کاهش سن طلاق زنان/ مهاجرت زنان مطلقه از شهرهای کوچک به بزرگ و گسترش اعمال مجرمانه + فیلم
حجم ویدیو: 72.35M | مدت زمان ویدیو: 00:09:52

طلاق پدیده‌ای اجتماعی است که این روز‌ها به شدت در حال گسترش است. دلایل طلاق بسیار گسترده‌اند اما زیربنای همه آن‌ها، نداشتن شناخت مناسب زن و شوهر از هم، عدم درک متقابل و ضعف در مهارت‌های زندگی زناشویی است. به دلیل بافت فرهنگی جامعه، آسیب‌هایی که زنان بعد از طلاق متحمل می‌شوند، بیشتر از آسیب‌های وارده به مردان است. زنان در جریان طلاق، به شدت نگران آینده خود بعد از جدایی از همسر هستند. به طور کلی زنان بعد از طلاق نسبت به مردان اندوه بیشتری را احساس می‌کنند. به دلیل ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه ما، این اثرات برای زنان ایرانی شدت بیشتری دارد.

حال چندی پیش سرهنگ حیدر گودرزی رییس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران به رکنا گفت: آذر ماه سال گذشته گزارش سرقت خانه ای به کارآگاهان مخابره شد که در تحقیقات مشخص شد مرد میانسال پس از آشنایی با یک خانم، وی را برای کار پرستار به خانه دعوت کرده اما زن جوان پس از حضور در خانه با مسموم کردن غذا و بیهوش شدن مرد تنها اقدام به سرقت پول، طلا و وسایل با ارزش داخل خانه کرده است.

او افزود: کارآگاهان با تحقیقات میدانی اطلاع پیدا کردند 4 مرد دیگر به همین شیوه هدف سرقت های میلیونی زن جوان قرار گرفته و مشخص شد این زن در تهران، دماوند، شهرهای شمالی، شیراز و مشهد به این شیوه دست به سرقت زده است.

سرهنگ گودرزی ادامه داد: در ادامه کارآگاهان با اقدامات پلیسی موفق به شناسایی زن جوان که لیلا نام دارد شدند و در عملیاتی غافلگیرانه زن جوان دستگیر شد و در بازرسی بدنی از وی بخشی از سکه ها و دلارهای سرقتی کشف شد.

این مقام پلیسی افزود: متهم در یکی از سرقت هایش در مترو تهران با یک زن صحبت کرده و از نداشتن سرپناه با وی درددل می کند و زن جوان از روی دلسوزی او را به خانه خود می برد اما بعد از یک هفته عذر وی را می خواهد که متهم با دادن داروی خواب آور همه اعضای خانواده را بیهوش می کند.

در همین حین خبرنگار رکنا گفت و گویی با لیلا 30 ساله که هیچ سابقه ای در پرونده اش ندارد انجام می دهد. او می گوید: از خانه فرار کردم و چون جایی برای خوابیدن نداشتم به خانه مردان پیر می رفتم و با بیهوش کردن آنها دست به سرقت می زدم.

سابقه داری؟

نه.

به چه جرمی دستگیر شدی؟

سرقت.

شیوه و شگرد؟

برای پرستاری یا همسر موقت به خانه پیرمردهای تنها می رفتم و داخل غذا یا نوشیدنی هایشان داروی خواب آور می ریختم و آنها را بیهوش می کردم.

خانواده ات خبر داشتند؟

نه.

فرار کردی؟

بله، از شوهرم جدا شدم و بعد از طلاق ، برادرم ادعا می کرد که زمین را 10 متر می کند و مرا زنده زنده در آن دفن می کند.

چرا طلاق گرفتی؟

همسرم مرا کتک می زد.

چرا به تهران آمدی؟

شنیدم هرکسی فرار می کند به تهران می آید.

نمی ترسیدی؟

حرف گوش نمی کردم .

تحصیلات؟

5 ابتدایی.

مژگان چه نقشی داشت؟

بعد از اینکه از خانه فرار کردم ابتدا به شهر شیراز رفتم که آنجا یک مرد وقتی دید من جایی برای خوابیدن ندارم مرا به مژگان معرفی کرد، مژگان اعتیاد به شیشه داشت و مرا کتک می زد و باید برای او پول تهیه می کردم تا به من جای خواب بدهد.

پس در تهران چه کار می کردی؟

خوب از تهران برای او پول می فرستادم.

شب ها کجا می خوابیدی؟

یا در پارک بودم یا به خانه مردها می رفتم و فردای آن روز پس از سرقت از خانه خارج می شدم.

چرا به بهزیستی مراجعه نکردی؟

بهزیستی را دوست ندارم.

چرا؟

5 سال قبل وقتی مجرد بودم خانواده ام مرا به دیوانه خانه بردند.

چرا تیمارستان؟

مردم را اذیت می کردم، وقتی مردم سر به سرم می گذاشتند به آنها فحاشی می کردم.

چه مدت است که به تهران آمدی؟

7 ماه.

چقدر پول به دست آوردی؟

250 میلیون تومان.

خانواده ات به دنبالت نبودند؟

نه کسی پیگیر من نیست.

قرص ها را از کجا تهیه می کردی؟

وقتی به دیدن مژگان به شیراز می رفتم قرص ها را به من می داد.

آسیب های طلاق برای زنان پنهان می مانند

کتایون مصری دکترای مطالعات امور زنان درباره مسئله لیلا و زنانی که بعد از طلاق آسیب می‌بینند در پاسخ به رکنا بیان کرد: ابتدا باید گفت که بسیاری از آسیب ها برای زنان طلاق گرفته شناسایی نشده و بسیاری از آنها پنهان می‌مانند. نهاد های مدنی و حاکمیتی نیز معمولا به صورت شفاف عمل نمی‌کنند و آمارهایی که هر از چندگاهی منتشر می‌شود دچار چندگانگی هستند یا درنهایت تکذیب می‌شوند.

 سن زنان طلاق گرفته پایین آمده است

او ادامه داد: بحث افزایش طلاق درچند سال گذشته، حاکی از آن است که بیشتر طلاق ها در پنج سال نخست زندگی و به عبارتی در سه سال ابتدایی رخ می‌دهند نشان دهنده این است که سن زنان طلاق گرفته پایین بوده و آسیب های آنها نیز بیشتر خواهد بود.

ترومای طلاق  به کل جامعه آسیب می زند

این دکترای مطالعات امور زنان با بیان اینکه ما در علوم اجتماعی بحث ترومای پس از طلاق را داریم که همه اعضای جامعه متحمل آسیب از آن می‌شود تاکید کرد: با توجه به اینکه خانواده در جامعه ما یک حلقه عاطفی، معنوی و مادی را ایجاد می‌کند، گسستگی خانواده قاعدتا حیات افراد را در مخاطره قرار می دهد.

مصری خاطرنشان کرد: خانم ها با توجه به اینکه نرخ اشتغال و درآمد آنها پایین تر از مردان است بعد از طلاق نیز متحمل فشارهای مادی و وابستگی به خانواده پدر می‌شوند که همین مسئله باعث افزایش ترومای پس از طلاق می شود.

این فعال حقوق زنان درباره لیلا زن آسیب دیده بازداشت شده می‌گوید: این زن از دو جهت آسیب دیده است. یکی اختلالات روحی و روانی که مربوط به قبل از ازدواج است و به همین دلیل نیز در سن پایین در آسایگاه روانی بستری شده و بدون شک روش های درمانی اعمال شده روی این خانم در آینده رفتاری او تاثیر گذار بوده است فلذا حیات جرم شناختی این زن از زمانی قابل تحلیل خواهد بود که این فرد را در آسایشگاه روانی بستری کرده اند و عامل عقده هایی در حیات روانی او شده اند که به انتقام از دیگران منجر شد.

مصری تاکید کرد: اولین قدم برای عارضه یابی سرقت های این فرد باید  خانواده این فرد را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. خانواده ای که از شهرستان این خانم را رها کرده، از بچگی او را تحت فشار قرار داده و در جوانی نیز به آسایشگاه روانی منتقلش کرده اند و سپس نیز شاید به اجبار باعث ازدواجش شده اند و مورد خشونت همسر و خانواده قرار گرفته است.

ترومای طلاق عامل بروز عارضه دو قطبی بودن

این فعال حقوق زنان با تاکید بر این موضوع که طرد شدن باعث عقده های در این فرد شده است خاطر نشان کرد: با توجه به گفته های این زن، انتقام او حاصل بی توجهی و عدم دنبال کردنش است. این تنهایی و ترومای پس از طلاق خود باعث بروز عارضه دوقطبی و چند قطبی در فرد می‌شود که یکی از این ها انتقام از مردانی است که احساس می‌کند زنان و او را مورد سو استفاده قرار داده اند و از او حمایت نکرده اند.

این دکترای مطالعات امور زنان خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از طلاق هیچ نهاد و ارگانی برای حمایت از زنان طلاق گرفته کاری نمی‌کند. ما وقتی از حمایت سخن می‌گوییم بدان معنا نیست که پولی به آنها بدهیم بلکه بسیاری از زنان ما پس از طلاق بیش از حمایت مادی به حمایت های معنوی نیاز دارند و اگر بچه نیز داشته باشند این آسیب ها به مراتب بیشتر است.

مصری با بیان اینکه لیلا تنها یکی از هزاران زن آسیب دیده است که ما می‌توانیم از او به عنوان نمونه استفاده کنیم تشریح کرد: اگر اختلال های روحی و روانی این زن را کنار بگذاریم به نظر می‌رسد به دلیل اینکه هنوز در شهر های کوچک قبح طلاق نشکسته  و انتظار می‌رود زن با لباس سفید به خانه شوهر برود و با کفن بیرون بیاید بدون شک این زن از فشارهای جامعه نیز در امان نبوده  و از نگاه های اطرافیان خود نیز آسیب دیده است.

او ادامه داد: یکی از مهترین آسیب ها برای افراد این است که برای فرار از نگاه افراد به شهرهای بزرگتر پناه میبرند که همین مسئله خود آسیب های دیگری نیز ببار می‌ آورد و مسیر ورود این زنان به جرم نیز باز می‌شود. معمولا این افراد برای هزینه های خود وارد سرقت می شوند.

مصری تاکید کرد: ما نیازمند سیاستگذاری های فرهنگی هستیم و باید برنامه هایی تدوین شود تا جلوی افرادی که ممکن است به سمت آسیب بروند را بگیریم فلذا مهم ترین اتفاقی که باید رخ دهد این است که پیشگیری های سطح یک و دو انجام شود.

قوانین ترمیمی را بجای قوانین کیفری تقویت کنیم

این فعال حقوق زنان در پایان گفت: پیشگیری یک مسئولیت حاکمیتی است و در شرایط حال حاضر باید ما آن را کنار بگذاریم. ما به صورت جدی نیازمند مشارکت نهادهای مدنی در این زمینه هستیم و باید از ظرفیت های مردم برای پایش و حمایت دائمی از زنان و دختران اقدامی کنیم. بنابراین نهادهای حاکمیتی بجای اینکه خودشان به صورت مستقیم در زمینه این زنان وارد شوند باید از جامعه مدنی حمایت کرده و جنبه  قوانین ترمیمی ما بر جنبه قوانین کیفری بچربد تا ما از سمت عدالت کیفری به سمت عدالت ترمیمی برویم تا این زنان را مورد بازپروری قرار بدهیم که بتوانند به جامعه برگردند. ما در آینده با بحران پس از طلاق روبرو هستیم و بسیاری از زنان و فرزندانی که در این خانواده ها بزرگ شده اند به نوعی عقده گشایی خواهند کرد و دیگر هیچ سیاستی اثر گذار نخواهد بود.

کدخبر: 724077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟