سونامی زمین خواری و تخریب جنگل ها در مازندران / 90 درصد زمین های کشاورزی فاقد سند هستند

هر از چند گاهی زمین خواری هایی در برخی استان ها رخ می دهد اما زمین خواری در استانی مثل مازندران به دلیل جذابیت های این استان با سایر زمین خواری ها متفاوت است. نماینده ساری و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با علل زمین خواری در استان مازندران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در ماه ها و البته سال های اخیر همواره شاهد زمین خواری های گسترده در استان های شمال کشورمان بودیم. مناطق شمال کشور علی الخصوص استان سرسبز مازندران با وجود دریا، جنگل، آب و هوای منحصر به فرد، طبیعت دلنشین برای هر گردشگری جذاب بوده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم و سرمایه داران به فکر خرید ملک و زمین در استان هایی همچون استان مازندران بیافتند. متاسفانه وضعیت به گونه ای شده است که حتی به زمین های حاصلخیز و پربرکت کشاورزی نیز توجهی نشده و با خرید و فروش زمین، به جای محصولات کشاورزی، سیمان، آجر و سنگ کاشته می شود.

اگرچه در تصاحب زمین و جنگل های بکر استانی مثل استان مازندران عدم نظارت ها بی تاثیر نبوده است، اما مشکلات عمده کشاورزان نیز برای به فروش رساندن زمین هایشان نقش مهمی داشته است. کشاورزان مازندرانی در طول سال ممکن است سود چندانی نبرند و اکثراً زمین های بدون سند خود را که توان اخذ 50 میلیون وام به کمک آن از بانک را ندارند، با هدف گذراندن زندگی یا سرمایه گذاری در بخش های دیگر به راحتی به فروش می رسانند و کار زمین خواران را در این زمینه راحت می کنند. علاوه بر این استفاده از ظرفیت های گردشگری و ارزش افزوده ای که در استان مازندران وجود دارد، عملکرد بسیار ضعیفی داشته و این موضوع نیز به نوبه خود بر تقویت فروش زمین به دلالان کمک کرده است.

منصورعلی زارعی

بهره مندی از زمین 2 هزار متری کشاورزی در مازندران به 2 میلیون تومان هم نمی رسد!

منصور علی زارعی، نماینده ساری و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در تشریح وضعیت زمین خواری در استان مازندران به خبرنگار رکنا اظهار داشت: موضوع زمین خواری در مازندران با سایر استان ها متفاوت است، زیرا ارزش زمین در مازندران به خاطر شرایط اقلیمی خاص این منطقه بسیار بالاست. از طرفی امکان فراهم شدن کشاورزی اقتصادی برای مردم استان ایجاد نشده است. اکنون بهره مندی مردم از زمین 2000 متری در مازندران ممکن است به 2 میلیون تومان نیز نرسد، در صورتی که قیمت زمین در برخی مناطق کشور متری 2 میلیون تومان است. در شرایط کنونی سازوکاری برای تعریف بخش کشاورزی و غیرکشاورزی لازم است تا کشاورزان ناچار به فروش زمین های خود نشوند.

طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی به داد مازندرانی ها می رسد؟

زارعی در مورد اقدام نمایندگان مجلس جهت جلوگیری از زمین خواری و متضرر نشدن کشاورزان در برخی استان ها مثل مازندران افزود: در قانون جدید مجلس به نام طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی، تمهیداتی اندیشیده شده است تا کشاورزی به شکل اقتصادی درآید. به عبارتی با این طرح، کشاورز می تواند در 2 هزار هکتار زمین به اندازه حداقل 20 درصد آن در صورت فروش، درآمد داشته باشد. باید به مازندرانی ها تسهیلات مناسب داد، کاربری مصارف مرتبط با بخش کشاورزی تعلق گیرد و کار کشاورزی برای کشاورزان تضمین شود. اکنون چگونه می توان کشاورزان را به این وا داشت که زمین شان را نفروشند، اما فقط 2 میلیون تومان از آن بهره ببرند؟

لزوم استفاده از بخش های کم بازده و غیرکشاورزی مازندران در بخش گردشگری

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت های شمالی ترین استان ایران اشاره کرد و گفت: مازندران به دلیل شرایط اقلیمی بکر، مزیت گردشگری خوبی دارد. مردم کشور ما دوست دارند در مازندران برای خود امکانات رفاهی و تفریحی مهیا کنند، برای این مسئله می توان در بخش هایی از مازندران که از نظر کشاورزی کم بازده، کوهستانی، شن زار و ساحلی است و امکان کشاورزی نیز در آن ها وجود ندارد، حوزه گردشگری را تقویت کرد تا مزیت استفاده از این بخش به دست مردم مازندران برسد. موضوع دیگر آن لازم است دستگاه های نظارتی نیز به مواردی که ذکر شد عمل کنند. برای کشاورز باید زندگی قابل قبول اقتصادی ایجاد کرد، ضمناً دستگاه های نظارتی موظف اند تا قبل از این که فردی زمین اش را به شکل غیرمجاز بسازد، اعمال قانون کنند. نباید وضعیت به گونه ای باشد که پس از تخریب محیط زیست استان و ساخت و ساز ویلا در آن منطقه، بعدها به فکر تخریب و اعمال قانون افتاد.

90 درصد زمین های کشاورزی فاقد سند هستند

فرماندار سابق ساری در مورد راهکار های موجود برای رفع معضل زمین خواری در مازندران افزود: ابتدا باید تکلیف مازندران از نظر بهره وری زمین های کشاورزی مشخص شود، مردم مازندران باید از زمین های کشاورزی شان 10 برابر چیزی که دارند بهره مند شوند، در این صورت کمتر کسی به فکر فروش زمین کشاورزی خود می افتد. نکته دیگری که باید به آن توجه شود، موضوع سند نداشتن زمین های کشاورزی است. اکنون برخی کشاورزان که به عنوان مثال 2 هکتار زمین دارند، فاقد سند کشاورزی هستند، وضعیت به گونه ای است که کشاورز نمی تواند با سند زمین اش 50 میلیون تومان از بانک وام دریافت کند! 90 درصد از زمین های کشاورزان استان مازندران که همه دارایی شان به حساب می آید و از آن می توانند به عنوان ارزش افزوده استفاده کنند فاقد سند هستند.

کشاورزان منزلت اجتماعی خود را از دست داده اند

منصورعلی زارعی افزود: باید به کشاورزان تسهیلات کم بهره داد. در بین کسانی که در حوزه های مختلف وام می گیرند، کشاورزان کمترین بهره و سود را دریافت می کنند. در اکثر کشورهای دنیا به خصوص در کشورهای پیشرفته، سطح زندگی کشاورز از طبقه مرفه جامعه کمتر نیست، سوال اینجاست که وضعیت کشاورز در ایران چگونه است؟ کشاورز اعلام می کند که 10 هزار متر زمین دارد اما به اندازه ملک یک خیابان درآمد ندارد. باید برای مازندران برنامه ای ریخته شود که علاوه بر بهره وری کشاورزان، از صنعت گردشگری استان نیز برای مازندرانی ها استفاده شود. اکنون جنگل ها به دلیل عدم نظارت مناسب دستگاه های متولی، به تنفس 10 ساله رفته و بسته شدند، این وضعیت باعث شد تا کشاورزان بیش از پیش متضرر شوند. در حالی که کشاورزان در تامین زنجیره غذایی کشور نقش عمده ای دارند، اما منزلت اجتماعی خود را از دست داده اند. باید مجلس و دولت با رعایت قانون ارزش بیشتری برای کشاورزان قائل باشند، اینکه برای ساختن یک انباری در زمین کشاورزی، جلوی کشاورز گرفته شود که حتی نتواند برای فرزندش سرپناه بسازد و از طرفی منبع درآمدی برای او وجود نداشته باشد، صحیح نیست.

تصویب طرح امنیت غذایی منتظر نظر شورای نگهبان است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان به راهکار مجلس برای حل مشکل زمین خواری و وضعیت زندگی کشاورزان اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس جهت برطرف کردن مشکل کشاورزان، طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزان در مجلس را به تصویب رساندند و این طرح به شورای نگهبان فرستاده شد، اگر شورای نگهبان این طرح را تصویب کند، بسیاری از مشکلات کشاورزان از تولید تا مصرف که مشتمل از یک زنجیره خاص است، حل خواهد شد. باید توجه داشت استان مازندران، استان کشاورزی است و همه افراد زندگی شان را در زمین های کشاورزی و محصولات شان انباشته کرده اند. بنابراین رسیدگی به این عزیزان بسیار حائز اهمیت است.

کدخبر: 724326 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟