آسیب دانش آموزان دو زبانه و سه پایه اول ابتدایی از کرونا/ لزوم برگزاری کلاس های تقویتی +صوت
حجم ویدیو: 42.19M | مدت زمان ویدیو: 00:05:48

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ گفته شده که تا انتهای آبان ماه همه مدارس به صورت حضوری کار خود را ادامه می دهند.  این خبر در حالی منتشر شد که نزدیک سه سالی است که مدارس به دلیل کرونا بسته شده اند. چندی پیش نیز علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: کرونا شرایطش را به ما تحمیل می‌کند و اگر کلاس درس متراکم داشته باشیم ناچاریم دانش‌آموزان را گروه‌بندی کنیم که در مدارس پرجمعیت بالای ۶۰۰ دانش‌آموز با کلاس‌های متراکم، وضعیت متفاوت‌تری را رقم می‌زند و ممکن است حتی به دو روز در هفته آموزش حضوری بسنده کنیم و مابقی آموزش‌ها از طریق روش‌های دیگر در مدارس ارائه شود.

اما مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که دانش آموزان پایه سوم، دوم و اول ابتدایی برای نخستین بار است که به مدرسه می‌روند و بدون شک با توجه به دوری از فضای اجتماعی مدرسه، مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد که باید دید مسئولان چه تصمیمی برای بهتر شدن وضعیت آنها از نظر روحی، روانی و آموزشی در مدارس خواهند کرد.

نیاز کلاس های فوق العاده زبان برای دانش آموزان دو زبانه

ابراهیم سحرخیز معاون سابق در آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که قرار است دانش آموزان پایه سوم، دوم و اول دبستان برای نخستین بار به مدرسه بروند حال با توجه به این مسئله چه اقداماتی باید از سمت وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد گفت: ابتدا باید گفت که قبل از کرونا، پوشش پیش دبستانی در ایران با وجود آمارهای منتشر شده به 70 درصد نمی‌رسید و این الزام برای خانواده ها وجود نداشت که فرزندانشان را به پیش دبستانی بفرستند این در حالی است که در مناطق دو زبانه در پایه اول، معلم بایستی حدود ده روز تا یک ماه با دانش آموزان کار کند تا با زبان فارسی و واژه ها آشنا شوند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط بگیرند.

او ادامه داد: مشکل فوق باید در برنامه های آموزش و پرورش گنجانده شود چراکه اگر مسئله یادگیری زبان فارسی دانش آموزان، مدنظر قرار نگیرد دانش آموزان عقب خواهد افتاد. ما سه مهارت اصلی خواندن، نوشتن و حساب کردن داریم که در پایه تحصیلی اول باید  آموزش داده می‌شود.

کرونا ادامه یابد والدین باید معلم شوند

سحرخیز با بیان اینکه با وجود ادامه داشتن کرونا ما باید خانواده ها را برای آموزش فرزندانشان تقویت کنیم اظهار کرد: سواد والدین به خصوص مادران بسیار مهم است و اگر تا حدودی با مفاهیم و پیش درآمدهای آموزش آشنا باشند ، یک گام جلو خواهیم بود.

نیاز معلمان متخصص برای دانش آموزان دو زبانه

او افزود: پایه اول، تخصصی ترین پایه تحصیلی است و حتی اگر پدر و مادری معلم هم باشد باز نمی‌تواند بگوید که فرزندش به معلم و کلاس خصوصی نیاز ندارد فلذا باید اتفاقی رخ دهد که بچه ها حتی برای دو الی سه روز در هفته هم که شده به مدرسه بروند. گام اولیه آموزش زبان فارسی پایه اول بنا می‌شود که یک کار تخصصی بوده و به وسیله تلویزیون یا پدر و مادر نمی تواند انتقال پیدا کند و باید معلم متخصص این کار را انجام دهد و ما باید هنرمند ترین و متخصص ترین افراد را برای معلمی این شغل انتخاب کنیم.

معاون اسبق آموزش و پرورش در ادامه درباره نخستین حضور پایه های سوم ابتدایی در مدارس گفت: اینکه پایه های سوم برای اولین بار است که به مدرسه می روند و کاملا کلاس هایشان در سه سال کرونا غیر حضوری بوده است کار سختی را در پیش دارند و حتما باید ارزیابی به عمل بیاید و ارزشیابی ما تغییر کند چراکه ارزشیابی ما کیفی است و چشمهایمان را روی خیلی از مسائل بسته ایم که آثار آن را به زودی خواهیم دید فلذا باید کلاس های جبرانی برگزار شود.

معلم جایگزین ندارد

سحرخیز با بیان اینکه روش های آموزشی امروز تغییر کرده است تشریح کرد: معلم نقش بی بدیلی در آموزش و پرورش دانش آموزان دارد و علی رغم رسانه های موجود که بعضی معتقدند می توان با آن جای معلم را گرفت باید گفت که همانطور که کتاب جایگزین ندارد، معلم نیز جایگزین ندارد مضاف بر اینکه معلم نقش تسهیلگر را نیز دارد. البته امروز نیاز است که معلمان ما ارزشیابی را مدنظر قرار دهند تا بتوانند به درستی دانش آموزان را هدایت کنند.

نیاز دانش آموزان مناطق محروم به کلاس های جبرانی

او ادامه داد: مناطق محرومی وجود دارد که باید حتما کلاس های جبرانی برای آنها برگزار شود چراکه این مناطق نیز بیشتر دو زبانه هستند و دانش آموزان به دلیل محرومیت ها به سختی می توانند آموزش ببینند. 15 سال قبل یک بودجه بین المللی دولت دریافت می کرد و آن را خرج کلاس های جبرانی در مناطق محروم می کرد امروز نیز ما دوباره به هزینه کردن در این زمینه نیاز داریم.

آموزش و پرورش 100 هزا معلم کم دارد

سحرخیز در پایان اذعان کرد: متاسفانه کمبود معلم امسال بسیار شدید است و طبق گزارش های رسیده آموزش و پرورش به معلمان بازنشسته التماس می کند که کلاس برگزار کنند. حالا که کرونا در حال برچیده شدن است ما می فهمیم که در دو الی سه سال گذشته چه واقعیت هایی از سوی آموزش و پرورش کتمان شده است. امروز آموزش و پرورش 100 هزار نفر نیرو کم دارد و با شعبده بازی نمی تواند این کمبود منابع انسانی را جبران کند بلکه باید معلم بگیرد.

کدخبر: 732797 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟