کمبود واکسن آسترازنکا تا 10 روز دیگر در ایران

واکسن آسترازنکا در ایران با کمبود مواجه شده است. هم اکنون بسیاری از پایگاه های واکسیناسیون، واکسن آسترازنکا در اختیار ندارند. علت اصلی کمبود واکسن آسترازنکا در ایران این است که حجم واردات واکسن آسترازنکا به کشورمان از ابتدا هم از واکسن سینوفارم بسیار کمتر بود؛ به نحوی که براساس آمارهای رسمی گمرک، از 150 میلیون و 108 هزار و 308 دُز واکسن کرونا واردشده به کشور، تنها 13 میلیون و 287 هزار و 610 دُز مربوط به واکسن آسترازنکا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند روزی است که برخی مراکز واکسیناسیون کشور با کمبود واکسن آسترازنکا مواجه شده اند و افراد در هنگام مراجعه برای دریافت این واکسن بخصوص برای تزریق به عنوان نوبت سوم واکسیناسیون، با فقدان واکسن آسترازنکا در پایگاه ها مواجه می شوند. البته با توجه به این که حجم واکسن آسترازنکا واردشده به کشور به شکل محسوسی کمتر از واکسن سینوفارم است، کمبود واکسن آسترازنکا در ایران از گذشته هم قابل پیش بینی بود.

در این میان دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا، ضمن تایید کمبود واکسن آسترازنکا در کشورمان گفت: هم اکنون برخی مراکز واکسیناسیون در ایران با کمبود واکسن آسترازنکا مواجه شده اند. البته وقتی شهروندان می بینند که در یک مرکز، واکسن آسترازنکا موجود نیست، می توانند به پایگاه های دیگر مراجعه کنند، اما انکار نمی کنیم که ممکن است در تمام پایگاه های یک شهر یا یک محله، واکسن آسترازنکا وجود نداشته باشد.

وی افزود: افرادی که در دو دُز اول واکسیناسیون خود از واکسن سینوفارم استفاده کرده اند، می توانند برای دُز سوم نیز از همین واکسن استفاده کنند. اتفاقا توصیه وزارت بهداشت به شهروندان این است که وقتی دو دُز از واکسن تولیدشده با استفاده از ویروس غیرفعال (از جمله سینوفارم) استفاده کرده اند، بهتر است برای دُز سوم نیز از همین نوع واکسن استفاده کنند.

زهرایی تاکید کرد: اگر افراد به دلیل در پیش داشتن سفر خارجی یا به هر دلیل دیگر می خواهند برای نوبت سوم واکسیناسیون از واکسن آسترازنکا استفاده کنند، باید فعلا صبر کنند، چون برنامه ریزی برای واردات محموله جدید واکسن آسترازنکا انجام شده است و امیدوارم این محموله تا 10 روز دیگر وارد کشورمان شود.

کدخبر: 756631 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟