تحصیل به اندازه غذا خوردن برای دختران حیاتی است/ دولت برای عدالت جنسیتی باید سرمایه گذاری کند

مفهوم «عدالت جنسیتی» در صدد تعریف عدالت میان زنان و مردان با در نظر گرفتن اوضاع و احوال، و استعدادهای متفاوت و وظایف زنان و مردان است. زنان و دختران نیمی از جمعیت و درنتیجه نیمی از توانایی های جهان را تشکیل می دهند. برابری جنسیتی همان طور که یکی از حقوق اساسی بشر است ، برای دستیابی به جوامع صلح آمیز با توانایی کامل انسانی و توسعه پایدار، ضروری است. علاوه بر این ، نشان داده شده که توانمندسازی زنان باعث افزایش بهره وری و رشد اقتصادی می شود.

یکی از مسائلی که عدالت جنسیتی در آن رعایت نمی شود، ترک تحصیل دختران است. اینکه چرا تعدادی از دختران از تحصیل بازمی مانند به گفته کارشناسان دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها، مسائل فرهنگی، اقتصادی، فقر، باور غلط والدین برای ازدواج زودهنگام دختران و دور بودن مدرسه از خانه و هزاران دلیل دیگر است که راه تحصیل را به روی برخی دختران و حتی پسران بسته است.

دلیل افزایش آمار ترک تحصیل در میان دختران چیست؟

زهرا نژاد بهرام، عضو سابق شورای شهر تهران در رابطه آمار رو به افزایش ترک تحصیل در ایران گفت: بخشی از آمار ترک تحصیلان به موضوع کرونا ارتباط دارد و بخشی دیگر نیز مشکل ساختاری است. در استانهای محروم، خانواده ها با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند و به همین خاطر دانش آموزان نمی توانند از ظرفیت های فضای مجازی و کلاس های آنلاین استفاده کنند و خانواده ها ترجیح می دهند اگر هزینه ای برای تحصیل فرزندانشان انجام می دهند این هزینه را برای پسران خود بکنند.

وی با اشاره به اینکه در استانهای محروم به همین دلیل میزان ترک تحصیل دختران افزایش داشته است، افزود: مورد دوم نبود فضای آموزش مناسب در استانهای محروم است که بعضا تا مقطع دبستان وجود دارد و دختران برای ادامه تحصیل مجبور اند به شهرستان هایی که مدرسه وجود دارد مراجعه کنند که آنجا هم مشکل مسافت و خوابگاه ها مطرح است.

این عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه آموزش کافی برای ضرورت تحصیل دختران به خانواده ها داده نشده است، ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل دانش آموزان دختر ازدواج زودرس آنها است. در قانون و فرهنگ ایران باب است که دختران زود تر از پسران ازدواج می کنند، که همین موضوع نیز یکی از دلایلش مشکلات اقتصادی است.

نژاد بهرام با اشاره به ضرورت تحصیل دختران و اهمیت آموزش عمومی برای همه خانوار ها چه در شهر چه در روستا برای این مهم گفت: اگر دختران به مدرسه بروند و تحصیلات داشته باشند هم مادران و هم همسران خوبی خواهند شد، دختران سرزمینمان هرچه دانش بیشتری داشته باشند می توانند در آینده فرزندان بهتری تربیت کنند.

دولت برای تحقق عدالت جنسیتی باید سرمایه گذاری کند

وی افزود: آموزش عمومی نیازمند ظرفیت های جدی از سوی صداوسیما و نهادهایی است که مسئولیت آموزش را برعهده دارند دارد. دولت نیز باید در راستای تحقق بخشیدن به برنامه ششم توسعه در این زمینه سرمایه گذاری کند. برای رسیدن و تحقق عدالت جنسیتی ما نیازمند این هستیم  که دولت در این زمینه سرمایه گذاری کند، هم سرمایه گذاری اطلاع رسانی، هم سرمایه گذاری ترویجی و هم سرمایه گذاری آموزشی.

این عضو سابق شورای شهر با اشاره به اینکه کرونا یک فرصت خوبی را برای کشور ایجاد کرد تا ببینیم چه اندازه می توانیم از ظرفیت های مجازی استفاده کنیم، عنوان کرد: آموزش مجازی و کلاس های آنلاین شاید بتواند فرصتی را برای ادامه تحصیل دختران ایجاد کند. به عنوان مثال دختران مجبور نباشند راه طولانی برای رفتن به محل تحصیل طی کنند و این از نگرانی خانواده هایشان هم کم خواهد کرد. نکته مهمی که خود دختران هم باید آن را بدانند؛ آموزش و تحصیل برای آن ها یک ضرورت مثل غذا خوردن و بهداشت و درمان است نه یک امکان! تا بتوانند رشد کنند و برای جامعه شان مفید واقع شوند.

وی با اشاره به اینکه توجه به مقوله آموزش یک مقوله جدی است گفت: این موضوع هم از سوی سیاست گذاران و هم از سوی شهروندان باید پیگیری شود. وقتی برای افزایش جمعیت یک امکاناتی را در نظر می گیرند چه اشکالی دارد برای تحصیل دختران هم این تشویقات را در نظر بگیرند تا خانواده ها را مجاب به ادامه تحصیل دخترانشان کنند.

نژادبهرام با اشاره به اینکه عدالت جنسیتی تنها مختص به آموزش نیست، بلکه در همه حوزه ها شامل بهداشت، اشتغال، فرهنگ و همه حوزه ها باید عدالت جنسیتی را رعایت کنیم، بیان کرد: این یک ظرفیت است که می تواند برای کشور فرصت های زیادی را به وجود آورد و ما را به اهداف برنامه ششم توسعه که عدالت جنسیتی را شامل می شود نزدیک کند و ما بتوانیم آینده بهتری برای فرزندانمان فراهم آوریم. در دولت قبلی یک نهادی بود که عملکرد هر کدام از دستگاه ها را نسبت به عدالت جنسیتی می سنجید و گزارش آن را برای دولت می فرستاد. امید است که دولت جدید هم نسبت به این مقوله جدی تر نگاه کند ، انتظار بیشتری هم از مجلس شورای اسلامی داریم که نمایندگان نسبت به این موضوع و اجرای مفاد برنامه ششم توسه با توجه بیشتر اقدام کنند.

کلاس های مجازی کاربرد مدارس شبانه را هم می تواند داشته باشد

وی در رابطه با آمار ترک تحصیل پسران گفت: مقوله ترک تحصیل در قرنی که در آن زندگی می کنیم مقوله نگران کننده ای است. این قرن، قرن دانش و تکنولوژی و توسعه است، و ما در این دوره با ترک تحصیل فرزندانمان اعم از دختر و پسر مواجهیم! متاسفانه آموزش و تحصیل به درخواست دوم خانواده ها برای فرزندانشان تبدیل شده، در حالی که در گذشته جز ایده آل ها و علایق خانواده ها بود که فرزندانشان بتوانند تحصیل کنند تا فرصت های بهتری را برای زندگی شان داشته باشند.

این عضو سابق شورای شهر افزود: یکی از دلایلی که مقوله تحصیل به عامل درجه دو مبدل شده مربوط به مشکلات اقتصادی است. اگر شرایط اقتصادی درست شود و فرزندانمان برای کسب منابع مالی و درآمد مجبور نباشند کار کنند، نگرانی جامعه برای ترک تحصیل کم می  شود. به عنوان راهکار می توان گفت، به خانواده ها کمک هزینه هایی برای آموزش فرزندانشان بدهند تا خانواده های کم درآمد بتوانند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند. شاید اگر آموزش های مجازی توسعه پیدا کند آمار ترک تحصیل هم کم شود.

وی با اشاره به اینکه حتی کسانیکه می خواهند کار کنند هم با آموزش مجازی می توانند در کنار کار تحصیل کنند، گفت: در قدیم نیز برخی از دانش آموزان صبح ها کار می کردند و شب ها در مدارس شبانه در می خواندند ، الان با توسعه تکنولوژی، مدارس شبانه به مدارس مجازی تبدیل شده تا بچه ها اگر مجبور به کار کردن هستند از ظرفیت آموزشی بی بهره نمانند و بتوانند تحصیل کنند.

کدخبر: 740747 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟