دکتر قانعی: افزایش سطح انتقال کرونا با بازگشایی مدارس  + فیلم
حجم ویدیو: 14.17M | مدت زمان ویدیو: 00:01:56

در روزهای اخیر شاهد بازگشایی مدارس در مقطع متوسطه دوم به صورت حضوری بوده ایم. بازگشایی مدارس در شرایطی انجام شده است که هنوز یک سوم دانش آموزان بالای 12 سال کشور نیز هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت نکرده اند. در چنین شرایطی، بسیاری از متخصصان بهداشتی نسبت به تعجیل ستاد ملی مقابله با کرونا در بازگشایی مدارس گلایه دارند. در این میان قرار بود وزارت آموزش و پرورش گزارش مربوط به نحوه فراهم کردن مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس را به ستاد ملی و کمیته علمی کشوری کرونا ارائه دهد، اما براساس اظهارات برخی اعضای کمیته علمی، آموزش و پرورش هیچ گزارشی درباره نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی مربوط به بازگشایی مدارس ارائه نداده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که آموزش حضوری در تمام مدارس مقطع متوسطه دوم در سطح کشور از 15 آبان آغاز شده است و مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده اند که مدارس مقطع متوسطه اول و ابتدایی نیز از ابتدای آذر به صورت حضوری بازگشایی خواهند شد، اما بسیاری از متخصصان بهداشتی تاکید دارند که با توجه به افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی در هفته های اخیر و احتمال بروز پیک ششم کرونا در آینده ای نزدیک، در شرایط کنونی بازگشایی ها به هیچ وجه به صلاح نیست.

این نکته ای است که چند روز پیش دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با رکنا در میان گذاشت و اظهار داشت: وضعیت کنونی شیوع کرونا در ایران مناسب نیست و در شرایط فعلی بازگشایی ها به هیچ وجه به صلاح نیست؛ بخصوص که آموزش و پرورش گزارشی درباره مقدمات بازگشایی مدارس یا نتیجه اجرای آزمایشی این اقدام به کمیته علمی ارائه نداد.

ماجرا از این قرار است که در هفته های اخیر یعنی زمانی که زمزمه بازگشایی حضوری تمام مدارس از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، ستاد ملی از کمیته علمی کرونا خواست که نظرات خود را درباره این مساله بیان کند.

بعد از آن هم کمیته علمی در 21 بند، نظرات خود درباره ضوابط لازم برای بازگشایی مدارس را به ستاد ملی کرونا اعلام کرد، اما به گفته یونسیان، نه ستاد ملی و نه وزارت آموزش و پرورش هیچ کدام تا کنون پاسخی به درخواست کمیته علمی کشوری کرونا درباره این که آموزش و پرورش دقیقا چه اقداماتی برای فراهم کردن مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس انجام داده است، نداده اند.

در همین راستا، در حاشیه جلسه اخیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز از دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری پرسیدیم که آیا آموزش و پرورش گزارشی درباره نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی لازم برای بازگشایی مدارس به کمیته علمی یا ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده است یا خیر؟

دکتر مصطفی قانعی در پاسخ به این سوال به رکنا گفت: آموزش و پرورش باید گزارش مربوط به رعایت پروتکل ها و فراهم کردن مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس را به ستاد ملی کرونا ارائه دهد و کمیته علمی و وزارت بهداشت صرفا پروتکل ها را تدوین می کنند و نحوه اجرای پروتکل ها به خود وزارت آموزش و پرورش مربوط است.

وی افزود: مجری پروتکل های بهداشتی مربوط به بازگشایی مدارس خود آموزش و پرورش است و وزارت بهداشت مسئول تعیین چارچوب و راهنمای لازم برای رعایت این پروتکل هاست. در این میان کمیته علمی کشوری کرونا نیز راهنماهای لازم برای تعیین پروتکل ها را برای وزارت بهداشت تدوین می کند و جایگاه کمیته علمی کشوری کرونا صرفا یک جایگاه مشورتی است. واسط بین کمیته علمی کشوری کرونا و ستاد ملی نیز وزیر بهداشت است که در هر دو نهاد حضور دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری تاکید کرد: وقتی 80 درصد مردم علیه ویروس کرونا واکسینه شوند، بنابراین بازگشایی مدارس یا دیگر مراکز در بدترین حالت صرفا منجر به آن می شود که افراد به بیماری خفیف کرونا مبتلا شوند. کما این که در ایام شیوع پیک های کرونا نیز مشاهده کردیم که کودکان با وجود این که در کنار خانواده هایشان قرار داشتند، به کرونا مبتلا شدند، اما کمتر کودکی بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرد.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین بازگشایی مدارس تنها می تواند منجر به افزایش سطح انتقال کرونا شود، ولی منجر به مرگ و میر کودکان نخواهد شد. ضمن این که وقتی بخش زیادی از افراد جامعه دو یا سه دُز از واکسن کرونا را دریافت کنند، خطرات ناشی از بازگشایی ها در سطح جامعه کمتر خواهد شد.

کدخبر: 738731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟