تماشاگران بازی"ایران و کره جنوبی" فقط در صورت داشتن کارت واکسن می توانند وارد استادیوم شوند + روش دریافت کارت

از دو هفته دیگر دریافت برخی خدمات عمومی منوط به داشتن کارت دیجیتال واکسن کرونا خواهد بود. این در حالی است که هنوز بسیاری از افرادی که هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند، نمی توانند کارت دیجیتال واکسن کرونا را از سامانه سلامت بگیرند، چراکه این سامانه هنوز دارای مشکلاتی در زمینه نحوه صدور کارت دیجیتال واکسن کرونا است. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در همین زمینه در گفت و گو با رکنا به ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات مردم در زمینه دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا پرداخت و تاکید کرد هر کسی که هر دو دُز واکسن خود را تزریق کرده است، اما با دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا مشکل دارد، می تواند مشکلات خود را در بخش «گزارش خطا» به اطلاع مسئولان سامانه سلامت برساند.

سامانه صدور کارت دیجیتال واکسن کرونا چه مشکلاتی دارد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آن طور که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند، از دو هفته دیگر دریافت برخی خدمات عمومی و بازگشایی بعضی کسب و کارها منوط به داشتن کارت واکسن کرونا خواهد شد. در روزهای اخیر سامانه ارائه کارت دیجیتال واکسن کرونا به زبان های فارسی و انگلیسی راه اندازی شده است و افراد می توانند با مراجعه به سامانه سلامت کارت دیجیتال واکسن خود را دریافت کنند؛ اما هنوز اشکالات متعددی در این سامانه وجود دارد که مسئولان وزارت بهداشت هرچه زودتر باید به رفع آنها بپردازند.

از جمله مهمترین اشکالات موجود در سامانه صدور کارت دیجیتال واکسن کرونا نیز این است که برخی افراد که هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند، بخصوص افرادی که دُز اول واکسن خود را از مرکز واکسیناسیون مربوط به یک دانشگاه علوم پزشکی و دُز دوم واکسن خود را از مرکز وابسته به دانشگاه دیگر دریافت کرده اند، هنگام مراجعه به سامانه صدور کارت واکسن، مشاهده می کنند که فقط اطلاعات مربوط به تزریق یک دُز واکسن آنها در سامانه به ثبت رسیده است؛ چنین افرادی نه تنها در دریافت کارت واکسن خود با مشکل مواجه هستند، بلکه با وجود تزریق دو دُز واکسن کرونا، هنوز می توانند در سامانه نوبت دهی هوشمند وزارت بهداشت، برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا نوبت بگیرند.

همچنین هنوز هم اطلاعات تزریق واکسن بخش زیادی از افرادی که در کارآزمایی بالینی واکسن های ایرانی شرکت کرده اند یا به هر نحو دیگر خارج از چرخه عمومی واکسیناسیون، واکسن زده اند، در سامانه سلامت ثبت نشده است و این افراد هم در دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا با مشکل مواجه هستند. البته این ها صرفا برخی اشکالاتی است که این روزها افراد مختلف در هنگام تلاش برای دریافت کارت واکسن کرونا به آن برمی‌خورند.

امکان گزارش مشکلات کارت واکسن در بخش "گزارش خطا" سامانه سلامت

این موضوعات را با دکتر علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ گفت: اگر کسی هنگام دریافت کارت دیجیتال با تناقض اطلاعات موجود در سامانه سلامت و واکسن های دریافتی خود مواجه شود، می تواند در همان صفحه اول سامانه سلامت، به بخش «گزارش خطا در کارت دیجیتال واکسن» مراجعه و فرم مربوطه را پر کند و همکاران من هر کدام از خطاهای گزارش‌شده را ظرف حداکثر دو هفته برطرف می کنند.

کارت دیجیتال واکسن کرونا 2

وی با تاکید بر این که QR-Code صادرشده در سامانه سلامت برای افراد مختلف مصداق کارت دیجیتال واکسن کرونا محسوب می شود، عنوان کرد: در حال حاضر تمام افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند، می توانند با مراجعه به بخش کارت دیجیتال واکسن به زبان انگلیسی، کارت واکسن خود را دریافت کنند و به‌راحتی به مسافرت بروند.

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: QR-Code صادرشده به زبان فارسی نیز یک سند رسمی وزارت بهداشت است و در حقیقت کارت رسمی واکسن کرونا محسوب می شود. اما این که دقیقا از چه زمانی دریافت برخی خدمات عمومی صرفا منوط به داشتن کارت دیجیتال واکسن کرونا خواهد شد، به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما بسترهای لازم را فراهم کرده ایم که هر زمان ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم به بازگشایی مشاغل مختلف براساس داشتن کارت واکسن کرونا گرفت یا دریافت بعضی خدمات عمومی را صرفا منوط به داشتن کارت دیجیتال واکسن دانست، بتواند این کار را انجام دهد.

تماشاگران چگونه در بازی ایران و کره جنوبی حاضر می شوند؟

شریفی با تاکید بر این که حضور در استادیوم برای بازی تیم های ملی ایران و کره جنوبی منوط به داشتن کارت دیجیتال واکسن کروناست، اظهار داشت: در این مسابقه صرفا افرادی اجازه حضور در استادیوم را خواهند داشت که هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند و کارت دیجیتال واکسن برای آنها صادر شده است.

وی افزود: دو روش برای حضور افراد واکسینه شده در دیدار تیم های ملی ایران و کره جنوبی در نظر گرفته شده است، یکی سامانه فروش بلیت استادیوم که قرار است به صورت وب سرویس به سامانه سلامت وزارت بهداشت متصل شود تا فقط افرادی که کارت دیجیتال واکسن را دارند، در استادیوم پذیرفته شوند و دوم هم این که ماموران استادیوم هنگام پذیرش تماشاچیان می توانند کارت دیجیتال واکسن آنها را بررسی کنند.

این مقام ارشد وزارت بهداشت تاکید کرد: زیرساخت های لازم برای این که این فرآیند در تمام مراکز عمومی اجرایی شود، وجود دارد، به نحوی که اگر قرار باشد حضور در سینماها، تئاترها، سالن های ورزشی و ... صرفا منوط به داشتن کارت دیجیتال واکسن شود، ماموران هر کدام از این اماکن می توانند با نرم افزارهای Scanner QR-Code کارت دیجیتال تمام افراد را اعتبارسنجی کنند.

گزارش 10 هزار خطا در سامانه کارت دیجیتال واکسن کرونا

در این میان اما بزرگترین گروهی که در حال حاضر با دریافت کارت واکسن کرونا دچار مشکل هستند، افرادی هستند که دُز اول واکسن کرونای خود را در مرکز واکسیناسیون مربوط به یک دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده اند و دُز دوم واکسن خود را در مرکز مربوط به دانشگاهی دیگر دریافت کرده اند؛ به نحوی که در سامانه کارت واکسن برای بسیاری از این افراد فقط اطلاعات مربوط به تزریق یک دُز واکسن آنها ثبت شده است و به همین دلیل هم این افراد با وجود تزریق دو دُز واکسن کرونا، همچنان می توانند برای دریافت دُز دوم واکسن ثبت نام کنند.

شریفی درباره راهکار رفع مشکلات این افراد توضیح داد: افرادی که دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، اما اطلاعات مربوط به تزریق دُز دوم آنها به هر دلیلی در سامانه ثبت نشده است، می توانند مشکل خود را از طریق فرم گزارش خطا اطلاع رسانی کنند تا ما مشکل آنها را برطرف کنیم.

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: بعید است کسی قصد داشته باشد که برخلاف دستورالعمل واکسیناسیون بخواهد بیش از یک بار دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کند. بنابراین گمان نمی کنیم که اگر کسی که دو دُز واکسن زده، اما هنوز سامانه برای دریافت نوبت دوم او باز است، بخواهد مجددا برای دریافت این دُز نوبت بگیرد. البته قبول داریم که این مشکل نیز باید برطرف شود.

وی با تاکید بر این که انجام هیچ کار بزرگی بدون خطا نخواهد بود، عنوان کرد: تا کنون بیش از 16 میلیون نفر هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند، اما تا این لحظه کمتر از 10 هزار گزارش خطا در سامانه سلامت ثبت شده است، بنابراین می توان گفت عمده افرادی که هر دو دُز واکسن را دریافت کرده اند، مشکل خاصی برای دریافت کارت واکسن ندارند.

نحوه صدور کارت برای افرادی که خارج از چرخه واکسیناسیون عمومی، واکسن زده اند

شریفی درباره نحوه دریافت کارت دیجیتال واکسن برای افرادی که خارج از چرخه واکسیناسیون عمومی، واکسن کرونا دریافت کرده اند، توضیح داد: هم اکنون اطلاعات تمام افرادی که در کارآزمایی بالینی واکسن برکت، واکسن تزریق کرده اند، در سامانه سلامت ثبت شده است و همچنین از تولیدکنندگان واکسن های پاستور و فخرا نیز درخواست کرده ایم که هرچه سریع تر اطلاعات مربوط به افرادی را که در کارآزمایی بالینی این واکسن ها، واکسن کرونا دریافت کرده اند، برای ما ارسال کنند یا خودشان در سامانه ثبت کنند.

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تاکید کرد: هر شرکتی که کارآزمایی بالینی انجام می دهد، مسئولیت دارد که وقتی مشخص شد که در این کارآزمایی، چه افرادی واکسن کرونا دریافت کرده اند و چه افرادی واکسن نما زده اند، حتما اطلاعات افرادی را که واکسن زده اند، در سامانه سلامت ثبت کند.

این مقام ارشد وزارت بهداشت ادامه داد: برای معدود افرادی هم که از سوی نهادهای مختلف دعوت شده اند و خارج از چرخه عمومی به آنها واکسن کرونا تزریق شده است، همان نهادهای دعوت کننده موظفند که اطلاعات تزریق واکسن کرونا به این افراد را در سریع ترین زمان ممکن در سامانه سلامت ثبت کنند. یعنی قرار دادن فُرم ثبت خطا در سامانه سلامت، رافع مسئولیت نهادهایی که موظفند اطلاعات مربوط به افراد دریافت کننده واکسن را ثبت کنند، نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: ما برای این که فرآیند ثبت اطلاعات افرادی که دو دُز واکسن زده اند، اما هنوز اطلاعات آنها در سامانه سلامت ثبت نشده است، ساده تر شود، فرم گزارش خطا را در سامانه سلامت قرار داده ایم تا خودمان بتوانیم اطلاعات تمام این افراد را پیگیری کنیم. البته به تمام این افراد پیشنهاد می کنیم برای این که اطلاعاتشان سریع تر ثبت شود، علاوه بر پر کردن فرم گزارش خطا، خودشان هم حتما با مراکز واکسیناسیونی که اطلاعات آنها را ثبت نکرده اند، تماس بگیرند.

جزئیات نحوه ثبت شماره موبایل در هنگام دریافت کارت واکسن

شریفی درباره نحوه ثبت شماره تلفن همراه در هنگام دریافت کارت واکسن کرونا توضیخ داد: تمام افراد بالای 18 سالی که می خواهند کارت واکسن کرونا دریافت کنند، باید با شماره موبایلی درخواست بدهند که یا به اسم خودشان باشد یا موقع دریافت واکسن، آن شماره را در مرکز واکسیناسیون ثبت کرده باشند.

بنابراین به گفته سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، افرادی که شماره موبایلی به نام خود ندارند، می توانند کارت واکسن دیجیتال دریافت کنند، چون به هر حال هر کسی که واکسن کرونا دریافت کرده است، حتما یک شماره در مرکز واکسیناسیون ثبت کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: افراد زیر 18 سال هیچ محدودیتی برای ثبت شماره تلفن ندارند و می توانند با شماره موبایل هر کدام از اطرافیان خود، برای کارت دیجیتال واکسن کرونا درخواست دهند.

کدخبر: 726193 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟