بازگشایی مدارس احتمال شروع پیک ششم را افزایش می دهد/ واکسیناسیون اولیای دانش آموزان در اولویت است

چند روز گذشته سرپرست وزارت آموزش وپرورش گفته بود روند بازگشایی مدارس با توجه به پوشش جمعیتی، اجرای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بر اساس ارزیابی، از اول آبان، آغاز و تا پایان آبانماه تمامی مدارس بازگشایی می شوند. حال به دلیل اینکه کرونا در وضعیت قرمز به سر می برد  و  واکسیناسیون دانش آموزان هم صورت نگرفته، برخی از والدین برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه و کلاس های حضوری تردید دارند.

عاطفه عابدینی  سخنگوی پیشین  کمیته علمی کووید 19 در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در رابطه با بازگشایی مدارس و احتمال شروع پیک ششم کرونا گفت: با توجه به اینکه در آستانه شروع پیک ششم هستیم و با افزایش تعداد شهرهای قرمز نیزهر روز احتمال شروع پیک جدید زیاد می شود، بهتر است آموزش و پرورش پیش از بازگشایی مدارس نسبت به یکسری اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس بدون آمادگی های لازم ممکن است باعث شیوع کرونا و شروع پیک جدید شود، افزود: هنوز واکسن ایمنی برای درمان و پیشگیری کامل از این بیماری وجود ندارد و اگر دانش آموزان بدون رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی به مدارس بروند احتمال ناقل شدن و ابتلای شدی به کرونا در آن ها افزایش پیدا می کند.

سخنگوی پیشین کمیته علمی کووید 19 با بیان اینکه بازگشایی کامل مدارس نیاز به یک برنامه و آموزش خاص دارد تا والدین با خیال راحت تری فرزندانشان را به مدارس بفرستند، عنوان کرد: در مدارس مسئولین بهداشت وجود دارد که این مسئول ها باید رابطه و تعامل بهتری با وزارت بهداشت و یا ستاد ملی مقابله با کرونا برقرار کنند تا هم خودشان آموزش ببینند و هم بتوانند به والدین و بچه ها آموزش دهند.

عابدینی با اشاره به اینکه در اروپا پیک وحشتناکی از کرونا شروع شده و هر لحظه هم ممکن است این پیک شدید در ایران ایجاد شود، نکاتی برای آموزش و آمادگی دانش آموزان برای حضور در مدارس گفت: آموزش های ساده مثل نحوه زدن ماسک، در آوردن و بیرونم انداختن آن، استفاده صحیح از سرویس بهداشتی، داشتن تهویه مناسب، از جمله نکات مهم است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هوا سرد است و پنجره ها بسته است و تهویه مناسب هم صورت نمی گیرد، طبق قانونی که وجود دارد و هر 6 بار در ساعت تهویه انجام شود، سیستم های تهویه مدارس نیز باید چک شود، زیرا یک سرماخوردگی ساده هم در محیط کلاس نیاز به تهویه دارد.

عابدینی با تاکید بر اینکه باید تعداد روزهایی که حضور دانش آموزان در مدرسه الزامی است کاهش پیدا کند و یا اینکه یک سری از کلاس ها به صورت آنلاین برگزار شود، گفت: مهم تر از واکسیناسیون خود بچه ها، واکسیناسیون افراد خانواده، مانند؛ پدر و مادر و هر کسی که در داخل خانه با بچه ها زندگی می کند، است. همچنین آموزش های لازم داده شود تا اگر کودکی علایم کرونا پیدا کرد در منزل قرنطینه شود.

 

کدخبر: 737506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟