واکسن استنشاقی ضد کرونا چیست؟

واکسن استنشاقی ضد کرونا در آستانه اخذ مجوز است. واکسن استنشاقی ضد کرونا ساخت چین به زودی در این کشور مجوز استفاده می گیرد. به نظر می رسد در آینده نزدیک واکسن استنشاقی ضد کرونا در آینده ای نزدیک به سایر کشورهای دیگر نیز برسد. واکسن استنشاقی ضد کرونا به زودی به عنوان دُز بوستر و تقویت کنند، مورد استفاده گسترده قرار می گیرد. واکسن استنشاقی ضد کرونا دستاورد جدیدی برای مقابله با کروناست.

به گزارش رکنا، این واکسن استنشاقی قابلیت تولید یک واکنش ایمنی سلولی قوی را دارد و همان سطح از ایمنی بدست آمده حاصل از تزریق های عضلانی سنتی در ۱۴ روز را حفظ می کند. علاوه براین، افزایش آنتی بادی های «IgG» پس از استنشاق واکسن Ad۵-nCoV به عنوان یک تقویت کننده، هفت تا هشت برابر سطح آنتی بادی های «IgG» حاصل از تزریق یک واکسن غیرفعال کننده به عنوان دُز بوستر است.

این واکسن به صورت مشترک توسط «کانسینو بایولاجیکس» و محققان موسسه پزشکی نظامی تحت نظارت آکادمی علوم نظامی به سرپرستی «چن وی» (Chen Wei) تولید شده و آزمایش های بالینی بیشتر روی آن در جریان است.

کارشناسان کاربرد واکسن استنشاقی کرونا را به عنوان یک کاندیدای امیدوار کننده جهت استفاده به عنوان تزریق بوستر و تقویت کننده واکسن های غیر فعال کننده کرونا توصیه می کنند.

فاز اول آزمایش های بالینی انجام شده روی این واکسن استنشاقی ثابت کرده است واکسیناسیون با استفاده از بوستر استنشاقی، ۲۸ روز بعد از اولین تزریق عضلانی واکسن کرونا، باعث ایجاد IgG قوی و پاسخ های آنتی بادی خنثی کننده می شود. این آزمایش ها در عین حال نشان داد که بدن دریافت دو دُز از فرم استنشاقی (آئروسل) واکسن Ad۵-nCoV را به خوبی و بدون عوارض جانبی جدی تحمل می کند.

ثابت شده است که ترکیب واکسن های غیر فعال کننده کرونا با واکسن استنشاقی Ad۵-nCoV ، باعث ایجاد آنتی بادی های خنثی کننده بسیار قوی علیه الگوی اولیه ویروس کرونا و همچنین واریانت های آلفا، بتا، گاما و سویه های دلتای عامل ابتلا به بیماری کووید - ۱۹ می شود.

مطالعات حیوانی نیز تاثیر تقویت کننده واکسن استنشاقی فوق به عنوان یک بوستر پس از دریافت دو دُز واکسن غیر فعال کننده را ثابت کرده، این در حالی است که اثر واکسن کرونای تولید شده مبتنی بر فناوری پیام رسان «آر ان ای» به عنوان دُز تقویت کننده در جایگاه دوم بعد از استنشاق واکسن Ad۵-nCoV قرار دارد.

اثربخشی واکسن های غیر فعال کننده و یا زیر واحد به عنوان بوستر، به طرز قابل توجهی در مقایسه با واکسن Ad۵-nCoV و یا واکسن های مبتنی بر فناوری پیام رسان « RNA» کمتر است و تفاوت آنها در ایجاد سطوح آنتی بادی حدود ۱۰ برابر برآورد شده است.

واکسن Ad۵-nCoV در صورتی که مجوز استفاده اضطراری بگیرد، اولین واکسن جهان است که ایمنی سه گانه هومورال، سلولی و مخاطی را ایجاد می کند. این واکسن استنشاقی این قابلیت را دارد که به تحریک پاسخ ایمنی در غشای مخاطی دستگاه تنفسی فرد بپردازد و به این ترتیب دسترسی به آن آسان تر و درد آن در افراد آسیب پذیر کمتر است.

علاوه براین، از آنجایی که واکسن های استنشاقی ضد کرونا تنها به یک پنجم حجم دُز تزریقی نیاز دارند، به این ترتیب، دُزهای بیشتری باقی می مانند و فشار تولید کاهش پیدا می کند.

کدخبر: 724193 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟