۸۰درصد فضای سبز نیشابور با آب شُرب آبیاری می‌گردد

به گزارش رکنا، علیرضا اخویان  در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: باید به شهروندان‌اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شود که صرفه‌جویی در مصرف آب منحصر به فصل گرما نیست و همچنین نسبت به عایق کردن کنتورها و شیرهای آب در فصل سرما اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در موضوع صرفه‌جویی آب باید از مقطع پیش‌دبستانی آغاز شود گفت: در این چارچوب با آموزش‌وپرورش هماهنگی لازم انجام شده در صورت بازگشایی مدارس دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار گردد.

وی بیان کرد: قطع برق در تابستان چندان موجب نگرانی نبود اما در زمستان به دلیل عدم جریان آب موجب یخ‌زدگی ته‌مانده آب در لوله‌های شبکه آب‌رسانی می گردد به نحوی که در سال ۱۳۸۶ به دلیل بروز سرمای شدید وقتی عمق یخ‌زدگی به عمق ۶۵سانتیمتری رسید این‌مسئله مشکل‌ساز شد.

وی با تقدیر از خبرنگاران فعال در حوزه آب‌وفاضلاب افزود: با پیگیری‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه قرارداد طرح احداث فاضلاب نیشابور با شرکت مجتمع فولاد خراسان به سرانجام رسید و اگر توجه خبرنگاران نبود این موضوع ممکن نمی‌شد و کاهش نقاط ضعف با بیان این‌موارد توسط خبرنگاران ممکن می‌گردد.

وی بیان کرد: پارسال به علت فرونشست و رانش زمین چاه‌های آب روستاهای یک‌لنگه و کاریزصباح در نیشابور از مدار خارج شد و برای پیشگیری از این حوادث اکثر چاه های آب نیشابور ویدئومتری شده است.

مدیر شرکت آبفا نیشابور گفت: طی چند سال گذشته در این شهرستان چشمه و قنات هفت روستا خشک شده و علاوه بر این پنج روستا هم از آب با کیفیت برخوردار نیستند که با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۳۰درصد از آب شُرب شهرستان نیشابور در شبکه آب‌رسانی هدر می‌رود گفت: از ۷۵۰ کیلومتر شبکه آب‌رسانی این شهرستان ۲۵۰ کیلومتر فرسوده با قدمت بیش از ۴۰ سال بوده و میزان مصرف آب در نیشابور یک و نیم برابر استاندارد کشور است.

وی اظهار کرد: تعداد مشترکان آب شهری و روستایی در نیشابور بالغ بر ۱۶۰ هزار و تعداد انشعاب فاضلاب هم بیش از ۵۹ هزار مورد است و پارسال ۷۲ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه در کل شهرستان نیشابور و ۲هزار فقره نوسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در شهرها و روستاهای نیشابور به ترتیب ۲۲۰ و ۱۸۰ لیتر در شبانه‌روز است بیان کرد: پارسال از ۶۰میلیارد ریال اعتبارات آبفا شهرستان نیشابور ۱۰درصد اختصاص یافت با این حال طی این‌ مدت بالغ بر ۶۰۰میلیارد ریال طرح در نیشابور توسط آبفا اجرا شده است‌.

حدود ۸۰درصد از طرح منطقه‌بندی شبکه آب نیشابور اجرا شده است، اخویان با بیان این موضوع افزود:  برای اجرای باقیمانده این طرح ۵۰۰میلیارد ریال مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط ماهیانه ۴دریچه چاه فاضلاب در نیشابور به سرقت می‌رود گفت: با همکاری نیروی انتظامی این‌ میزان در حال کاهش بوده و در حال تهیه درچه‌هایی از جنس غیر چُدن هستیم. 

وی تاکید کرد: اگر نیشابوری‌ها در امری وحدت و انسجام داشته باشند قطعا به نتیجه می‌رسند و در این‌چارچوب سی‌ آر ام از استان به نیشابور انتقال یافت.

بهشیدپور/ نیشابور

کدخبر: 738211 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟