آمار سالمندی در ایران تا 20 سال آینده 2 برابر می شود/ 20 درصد ساکنان خانه های سالمندان کشور مجهول الهویه هستند + صوت
حجم ویدیو: 30.64M | مدت زمان ویدیو: 00:04:10

آمار سالمندان در کشور رو به افزایش است. هشدار افزایش تعداد سالمندان در کشور سال هاست صادر شده است. رئیس انجمن علمی طب سالمندان و سالمندشناسی ایران در مورد وضعیت سالمندان در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال هاست زنگ هشدار سالمندی جمعیت در کشور به صدا در آمده است. به گفته کارشناسان سالمندی و جمعیت تا 20 سال آینده جمعیت سالمندان 2 برابر خواهد شد و این موضوع نشانگر آن است که نیاز به مراقبین سالمندان نیز چند برابر خواهد شد.

در گفت و گو با رئیس انجمن علمی طب سالمندان و سالمندشناسی ایران آخرین وضعیت سالمندان در کشور را ارزیابی کردیم.

آمار سالمندی در ایران تا 20 سال آینده 2 برابر می شود

دکتر احمد دلبری، رئیس انجمن علمی طب سالمندان و سالمندشناسی ایران در تشریح وضعیت سن سالمندی به خبرنگار رکنا اظهار داشت: با توجه به بهبود شرایط بهداشتی، درمانی، رفاهی و بیمه ای افراد در چند سال گذشته و ضمناً بالا رفتن امید به زندگی با افزایش درصد سالمندان در کشور مواجه هستیم.

او در مورد آمار سالمندان در کشور گفت: در حال حاضرحدود 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که نسبت به 40 سال گذشته 2 برابر شده است. به عبارتی از سال 1355 تا 1395 جمعیت سالمندان کشور 2 برابر شده است. این درحالی است که 2 برابر شدن جمعیت بعدی، یعنی از 10 به 20 درصد فقط 20 سال طول خواهد کشید. به عبارتی در سال های گذشته، 2 برابر شدن جمعیت سالمند کشور طی 40 سال و 2 برابری بعدی 20 سال طول می کشد، با این حال زیرساخت لازم برای جمعیت سالمند کشور موجود نیست.

متولی خاصی در زمینه سالمندی کشور وجود ندارد

رئیس انجمن سالمندشناسی ایران در مورد افزایش آمار سالمندان در ایران و جهان اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته دوبرابر شدن جمعیت سالمندان، چیزی حدود 100 سال طول می کشد اما در ایران دو برابر شدن جمعیت آتی سالمندی حدود 20 سال طول می کشد. ضمناً با توجه به این که متولی درستی در حوزه سالمندی در کشور نداریم و تقسیم کار ملی در این حوزه به درستی انجام نشده است، متاسفانه به اسناد بالادستی که در کشور وجود دارد، به درستی توجه نشده و در آینده با مشکل جدی در سالمندی مواجه خواهیم شد.

مشکل مراقبت از سالمندان در آینده

احمد دلبری در مورد کاهش میزان زاد و ولد نسبت به دهه های گذشته در ایران گفت: با توجه به بیش زایی دهه 60 و مشکلاتی که در حوزه اجتماعی دهه شصتی ها به وجود آمد، عدم توجه کافی به مسائل اجتماعی دهه شصتی ها و تجرد قطعی که برخی از این طیف جامعه تجربه کردند، قطعاً یکی از مشکلات آینده کشور ما را در آینده، درگیری با سالمندان مجرد تشکیل می دهد. بنابراین در سال های آتی، یکی از مشکلات کشور، موضوع مراقبت از سالمندان خواهد بود.

3 میلیون و سیصد هزار نفر سالمند به تنهایی نیاز خود را تامین می کنند

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مورد وضعیت تجرد سالمندان در ایران افزود: چیزی حدود 80 هزار نفر از جمعیت کشور را سالمندان مجرد و کسانی که ازدواج نکرده اند، تشکیل داده اند که به هیچ وجه ازدواج نکرده اند. اکنون طبق آماری که جمعیت شناسان ارائه کرده اند، چیزی حدود 2 میلیون و ششصد هزار تا 3 میلیون نفر در آینده سالمندانی خواهیم داشت که ازدواج نکرده اند. اکنون با یک میلیون و صد هزار نفر سالمند که به تنهایی زندگی می کنند در کشور مواجه هستیم. در حال حاضر همچنین از 8 میلیون سالمند، 3 میلیون و سیصد هزار نفر سالمندی هستند که باید نیازهای شخصی و مایحتاج زندگی خود را به تنهایی تامین کنند.

55 درصد سالمندان حقوق و مستمری بازنشستگی دریافت نمی کنند

وی در رابطه با وضعیت معیشتی و اقتصادی سالمندان اظهار داشت: براساس گزارش سازمان بازنشستگی کشور و مطالعه شاخص دیده بان سالمندی داده شد، مشخص شد که 55 درصد سالمندان حقوق و مستمری بازنشستگی دریافت نمی کنند. گفتنی است، سالمندترین استان کشور با 13 درصد جمعیت کمترین تعداد سالمندان با 5 درصد سالمند در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

دلبری با بیان این که براساس گزارش WHO سن سالمندی در ایران 60 سال به بالا تعیین شده است، افزود: با شروع دولت جدید، لازم است تا دولتمردان توجه بیشتری به سالمندان داشته باشند، سالمندی در دنیا به عنوان فرصت اشتغال و گردشگری دیده می شود. با توجه به عقب ماندگی که در برنامه ها داشته و عدم توجهی که به اسناد بالاستی و سیاست های تبیین شده مقام معظم رهبری و سند ملی سالمندی وجود داشته است، مطمئناً با این روند در سال های آینده، سالمندی به عنوان یکی از چالش های بزرگ کشور خواهد بود.

از هر 140 سالمند یک تخت آسایشگاهی وجود دارد

رئیس انجمن علمی طب سالمندان و سالمندشناسی ایران در رابطه با وضعیت خانه سالمندان در کشور افزود: حدود 20 هزار تخت آسایشگاهی در کشور داریم، یعنی به ازای هر 140 نفر سالمند یک تخت آزمایشگاهی داریم، این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته، به ازای هر 20 نفر، یک تخت آسایشگاهی موجود است. این به معنای آن نیست که تخت های آسایشگاهی باید افزایش یابند، بلکه باید قبل از این که افراد به آسایشگاه سپرده شوند، سرویس های خدماتی دیگری وجود دارد که نسبت به آسایشگاه اولویت دارند، مانند مراکز روزانه سالمندان، سرویس های مراقبت در منزل سالمندان و شهرک های سالمندی، این ها مواردی هستند که قبل از خدمات آسایشگاهی باید برای افراد تامین شوند.

20 درصد سالمندان خانه سالمندان افراد مجهول الهویه هستند

احمد دلبری با بیان این که سالمندآزاری از مصادیق خلاف اخلاق و انسانیت است، افزود: سالمندانی که عمری در خدمت جامعه و خانواده بودند، سزاوار چنین وضعیتی نیستند. همین که نسبت به نیازهای سالمندان غفلت شود نیز توسط هر فرد و ارگانی شایسته نیست و مصداق سالمندآزاری است. از مردم خواهش می شود در صورت مشاهده سالمندآزاری حتماً با پلیس 110، اورژانس اجتماعی که 123 هست تماس بگیرند و گزارش سالمندآزاری را اعلام کنند. باید سعی کرد تا قدردان زحمات این عزیزان بود. اکنون در بخش قابل توجهی از خانه های سالمندان افرادی هستند که به صورت مجهول الهویه مراجعه کرده اند. بیش از 99 درصد سالمندان ازدواج کرده و فرزند و مراقب دارند، اما اینکه 10 تا 20 درصد خانه های سالمندان را افراد فاقد هویت تشکیل دهند، بی انصافی خانواده آن ها را نشان می دهد.

کدخبر: 730735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟