افزایش یارانه تورم ایجاد می کند/ باید از یارانه ثروتمندان به فقیران دهیم

به گزارش رکنا، این روزها تحریم، مشکلات اقتصادی و تورم های پی در پی، کمر قشر ضعیف جامعه را خم کرده است. برخی مسئولان گفته اند که از ماه آینده بنا است یارانه ها دو برابر شود. این خبر برخی از مردم، آن هم اکثرا قشر ضعیف را خوشحال کرده، اما خبر بد این است که این افزایش یارانه ها تورم را چندین برابر خواهد کرد. چرا که تحریم ها هنوز پابرجاست و حل شدن مشکلات اقتصادی هم در گرو برطرف شدن تحریم ها است.

افزایش یارانه ها باعث ایجاد تورم می شود

به گزارش رکنا، محمد جواد جمالی نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با خبرنگار رکنا در ربطه با اینکه در این شرایط تحریم و تورم مردم چگونه باید چگونه طاقت آورده زندگی کنند، گفت: کدام کشور دلش می خواهد تحریم باشد؟ تحریم خواسته ما نیست. ما از سال 2015 یعنی 6 سال است بسیاری از شرط های آمریکایی و اروپایی ها را پذیرفتیم و غنی سازی مان را از 20 درصد به 3.67 رساندیم و سایت عراق را بتن ریختیم. سایت نطنز هم که عملا کارآیی نداشت. باز هم با وجود اینکه همه شرایط طرف مقابل را پذیرفتیم و خود اروپا و آمریکایی ها اعلام کردند ما همه تعهداتمان را انجام دادیم، اما طرف مقابل نه تنها تعهداتشان را انجام ندادند بلکه تحریم های بیشتری را اعمال کردند. در این قضیه همه دنیا می دانند ما قصور و کوتاهی نداشتیم. ما در حال حاضر هم می گوییم حاضریم به تعهداتمان عمل کنیم اما در قبالش تحریم ها باید برداشته شود.

وی افزود: یارانه ها از ابتدا که پی ریزی آن توسط احمدی نژاد انجام شد با مشکلاتی همراه بود. این که بخواهیم جمعیت ایران را به یک شکل یارانه دهیم درست نیست. این یارانه ها به درد کسانی که تمکن مالی دارند نمی خورد. یارانه دادن باعث شد در 10 سال پیش افرادی که محتاج یارانه بودند  دنبال کسب و کار نروند. یارانه ها باعث بالا رفتن نقدینگی در جامعه و تورم شد. افزایش یارانه ها طبیعتا باعث ایجاد تورم می شود، در حقیقت بهتر است از یارانه ثروتمندان به فقیران دهیم تا با تورم جدید مواجه نشویم.

باید از یارانه ثروتمندان به فقیران دهیم

این نماینده با بیان اینکه اصلاح یارانه ها به این شکل می تواند موثر تر باشد، گفت: هیچوقت یارانه نقدی در جوامع توصیه نمی شود اما الان با توجه به تحریم هایی که وجود دارد چاره ای نیست. باید به صورت مستقیم پول به دست اقشار ضعیف و کم درآمد برسد. آن ها یی که حقوق های بالا دارند به 45 تومان یارانه احتیاج ندارند. اما برای یکسری که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، یا برخی که کسب و کارشان آسیب دیده و درآمد ندارند و از کار افتاده هستند می تواند بسیار موثر باشد. باید یارانه افراد ثروتمند و بالای دهک 5 را گرفته و به ضعیف تر ها تزریق کنیم، چون این یارانه برای آنها تفاوتی ندارد ولی برای اقشار ضعیف تفاوت دارد.

کدخبر: 754563 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟