴- آفریقای جنوبی

۱۵- استرالیا

۱۶- ترکیه

۱۷- بریتانیا

۱۸- ایتالیا

۱۹- فرانسه

۲۰- لهستان

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 762132 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟