تورم بزرگ 1401 در انتظار خانوارهای ایرانی/ شتاب بیشتر در حذف طبقه متوسط با بودجه سال آینده

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیکار مانده های شهرهای کوچک که برای یافتن کار به شهرهای بزرگی چون تهران آمده و به ناچار حاشیه نشین شده بودند، با ناپیدا شدن کار در شهرهای بزرگ ، کوله بار برگشت به دیار خود را بستند تا شاید آنجا کاری برای یافتن نان پیدا کنند اما گرانی به شهرهای کوچک هم رسیده است. بیکاری به شهرهای کوچک هم رسوخ کرده است. مهاجرت برعکس این افراد، به دیار خودشان نیز برای آنها کاری به ارمغان نداشت. در شهر خود نیز حاشیه نشین شدند و پس از مدتی این حاشیه نشستن ها نیز، با افزایش نرخ اجاره بها به پایان رسیده و مشخص نیست که از حاشیه شهر به کجا باید پناه ببرند و چگونه با بیکاری، نان کسب کنند.

در این میانه بودجه سال آینده کشور نیز امیدوار کننده برای اقشار مختلف جامعه نیست.در بودجه سال گذشته صدور نفت ۲/۳ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده بود. پیش بینی ای که زیاد هم به واقعیت نزدیک نبود. در واقعیت میانگین فروش نفت ایران در روز حدود ۸۰۰ هزار بشکه بود که بیش از ۹۰ درصد آن به چین بوده است. بودجه سال آینده بر اساس فروش ۱/۲ میلیون بشکه در روز نوشته شده است که با فروش سال گذشته فاصله دارد. کم کردن پیش بینی فروش نفت در سال آینده به احتمال زیاد بخاطر تصور عملکرد آمریکا و متحدانش در قطع شاهرگ اقتصادی کشور در صورت ناموفق بودن مذاکرات است.

له شدن طبقه متوسط با بودجه 1401

بودجه سال آینده قطعا طبقه متوسط را تحت فشار مضاعف قرار خواهد دا‌د. تشدید تورم و افزایش مالیات ها به احتمال زیاد طبقه متوسط اجتماع را که در سال‌های گذشته تحت فشار بوده اند را با شتاب بیشتری بسوی حذف شدن سوق می دهد.

 

سوالی که در این مقطع زمانی مطرح است این است که چرا مقدمات تورمی بزرگ را با کسر بودجه نجومی در سال آینده رقم می زنید؟ آیا این تورم بزرگ، نشات گرفته از ناتوانایی یا نا آگاهی تخصصی دولتمردان از حل مشکلات اقتصادی کشور است؟ یا جبر شرایط کشور است؟  انتظار می رود که صادقانه به مردم توضیح داده شود.

نمایندگان مجلس تا چه میزان مشکلات اقتصادی مردم را می شناسند؟

در صورت تصویب این بودجه توسط مجلس این سوال مطرح است که آیا نمایندگان مردم تحلیلی صحیح از مشکلات اقتصادی و راه حل‌های آن دارند؟ اگر جواب مثبت است چرا بودجه ای که تشدید تورم را بدنبال می آورد باید تصویب شود؟ در چنین شرایطی آیا مجلس نباید لایحه بودجه را برای تغییرات اساسی و حذف کسر بودجه به دولت عودت دهد؟

با وجود هشدار متخصصین اقتصادی در مورد تبعات اقتصادی و اجتماعی بودجه سال آینده انتظار می رود که مسئولان کشور بدانند که اهمیت  مذاکرات موفق تا چه میزان به نفع  منافع کشور است.

زمان برای تخطئه کردن دولت های قبلی خاتمه یافته است و مردم در انتظار تحقق وعده های تبلیغاتی هستند. وعده هایی که بودجه سال آینده از محقق کردن آنها ناتوان است.

 

کدخبر: 756263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟