از روز تخم مرغ چه خبر؟! + فیلم
حجم ویدیو: 52.93M | مدت زمان ویدیو: 00:07:12

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مدتی است که روزهای جهانی در بین مردم ایران بازتاب زیادی دارد و حال در میان این روزهای جهانی یک روز به نام روز  تخم مرغ داریم. اینکه چرا این روز به نام تخم مرغ نام گذاری شده است جای خود دارد اما مسئله ای که وجود دارد این است که تخم مرغ در سال 1400 یکی از خبرساز ترین سوژه های خبری بود که بالا رفتن قیمت آن صدای بسیاری از مردم را در فضای مجازی درآورد.

حال با توجه به  اهمیت خوراکی تخم مرغ در بین مواد غذایی سراغ مردم رفتیم تا نظر آنها را راجع به تخم مرغ جویا شویم.

عده ای به دلیل گرانی دیگر مانند سابق به تعداد زیاد تخم مرغ نمی خورند برای عده ای این غذا تبدیل به یک وعده غذایی لاکچری شده است و از طرفی دانشجویانی هستند که به دلیل گرانی های مجبورند از تخم مرغ استفاده کنند.

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. نیازهای تغذیه ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است.

ارزش انرژی زایی تخم مرغ :

یک عدد تخم مرغ متوسط 76 کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، 3 درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می کند.

پروتئین :
تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد.
بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر موادغذایی که از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان ، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.

12.5 درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد و هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد. ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین وجود دارد.

در نمودارهای ارزیابی کیفیت پروتئین موجود در موادغذایی، همیشه تخم مرغ در بالاترین حد یعنی 100 قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده می شود.

یک تخم مرغ حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و 6، کلسترول، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین های گروه ب، کلسیم، منیزیم، گوگرد، فسفر، روی و آهن است.

پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در تخم مرغ با کیفیت ترین نوع پروتئین در بین تمام مواد غذایی می باشند و به دلیل ارزش بالای بیولوژیکی آن کیفیت سایر پروتئین ها را نسبت به آن می سنجند.

بخش اصلی سفیده تخم مرغ پروتئین و اسیدهای آمینه است به همین جهت سفیده تخم مرغ یکی از مواد غذایی محبوب در بین ورزشکاران است و حتی بسیاری از پودرهای پروتئین از سفیده تخم مرغ تهیه می شوند.

زرده تخم مرغ علاوه بر پروتئین حاوی کلسترول، ویتامین ها و مواد معدنی فراوان است و در حقیقت در مصرف زرده تخم مرغ باید حد اعتدال را نگه داشت.

کدخبر: 733583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟