ستاد ملی کرونا تصمیمی برای بازگشایی مدارس نگرفته / مقالات علمی جهان کارآیی پایین سینوفارم را تایید نمی کند + صوت
حجم ویدیو: 45.85M | مدت زمان ویدیو: 00:06:14

واکسن سینوفارم یکی از مهمترین واکسن هایی است که تا کنون علیه ویروس کرونا ساخته شده است. واکسن سینوفارم تولید کشور چین است و تا کنون بیش از 80 درصد افراد واکسینه شده در ایران، این واکسن را دریافت کرده اند. نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن سینوفارم که در 10 کشور انجام شده، حاکی از کارآیی 79 درصدی واکسن سینوفارم در برابر کرونای ووهان است. اما اخیرا مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت، نتایج گزارشی را منتشر کرده که در آن ایمنی بخشی واکسن سینوفارم در برابر جلوگیری از ابتلا به کرونا تنها 5 درصد ذکر شده است. البته این تحقیق فقط در استان فارس انجام شده، آن هم در زمانی که سویه غالب کرونا در کشورمان، کرونای دلتا بوده است. 

بازگشایی مدارس منوط به تصمیم کمیته علمی کروناست 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که متخصصان اپیدمیولوژی کشور تاکید دارند که در حال حاضر فقط 25 درصد افراد بالای 12 سال جامعه، کسانی هستند که هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند و دو هفته نیز از تزریق دُز دوم واکسن به آنها می گذرد، یعنی عملا فقط یک چهارم جمعیت بالای 12 سال کشور به ایمنی حاصل از دریافت واکسن علیه کرونا دست یافته اند، مسئولان وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت از احتمال بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه ها و رفع بخش زیادی از محدودیت های کرونایی از نیمه دوم آبان خبر می دهند و بسیاری از کارشناسان بهداشتی تاکید دارند که تعجیل در بازگشایی فضاهای آموزشی و کاهش دیگر محدودیت ها قطعا می تواند منجر به شیوع خیز سهمگین جدید کووید19 در ایران شود. 

دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا اما در این باره معتقد است که اساسا هرگونه تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و کاهش دیگر محدودیت های کرونایی باید با نظر کارشناسان کمیته علمی کشوری کرونا در وزارت بهداشت انجام شود و اکنون با توجه به این که هنوز سطح پوشش واکسیناسیون در ایران به حد مطلوبی نرسیده است، بسیاری از اعضای کمیته علمی کشوری کرونا نگرانی های زیادی درباره بازگشایی زودهنگام مدارس و دانشگاه ها دارند. 

فوق تخصص بخش ICU بیمارستان مسیح دانشوری در توضیح بیشتر به خبرنگار رکنا گفت: تصمیم گیری نهایی درباره بازگشایی ها به بررسی کارشناسی اعضای کمیته علمی کشوری کرونا و جلسات مشترک اعضای این کمیته با مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد، اما هنوز هیچ جلسه ای برای تصمیم گیری درباره بازگشایی حضوری مدارس در کمیته علمی کشوری کرونا برگزار نشده است. 

وی افزود: جلسه بعدی کمیته علمی کشوری کرونا روز سه شنبه آینده برگزار خواهد شد و احتمالا موضوع بازگشایی حضوری مدارس در آن جلسه مطرح می شود. در مجموع هم به نظر می رسد نظر اعضای کمیته علمی این است که تا زمانی که واکسیناسیون دانش آموزان به حد مطلوبی نرسیده است، نباید در بازگشایی مدارس تعجیل کرد. 

نباید در بازگشایی مدارس تعجیل کرد

هاشمیان در واکنش به اظهارات علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی حضوری مدارس از نیمه دوم آبان، گفت: هنوز هیچ تصمیمی در کمیته علمی کشوری و ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره بازگشایی حضوری مدارس از این تاریخ گرفته نشده است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: بازگشایی حضوری مدارس چالش های زیادی را به همراه دارد و ما نباید پیش از رصد دقیق واکسیناسیون کامل دانش آموزان، معلمان، رانندگان سرویس و سایر کادر مدرسه در این زمینه تعجیل کنیم؛ چراکه هنوز بخش زیادی از دانش آموزان و حتی معلمان و کادر مدارس، دُز دوم واکسن خود را دریافت نکرده اند. 

هیچ مقاله ای درباره کارآیی پایین واکسن سینوفارم منتشر نشده است 

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که روز گذشته نامه ای با امضای کامران باقری لنکرانی، وزیر پیشین بهداشت خطاب به علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در فضای مجازی منتشر شد که در آن، با استناد به نتایج پژوهش مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت عنوان شده بود که واکسن سینوفارم تنها 5 درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا کارآیی دارد و البته تاثیر این واکسن در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان 55.8 درصد است و همچنین واکسن سینوفارم می تواند تا 65 درصد از مرگ ناشی از ابتلا به کرونا جلوگیری کند. 

هاشمیان در بخش دیگری از صحبت هایش در واکنش به انتشار این نامه در فضای مجازی گفت: اطلاعات ما از گزارش مربوط به کارآیی پایین واکسن سینوفارم صرفا براساس نامه ای است که در فضای مجازی منتشر شده است، زیرا هنوز هیچ گونه مقاله ای درباره نتایج این گزارش به چاپ نرسیده و محققان این پژوهش نیز به هیچ وجه نباید پیش از انتشار مقاله ای علمی، نامه خود را در فضای مجازی منتشر می کردند. 

فوق تخصص بخش ICU بیمارستان مسیح دانشوری در همین راستا تاکید کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا باید هرچه زودتر از محققان این پژوهش و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان شهری که تحقیق مربوطه در آن انجام شده است، بخواهد که این افراد اطلاعات خود را در اختیار معاونت پژوهشی وزارت بهداشت بگذارند تا این اطلاعات سریعا بررسی شود. 

مقالات علمی ایران و جهان کارآیی پایین واکسن سینوفارم را تایید نمی کند 

این فوق تخصص ICU با انتقاد از نحوه انتشار گزارش مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت در فضای مجازی گفت: تمام مقالات علمی که تا کنون درباره واکسن سینوفارم در سطح جهان منتشر شده است، نشان می دهد که اثربخشی این واکسن، آن قدر که در این گزارش ذکر شده است، پایین نیست. البته آقای باقری لنکرانی به عنوان امضاکننده نامه مربوط به این گزارش هم روز گذشته به نوعی از واکسن سینوفارم دفاع کردند. 

وی با اشاره به مطالعات دیگری که درباره میزان اثربخشی واکسن سینوفارم در سایر شهرهای ایران یا کشورهای دیگر انجام شده است، گفت: مطالعات زیادی درباره واکسن سینوفارم، در نیشابور و سبزوار انجام شده که نتایج آن هم به چاپ رسیده است و همچنین کشورهایی مثل مجارستان، مالزی، بحرین، سریلانکا، چین، بریتانیا و روسیه نیز مطالعاتی را درباره واکسن سینوفارم انجام داده اند. اما نتایج تمام تحقیقات داخلی و خارجی با نتایج مطالعه انجام‌شده در شیراز  به صورت فاحشی مغایرت دارد و مقالات علمی ایران و جهان کارآیی پایین واکسن سینوفارم را تایید نمی کند. 

واکسن سینوفارم کارآیی مناسبی در برابر کرونای شدید دارد 

هاشمیان در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: نامه ای که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد، در واقع نوعی اطلاع رسانی ناقص از نتایج مطالعه ای بود که اخیرا درباره واکسن سینوفارم در شیراز انجام شده است و همان طور که آقای باقری لنکرانی هم اشاره کرده اند، واکسن سینوفارم قطعا کارآیی مناسبی در برابر پیشگیری از بستری یا مرگ بر اثر ابتلا به کرونا دارد. 

فوق تخصص بخش ICU بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: افرادی که پژوهش مربوط به کارآیی پایین واکسن سینوفارم را انجام داده و نامه مربوط به آن را خطاب به ریاست فرهنگستان علوم پزشکی نوشته اند، باید هرچه زودتر در مصاحبه ای تلویزیونی یا مطبوعاتی به این سوال پاسخ دهند که چرا در شرایطی که اکنون رغبت به تزریق واکسن کرونا در کشورمان در حال کاهش است و مخالفان واکسیناسیون در مقابل مجلس تجمع می کنند و حتی برخی نمایندگان مجلس علیه واکسیناسیون صحبت می کنند، این افراد اعلام کرده اند که واکسن سینوفارم فقط 5 درصد می تواند جلوی ابتلا به کرونا را بگیرد. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن درخواست از مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت برای انتشار تمام اطلاعات مربوط به نحوه انجام این مطالعه تاکید کرد: کسانی که این تحقیق را انجام داده و نتایج آن را در فضای مجازی منتشر کرده اند، باید هرچه سریع تر اعلام کنند که با چه رویکردی به این عدد 5 درصد رسیده اند و چرا بدون انتشار مستندات دقیق تحقیق خود، نامه مربوط به آن را در فضای مجازی انتشار داده اند. 

وی در پایان تصریح کرد: ما در فضای علمی کشور باید قضاوت سختگیرانه ای درباره تحقیقات مربوط به واکسیناسیون کرونا داشته باشیم و حتما این سختگیری درباره گزارش اخیر مربوط به کارآیی پایین واکسن سینوفارم نیز باید انجام شود؛ چون ایمنی بخشی 5 درصدی واکسن سینوفارم قطعا غیرمنطقی، غیرمستند و غیرعلمی است. 

کدخبر: 730125 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟