آلودگی هوا کم نمی شود، استانداردها را پایین بیاوریم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ارتباط با پیش بینی‌ها از وضعیت آب و هوا طی روزهای آینده گفت که اگرچه درحال حاضر هوای تهران چندان آلوده نیست، اما انتظار داریم با توجه به پایداری هوا و غلظت آلاینده‌ها به این آلودگی افزوده شود و در روزهای آینده نیز با آلودگی هوا مواجه باشیم. بدترین روزها از نظر میزان آلودگی هوا در تهران در هفته پیش رو، روزهای سه شنبه و چهارشنبه است.

این در حالی است که از ابتدای سال تنها ۲ روز هوای پاک داشته‌ایم. ۱۹۵ روز قابل قبول و ۶۳ روز هوای ناسالم و ۶ روز هوای آلوده که سه شنبه و چهارشنبه همین هفته نیز طبق گفته هواشناسی آلوده است و جمع روزهای آلوده به ۸ روز می رسد.

دکتر مسعود یونسیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که آلودگی هوای کنونی چه تاثیری روی سلامت جامعه دارد و چه اقداماتی باید توسط دولت و مسئولین شهری صورت بگیرد اظهار کرد: مطالعات نشان داده است که آلودگی هوا روی سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه ای و زنان باردار و جنین آنها تاثیر گذار است و موضوع جدیدی نیز نیست و حتما باید مداخلاتی برای بهتر شدن وضعیت آلودگی هوا صورت بگیرد.

او ادامه داد: با وجود افزایش روز افزون خودروها در کشورمان و همچنین فعال بودن تعداد زیادی خودرو غیر استاندارد، نکته ای که در این بین وجود دارد، این است که تاکنون مداخلات قابل ملاحظه نیز انجام شده است که اگر این اقدامات صورت نمی گرفت ما هم اکنون با وضعیت بدتری روبرو بودیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ما در زمینه آلودگی هوا در یک شرایط نسبتا ثابت قرار داریم تصریح کرد: علتی که گزارش های روزهای آلوده و ناسالم بیشتر شده است این است که ما اخیر بیشتر این مسئله را رصد می کنیم و شاخص های خود را بهبود بخشیده و پایین آورده ایم که این موضوع قابل نقد است و ما وقتی می خواهیم یک استانداری برای آلودگی هوا تعیین کنیم به شرایط جامعه و بهبود آن نیز بنگریم که این مسئله نظر سازمان جهانی بهداشت است.

یونسیان افزود: سازمان جهانی بهداشت نمی گوید، ما آنچه که به عنوان رهنمود تعیین می کنم شما الزاما باید آن را اجرا کنید. در این بین کشور ما آن رهنمود ها را اجرایی کرده است و نتیجه آن همین وضعیت کنونی است که سازمان های اجرایی بریده اند و می گویند اگر فکر می کنید شرایط اینقدر بد است پس باید همه چیز را تعطیل کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه من از منتقدین جدی این مسئله هستم که بدون در نظر گرفتن ظرفیت های خود استانداردها را به شکل ایده آل گرایانه دنبال کنیم خاطرنشان کرد: ما باید شرایط را به صورت واقع گرایانه ببینیم تا با وضعیت کنونی روبرو نشویم. معنای این حرف نیز این نیست که کنار بکشیم اما اینکه مسئولیت های زیادی را بر عهده سازمان های اجرایی بگذاریم، قطعا نمی توانند کارهای لازم را انجام دهند.

یونسیان در پایان اذعان کرد: یکی از کارهایی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که استانداردهای منطقی تر و قابل دست یافتنی تری را وضع کنیم که استانداردها بتوانند مرحله به مرحله ارتقا پیدا کنند تا بتوانیم به مرور شرایط را بهبود ببخشیم.

کدخبر: 750554 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟