مجازات ورود غیر قانونی به عراق چقدر است؟

با فرا رسیدن  ایام اربعین بسیاری از شهروندان ایرانی قصد سفر به عرق را دارند. اربعین و پیاده روی عزاداران حسینی به مقوله ای مهم تبدیل شده است. سال گذشته مراسم اربعین بدون حضور ایرانیان انجام شد. امسال هم که قرار بر حضور ایرانیان در مراسم اربعین شد آنها فقط سفر به صورت هوایی انجام می شود. اما شاید برخی از شهروندان به این فکر افتاده باشند که به صورت غیرقانونی به عراق سفر کنند و در مراسم اربعین شرکت کنند اما چه مجازاتی در انتظار آنهاست.

به گزارش رکنا، هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی سیل مشتاقان زیارت حرم امام حسین(ع) هم به سمت کربلا راهی می شوند.

از ماهها قبل مسئولان کشور در بخش های مختلف در حال آماده کردن مقدمات سفر زائران اربعین هستند.

مسئولان از ماهها قبل به افرادی که قصد سفر به کشور عراق را در ایام اربعین داشتند توصیه کردند که بدون داشتن روادید معتبر راهی کشور عراق نشوند و به مراکز معتبر برای دریافت آن مراجعه کنند اما با وجود تاکیدات زیاد باز هم شاهد هستیم که عده زیادی از زائران بدون داشتن  روادید به مرزها مراجعه کرده اند.

تردد از مرز مهران بدون روادید امکان پذیر نیست

بختیاری مدیر پایانه مسافربری مرز مهران می گوید: تردد از مرز مهران بدون روادید امکان پذیر نیست از این رو از زائران درخواست کرد که بدون در دست داشتن مدارک معتبر به مرز مراجعه نکنند زیرا طرف عراقی اعلام کرده در صورت ورود زائران بدون روادید به خاک عراق، مرزها بسته می‌شود.

ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور در خصوص اینکه در سال‌های گذشته عده‌ای از افراد بدون اخذ روادید به سوی مرزها می‌رفتند، گفت: در سال گذشته برخی از این افراد در مرز تجمع کردند و عده‌ای هم که بدون روادید از مرز عبور کرده‌ بودند، سبب شدند که عراقی‌ها برای جلوگیری از این موضوع مرز را ببندند و امسال هم به ما اعلام کرده‌اند که اگر مانند سال‌های قبل افرادی بدون روادید وارد خاک عراق شوند مرزها را می‌بندیم و اگر عراق مرزها را ببندد زائران با مشکل جدی مواجه می شوند.

دستگیری افراد بدون روادید در مرز مهران

وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته عده‌ای از افراد بدون روادید به مرز مهران رفته بودند، گفت: این افراد دستگیر، عودت و سپس قرنطینه شدند و بر همین اساس من از مردم درخواست دارم، بدون روادید سفر نکنند، چون به دلیل نداشتن روادید باید در میان راه برگردند و از سوی دیگر برای نیروهایی که قرار است امنیت را تأمین کنند زحمت ایجاد می‌کنند و بخشی از توان و انرژی هم برای این موضوع گرفته می‌شود.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه مسئله  عبور نکردن از مرز بدون روادید بحثی جدی است، خاطرنشان کرد: ما هرگز اجازه عبور به افرادی که می‌خواهند بدون روادید به عراق سفر کنند را نخواهیم داد، زیرا اگر مرز بسته شود سایر زائران با مشکل مواجه می‌شوند.

جریمه ورود بدون روادید به کشور عراق چیست؟

میر مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلای معلی در رابطه با جریمه ورود غیرقانونی به کشور عراق می گوید:با توجه به حساسیت دولت عراق ورود به خاک این کشور بدون روادید یا بدون ثبت مهر ورود، به‌عنوان ورود غیرقانونی تلقی می‌شود و حداقل سه سال زندانی دارد،پس معطلی چندساعته پشت مرز بهتر از چند سال زندانی و یا چندین ماه معطلی است.

سرکنسول ایران در کربلای معلی توضیح داد: به هر حال با وجود اینکه دو کشور ایران و عراق مرز طولانی و روابط خوبی با یکدیگر دارند اما عراق یک کشور خارجی با مقررات خاص خود است،احترام به سیادت و حاکمیت این کشور مورد تأکید مقام معظم رهبری و تمامی مسئولان بوده و طبعاً مورد توجه زوار محترم نیز خواهد بود.

سرکنسول ایران در کربلای معلی تأکید کرد: باید دقت و توجه شود که قبل از اتمام مدت روادید نسبت به خروج اقدام شود چرا که اقامت غیرمجاز، جریمه سنگینی خواهد داشت یعنی جریمه زائران روز اول 30 دلار و هر روز اضافی 10 دلار خواهد بود.

طبق گفته مسئولان نیروی انتظامی به هیچ وجه اجازه خروج از مرز به افراد بدون ویزا داده نمی شود.

کدخبر: 722484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟