تحریم کمک به ایران برای خرید واکسن از سوی بانک جهانی/ شهریاری: برکت که تولید شد تازه تحریم خریدواکسن از ایران برداشته شد

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار برای پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. با شیوع سویه امیکرون در سطح جهان ثابت شده است که تمام افراد بالای 18 سال حتما باید دُز سوم واکسن کرونا را نیز دریافت کنند. این در حالی است که مردم بسیاری از کشورهای جهان هنوز حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت نکرده اند. البته با افزایش سرعت واکسیناسیون در ایران در ماه های اخیر، هم اکنون بیش از سه چهارم ایرانیان بالای 12 سال، دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، اما هنوز آمار تزریق دُز سوم واکسن کرونا به 10 درصد جمعیت هدف واکسیناسیون در کشور نیز نمی رسد.

برنامه بانک جهانی برای واکسیناسیون کشورهای فقیر و آفریقایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بانک جهانی امروز در روزهای پایانی سال 2021، گزارشی را منتشر کرده است مبنی بر این که این بانک از ابتدای سال 2021 تا 20 دسامبر، به 64 کشور جهان مجموعا 6.3 میلیارد دلار برای خرید واکسن کرونا کمک کرده است تا در شرایطی که تنها 7 درصد مردم در کشورهای کم درآمد، واکسینه شده اند و این آمار در کشورهای با درآمد بالا بیش از 75 درصد است، عدالت بیشتری در زمینه توزیع واکسن کرونا در سطح جهان ایجاد شود.

به همین دلیل، تا کنون تقریبا 300 میلیون دوز واکسن کرونا تحت قرارداد بانک جهانی برای کشورهای در حال توسعه خریداری شده است و همچنین بانک جهانی با صندوق کوواکس و اتحادیه آفریقا برای حمایت از تهیه واکسن در قاره آفریقا همکاری هایی را آغاز کرده است تا به این صورت کشورهای آفریقایی بتوانند واکسن کرونا را بین حدود 400 میلیون نفر در این قاره توزیع کنند.

واکسن کرونا - بانک جهانی

تحریم کمک به ایران برای خرید واکسن از سوی بانک جهانی

در این میان اما در حالی که علاوه بر کشورهای آفریقایی، نام کشورهای دیگری نظیر عراق، بنگلادش، سریلانکا، پاکستان، اوکراین، آرژانتین، اکوادور، اندونزی و فیلیپین در فهرست 64 کشور دریافت کننده کمک های مالی بانک جهانی برای خرید واکسن کرونا مشاهده می شود، اما بانک جهانی در ماه های اخیر هیچ کمکی را برای خرید واکسن کرونا به ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه انجام نداده است.

در این میان به نظر می رسد که عدم کمک مالی بانک جهانی به ایران برای خرید واکسن نوعی تحریم بهداشتی ایران تلقی می شود و با وجود این که آمریکا و سایر کشورهایی که در مقابل ایران قرار گرفته اند، تاکید داشتند که هیچ گاه در مسائل بهداشتی و درمانی ایران را تحریم نکرده اند، عملا کشورمان از دریافت کمک های جهانی برای خرید واکسن کرونا محروم مانده است.

ایران هیچ گاه از بانک جهانی کمک نخواست

در همین زمینه، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که ایران هیچ گونه کمکی از سوی بانک جهانی برای خرید واکسن کرونا دریافت نکرده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه برای خرید واکسن از بانک جهانی کمک نخواست، چون ما مشکل منابع مالی نداشتیم، بلکه این تحریم ها بود که اجازه نمی داد ایران از منابع مالی مسدودشده خود در کشورهای دیگر استفاده کند.

برکت که تولید شد تازه تحریم خریدواکسن از ایران برداشته شد

وی افزود: ما از ابتدای عرضه واکسن کرونا در جهان تا زمانی که خودمان توانستیم به تولید واکسن دست یابیم، عملا در زمینه خرید واکسن کرونا تحریم بودیم و بسیاری از کشورهای جهان به ما واکسن نمی دادند. اما زمانی که کشورهای جهان دیدند که ما می توانیم واکسن تولید کنیم و بخصوص از زمانی که توزیع واکسن برکت در کشورمان آغاز شد، آمریکا تحریم های واکسنی را از ایران برداشت.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با تاکید بر این که ایران در بازه زمانی زیادی به صورت جدی در زمینه خرید واکسن کرونا تحریم بود، گفت: ما برای خرید واکسن نیازی به منابع مالی بانک جهانی نداشتیم، بلکه کشورهای تحریم کننده ایران باید اجازه می دادند که ما از منابع مالی مسدودشده خود در کشورهای مختلف برای خرید واکسن استفاده کنیم که متاسفانه این اجازه به ما داده نشد.

بسیاری از کشورها نوکر آمریکا هستند

شهریاری در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: ما بارها به نهادهای بین المللی جهان اعلام کردیم که آمریکا و کشورهای همراه آن اجازه نمی دهند که ما به اندازه مناسب واکسن کرونا تهیه کنیم، اما چون بسیاری از کشورها نوکر آمریکا هستند، ما در اعتراضات خودمان به نتیجه نرسیدیم، چون خیلی از کشورها حاضر نیستند که علیه آمریکا موضع گیری کنند.

وی در پایان تصریح کرد: بارها دیده ایم که مسائل مختلفی درباره حقوق بشر و سایر موارد در سازمان ملل مطرح شده است و زمانی که کشور آمریکا با آن مخالفت کرده است، مسائل حقوق بشری به نتیجه نرسیده، چون بسیاری از کشورها حاضر نشده اند که علیه آمریکا کاری انجام دهند.

کدخبر: 755021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟