متاسفم برای سیستم های نظارتی که نمی توانند مافیای دارو را شناسایی کنند  / ترامپ باعث شد 640 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم

مافیای دارو حلقه مفقوده صنعت دارویی است که تمام مسئولان بخش دولتی و خصوصی از آن صحبت می کنند، اما سال هاست که با وجود انتقادات مختلف افراد از مافیای دارو ، مافیای دارو هنوز شناسایی نشده است. نفوذ مافیای دارو منجر به وجود قاچاق دارو در کشور شده است و تا زمانی که مافیای دارو فعال باشد، صنعت داروی ایران به خودکفایی نخواهد رسید.

ایران در جایگاه سوم تولیدکنندگان مواد موثره دارویی جهان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نشست خبری سومین «جشنواره فارمکس 2021 خاورمیانه» امروز با حضور اعضای هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی برگزار شد. این نمایشگاه قرار است 27 تا 29 مهر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در فضایی به وسعت 7 هزار متر مربع برگزار شود. در سال های 97 و 98 نیز دوره های اول و دوم این نمایشگاه بین المللی در تهران برگزار شده بود.

سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی یک موسسه است که به امور شرکت های تولیدکننده مواد موثره دارویی، مواد بسته بندی، تجهیزات داروسازی، ملزومات بسته بندی و سایر صنایع وابسته به داروسازی رسیدگی می کند و وجود این سندیکا و شرکت های زیرمجموعه آن توانسته است نقش موثری در حرکت صنعت داروی کشور به سمت خودکفایی ایفا کند.

مهندس فرامرز اختراعی، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با اشاره به این مساله در نشست خبری امروز گفت: ایران از نظر حجم تولید مواد موثره دارویی در جایگاه سوم جهان قرار دارد و با توجه به پیچیدگی تولید مواد موثره، این افتخاری برای تولید ملی است.

وی افزود: هم اکنون 399 قلم ماده موثره دارویی در ایران تولید می شود، این در حالی است که اخیرا در گزارشی در مرکز پژوهش های مجلس، برخلاف واقعیت ذکر شده بود که در کشور ما 185 ماده موثره دارویی تولید می شود، اما خود سازمان غذا و دارو به 399 ماده موثره دارویی ما پروانه داده است.

72 درصد نیاز صنعت داروی ایران را برطرف کردیم

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تاکید کرد: شرکت های زیرمجموعه سندیکای ما توانسته اند که مواد موثره تولیدی خود را به بیش از 45 کشور در شرق دور، هند، چین، ژاپن، اروپا و شمال آفریقا صادر کنند و این صادرات نشان دهنده کیفیت بالای مواد موثره دارویی در ایران است و هم اکنون داروهای تولیدشده با استفاده از مواد اولیه ایرانی در فارماکوپه دارویی آمریکا و اروپا جای گرفته اند.

اختراعی با تاکید بر ارزبری اندک تولید مواد اولیه دارویی در ایران اظهار داشت: افتخار ملی در تولید مواد موثره دارویی به حدی رسیده است که ما با صرف تنها 150 میلیون دلار، توانسته ایم 72 درصد نیاز صنعت داروی کشور به مواد اولیه را برطرف کنیم. این در حالی است که متاسفانه در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس آمده است که تنها 28 درصد تولیدات دارویی ایران به مواد اولیه داخلی وابسته است.

این فعال صنعت داروی کشور تاکید کرد: آمارهای اشتباه منتشرشده در مرکز پژوهش های مجلس ناشی از نفوذ مافیای دارو در این مرکز است و ما معتقدیم که تمام نماینده ها در این باره مقصرند و باید بررسی کرد که کدام پول کثیف منجر به نفوذ افراد سودجو در مجلس کشور ما علیه تولید ملی شده است.

نفوذ مافیا در مجلس و سازمان غذا و دارو

اختراعی با اشاره به آمارنامه رسمی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: در سال 99، ارزش کل واردات و تولیدات دارویی کشور 34 هزار و 848 میلیارد تومان بوده که از این مقدار ارزش کل تولیدات داخلی 29 هزار و 716 میلیارد تومان بوده است. اما ارزش داروهای داخلی که با استفاده از مواد موثره ایرانی تولید شده اند، 21 هزار و 358 میلیارد تومان بوده و برآورد دقیق ما نشان می دهد که 71.9 درصد از تولیدات دارویی ایران از مواد موثره ایرانی بوده اند.

وی با تاکید بر این که تولید ماده موثره زیرساختی ترین حلقه تولید دارو در کشور است، عنوان کرد: در شرایطی که هم اکنون تولید مواد موثره دارویی 72 درصد از ظرفیت خودکفایی در صنعت داروی کشر را تضمین کرده است، اما متاسفانه مشاهده می کنیم که با نفوذ مافیای دارو، هم برخی مسئولان سازمان غذا و دارو علیه تولید ملی موضع می گیرند و هم آمارهای نادرستی توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر می شود.

نفوذ مافیای دارو منجر به رشد آمار مرگ و میر کرونا شد

این فعال صنعت دارو با انتقاد از عرضه داروهای خارج از فهرست دارویی کشورمان در داروخانه های رسمی عنوان کرد: نفوذ مافیای دارو باعث شده است که داروهایی در داروخانه های مرجع تهران و شهرهای بزرگ قیمت رسمی بگیرد و به صورت علنی عرضه شود که توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده اند و در فهرست دارویی ایران جای ندارند.

وی تصریح کرد: آمار مرگ و میر بالای کرونا ناشی از آن بود که با نفوذ مافیای دارو، هزاران میلیارد تومان از سرمایه کشور برای واردات داروهای کم اثر که بعضا عوارض شدیدی داشتند، مصرف شد؛ چراکه متاسفانه برخی افراد به دنبال آن هستند که با سوء استفاده از بیماری مردم، آنها را تلکه کنند و به جای واردات داروهای اساسی، داروهای گران قیمت کم اثر را وارد کنند.

ترامپ باعث شد 640 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم

اختراعی با تاکید بر صرفه جویی ارزی شدید شرکت های تولیدکننده مواد موثره دارویی اظهار داشت: تمام ارزی که ما برای واردات مواد موثره دارویی مصرف کردیم، در سه سال اخیر با افزایش 10 میلیون دلاری از 140 میلیون دلار به 150 میلیون دلار در سال رسیده است. این در حالی است که تقویت صنعت داروسازی کشور به واسطه حرکت ما در مسیر خودکفایی ایران در تولید مواد موثره دارویی باعث شده است که در سه سال گذشته، سالیانه بیش از 2 میلیارد دلار از ارز مورد نیاز برای واردات دارو کم شود.

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی گفت: 640 میلیون دلار از 2 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی صرفا به دلیل تلاش همکاران ما در عرصه تولید مواد موثره دارویی انجام شده و در مجموع رشد صنعت داروسازی کشور منجر به آن شده است که 2 میلیارد دلار از بودجه واردات دارو کم شود. البته باید از آقای ترامپ تشکر کنیم که ما را تحریم کرد و باعث شد که در تولید مواد اولیه دارویی پیشرفت کنیم.

کمر واردکنندگان دارو در حد 2 میلیارد دلار شکست

این فعال صنعت دارو در ادامه تاکید کرد: وقتی تلاش های تولیدکنندگان دارو و مواد اولیه دارویی منجر به آن شده است که کمر واردکنندگان دارو به میزان 2 میلیارد دلار بکشند، بنابراین عجیب نیست که این چنین مافیای دارو علیه تولید ملی قد علم کرده اند و این مافیا متاسفانه در بخش های مختلف در دولت و مجلس نیز نفوذ دارند و من برای تمام سیستم های نظارتی که نمی توانند مافیای دارو را شناسایی کنند، متاسفم.

وی در پایان تصریح کرد: ما جلوی مافیا می ایستیم و دست هر کس را که بخواهد در مسیر تولید ملی سنگ اندازی کند، می شکنیم و انشالله در آینده ای نه چندان دور، کشور را صد درصد از نظر تولید مواد موثره دارویی خودکفا کنیم تا بتوانیم با موفقیت بیشتر در عرصه صادرات، ارزبری صنعت داروی کشور را معکوس کنیم و بتوانیم این صنعت را به درآمدزایی ارزی برای کشور برسانیم.

کدخبر: 728444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟