کاهش 40 درصدی مساحت دریاچه ارومیه / تنها 32 درصد حقابه دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته تامین شد + فیلم
حجم ویدیو: 8.22M | مدت زمان ویدیو: 00:01:07

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران است. دریاچه ارومیه زمانی ششمین دریاچه بزرگ آب شور در جهان بود، اما در سه دهه اخیر، روند خشک شدن دریاچه ارومیه منجر به کاهش شدید مساحت این دریاچه شده است؛ به نحوی که در شرایطی که وسعت دریاچه ارومیه در دهه 70 بیش از 6 هزار کیلومتر مربع بود، هم اکنون مساحت دریاچه ارومیه به حدود 2 هزار کیلومتر مربع کاهش یافته است.

کاهش بیش از 40 درصدی حجم آب دریاچه ارومیه در یک سال اخیر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که بیش از هفت سال از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه می گذرد، اما هنوز هم اوضاع دریاچه ارومیه نامناسب است و عمده طرح هایی که برای احیای این دریاچه اجرا شده، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. این مساله در کنار بروز پدیده خشکسالی در سال آبی جاری و سال آبی گذشته منجر به کاهش محسوس تراز آبی دریاچه ارومیه شده است تا همان طور که در فیلم بالا می بینیم، کشتی ها در اسکله این دریاچه به گل بنشینند.

حجت جباری، سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره آخرین وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه به خبرنگار رکنا گفت: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه 1270.63 متر بالاتر از سطح آب های آزاد است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، این تراز آبی حدودا 61 سانتی متر پایین تر است. همچنین مساحت دریاچه ارومیه هم اکنون حدود 2078 کیلومتر مربع است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود 1354 کیلومتر مربع کمتر است.

وی افزود: حجم آب دریاچه ارومیه نیز در حال حاضر 2.67 میلیارد متر مکعب است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته شاهد کاهش حدود 2 میلیارد متر مکعبی یعنی بیش از 40 درصدی حجم آب این دریاچه هستیم. البته باید توجه داشت که با توجه به بارندگی های اخیر، در 20 روز گذشته سطح آب دریاچه ارومیه حدود 11 سانتی متر نسبت به سطح آب های آزاد افزایش یافته است.

کاهش 20 درصدی بارندگی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

جباری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه، شاهد کاهش محسوس حجم آب این دریاچه در سال جاری بودیم، گفت: در سال های اخیر اقدامات زیادی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شده که البته به نتیجه رسیدن برخی از این اقدامات قطعا نیازمند بارندگی های مناسب است. به طور مثال، در چند سال گذشته اقدامات مناسبی در جهت لایروبی رودخانه ها و اتصال رودخانه زرینه به سیمینه انجام شده است، اما به نتیجه رسیدن این پروژه ها نیازمند وقوع بارندگی های مناسب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: متاسفانه در سال آبی گذشته شاهد کاهش 18 تا 20 درصدی بارندگی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بودیم و این مساله باعث شد که امسال سطح روان آب ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کمتر از گذشته شود. همچنین با توجه به این که امسال متوسط دمای هوا در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به گذشته کمتر بود، بنابراین میزان تبخیر آب نیز افزایش یافت و همین مساله باعث شد که مقدار آبگیری دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته کمتر شود.

تامین آب کشاورزی برای وزارت نیرو مهمتر از تخصیص حقابه دریاچه بود

جباری با تاکید بر عدم تامین مناسب حقابه دریاچه ارومیه در سال گذشته عنوان کرد: متاسفانه هر چقدر میزان بارندگی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کم می شود، تامین حقابه دریاچه نیز با مشکل مواجه می شود، به نحوی که در سال آبی گذشته یعنی از اول مهر 99 تا پایان شهریور 1400 تنها 32 درصد از حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه تامین شد.

این مقام مسئول در ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: در سال آبی گذشته قرار بود 3.4 میلیارد متر مکعب از حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه تامین شود که فقط 1.1 میلیارد متر مکعب از این حجم آبی تامین شد. در این میان بخش زیادی از عدم تامین آب ناشی از کاهش محسوس بارندگی ها و بخش دیگر نیز ناشی از عدم رهاسازی مناسب آب سدها برای تامین حقابه زیست محیطی این دریاچه بود.

وی در پایان تصریح کرد: در سال آبی گذشته با وجود کاهش حدودا 20 درصدی بارندگی ها، 100 درصد نیاز آب شرب حوضه آبریز دریاچه و همچنین 92 درصد آب کشاورزی مورد نیاز حوضه آبریز دریاچه ارومیه تامین شد. این مساله نشان می دهد که توجه مسئولان وزارت نیرو به تامین آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشتر از حقابه دریاچه بود و متاسفانه حقابه ارومیه مورد بی مهری قرار گرفت.

کدخبر: 755628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟