"مسجد چشام "  اثر ملی که ویران، رها شده / تامین اعتبار 500 میلیونی برای بازسازی محقق نشد + فیلم
حجم ویدیو: 12.60M | مدت زمان ویدیو: 00:01:43

مسجد تاریخی چشام در روستای چشام واقع شده است. این مسجد تاریخی که در 55 کیلومتری جنوب غربی سبزوار و 35 کیلومتری شرق داورزن قرار دارد از جمله مسجد های مربوط به دوران سربداران است. از سال 99 تا کنون بازسازی مسجد تاریخی چشام ادامه داشته و به دلیل کمبود اعتبار روند بازسازی اش متوقف شده است. رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن توضیحاتی درباره روند بازسازی مسجد تاریخی چشام به رکنا ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مسجد جامع تاریخی روستای چشام، در 55 کیلومتری شهر سبزوار و 35 کیلومتری شهر داورزن در استان خراسان رضوی واقع شده است. قدمت مسجد جامع چشام به دوران سربداران و سال 971 ه.ق و به عبارتی حدود 500 سال قبل باز می گردد.

این مسجد در دوران صفویه، قاجاریه، پهلوی و سال 1385 بازسازی اما روند مرمت و بازسازی آن از 1399 تا کنون متوقف شده است. گفته می شود خشکسالی، شیوع کرونا و کمبود بودجه در توقف بازسازی این مجموعه تاریخی اثرگذار بوده اند.

این مسجد تاریخی که در 16 فروردین 1377 به شماره 1986 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، در صورت عدم رسیدگی در معرض نابودی قرار می گیرد. مسجد چشام، تک ‌ایوانی است و با حیاط مرکزی مربع‌ شکل به اضلاع 35 متر و تزئینات آجرکاری بنا شده ‌است. تنها ایوان این مسجد به سمت جنوب قرار دارد که در انتهای آن محرابی آجری ساخته شده ‌است و دیوارهای حیاط را غرفه ‌های تزئینی با طاق ‌های آجری پوشانده ‌است.

مسجد چشام دو شبستان و هر شبستان دو عدد ستون آجری دارد. شبستان شرقی مسجد امروزه محل برگزاری نماز جماعت و سایر مراسم مذهبی است. کل مساحت عرصه مسجد در حدود 1162 متر مربع و اعیان آن 552 متر مربع است. مسجد جامع چشام از لحاظ اسلوب معماری و طرح نقشه، مستطیل با قوس‌های جناقی است. عناصر مشخص این بنا گویای فرم معماری سربداران است. وجود کتیبه ‌ای گچی که با خط زیبای نسخ بر زمینه گچ نگاشته شده نیز این مطلب را تایید می‌ کند.

مشارکت میراث فرهنگی، دهیاری و شورای اسلامی داورزن برای احیاء مسجد جامع چشام

دکتر محمد عبداله ثانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن در مورد آخرین وضعیت مسجد جامع تاریخی روستای چشام به خبرنگار رکنا اظهار داشت: جلسه ای با هیئت امنای دهیاری و شورای اسلامی چشام برگزار و مقرر شد تا 50 درصد از هزینه های بازسازی مسجد بر عهده میراث فرهنگی و 50 درصد ما بقی بر عهده دهیاری و شورای اسلامی باشد. اکنون 340 میلیون تومان هزینه شده است اما دهیاری و هیئت امنای چشام نتوانستند سهم مشارکت خود را تامین و پرداخت کنند. با این حال آجری برای ایوان مسجد آورده شده و امروز (چهارشنبه 7 مهرماه) نیز بازدیدی از این اثر تاریخی داشتیم.

وی ادامه داد: به دلیل فاقد ردیف اعتبار بودن چشام، به دنبال آن هستیم تا از اعتبار جاهای دیگر از هزینه های بازسازی مسجد را تامین کنیم. هم اکنون به دلیل شیوع کرونا و خشکسالی طی سال های اخیر، روند بازسازی این اثر تاریخی به عقب افتاده است. امید است با مشارکت مردمی روند بازسازی مسجد سریع تر جلو برود.

تامین اعتبار 500 میلیونی برای بازسازی محقق نشد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن در مورد هزینه های بازسازی مسجد جامع تاریخی داورزن گفت: حدود 120 هزار آجر از گناباد که هر دانه آن 7 هزار تومان می شود برای بازسازی مسجد لازم است. به عبارتی یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه آجر آن می شود، ضمناً در بخش صحن و محراب نیز که بخش های تخریب شده است باید اقداماتی انجام شود. علاوه بر این هزینه کارگر، بنا و سایر مصالح مورد نیاز هم برای مرمت این اثر باید حساب شود.

عبداله ثانی در پاسخ به این سوال که آیا میراث فرهنگی برای تامین هزینه های بازسازی پول کافی دارد یا خیر خاطرنشان کرد: قراردادی بین میراث فرهنگی و دهیاری داورزن بسته شد تا به صورت مشارکتی هزینه های بازسازی مسجد جامع چشام تامین شود که تاکنون البته چنین اتفاقی نیافتاده است. ضمناً این که گفته می شود جناب مقصودی اقدام به تخریب و بازسازی مسجد کرده اند، صحیح نیست، بلکه ایشان به دنبال اعتبار برای بازسازی آن بودند که دوره خدمت شان در مجلس تمام شد.

قول استاندار و نماینده مجلس برای تکمیل بازسازی مسجد چشام تا دهه فجر

وی در پایان تاکید کرد: گفته می شود دکتر محبی، نماینده فعلی سبزوار در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند که حدود 500 میلیون از محل اعتباراتی که در اختیار شوراها گذاشته می شود برای مسجد جامع چشام اختصاص داده خواهد شد، به همین منظور نامه آن نیز به سازمان برنامه و بودجه استان فرستاده خواهد شد، با این حال اتفاقی در این رابطه نیافتاده است، اگرچه ممکن است تا چند روز دیگر این اتفاق بیافتد. گفتنی است که در سفر اخیر استاندار خراسان رضوی به داورزن، تاکید شده است که روند بازسازی مسجد جامع چشام تا دهه فجر 1400 تکمیل خواهد شد. بنابراین باید تا دهه فجر منتظر ماند تا از بخش های مختلف برای تامین اعتبار جهت بازسازی مسجد جامع چشام اقدام شود.

کدخبر: 725168 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟