بی شناسنامه ها برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کنند / واکسیناسیون اتباع خارجی صرف نظر از مدارک اقامتی انجام می شود

واکسیناسیون بی شناسنامه ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند که واکسیناسیون بی شناسنامه ها در حال انجام است. رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون بی شناسنامه ها در گفت و گو با رکنا تصریح کرد که تمام ایرانیان فاقد شناسنامه که براساس گروه بندی سنی نوبت دریافت واکسن کرونای آنها فرا رسیده است، می توانند برای دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. واکسیناسیون بی شناسنامه ها در شرایطی انجام می شود که بخش زیادی از افراد فاقد شناسنامه حداقل یک بار در طول زندگی خود به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده اند و نام آنها در سامانه های نظام سلامت به ثبت رسیده است. البته به گفته دکتر حمید رضا نجاری، واکسیناسیون بی شناسنامه ها برای ایرانیان فاقد شناسنامه ای که هیچ نامی از آنها در سامانه های نظام سلامت ثبت نشده است نیز در مراکز واکسیناسیون انجام می شود.

وعده های مکرر مسئولان وزارت بهداشت برای واکسیناسیون بی شناسنامه ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که هیچ گاه رقم دقیقی از تعداد ایرانیان فاقد شناسنامه ارائه نشده است، اما برخی گمانه زنی ها از وجود صدها هزار فرد بی شناسنامه در کشورمان حکایت دارد. در این میان حتی طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم در آبان 97 گفته بود که یک میلیون ایرانی فاقد شناسنامه هستند. بیشتر افراد بدون شناسنامه نیز در استان های محروم کشور از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان زندگی می کنند و آن طور که علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم در اردیبهشت 99 گفته است، 30 درصد از جمعیت 100 هزار نفری شهر زاهدان فاقد شناسنامه هستند.

اما مساله ای که کمتر به آن توجه شده است، نحوه واکسیناسیون افراد بدون شناسنامه در کشورمان علیه ویروس کروناست. البته مسئولان وزارت بهداشت بر پیگیری فرآیند واکسیناسیون بی شناسنامه ها تاکید کرده و گفته اند که هیچ کدام از افراد ایرانی حتی اگر کد ملی نداشته باشند، بدون شناسنامه نمی مانند. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز اردیبهشت 1400 عنوان کرده است که مقرر شده برای واکسیناسیون افراد فاقد شناسنامه و کارت ملی، وزارت کشور یک کد به این افراد بدهد تا وزارت بهداشت بتواند این کد را به عنوان کد فرد مهمان در سیستم نظام سلامت‌ ثبت کند.

در این میان اما با وجود تاکید مکرر مسئولان وزارت بهداشت بر برنامه ریزی برای واکسیناسیون افراد ایرانی بدون شناسنامه، برخی گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که هنوز بخش زیادی از این افراد بخصوص در سیستان و بلوچستان با مشکل دریافت واکسن مواجه می شوند. البته با این وجود، هنوز هم مدیران وزارت بهداشت تاکید دارند که حتی افراد فاقد شناسنامه و کارت ملی به شرط آن که گروه های سنی آنها برای دریافت واکسن فرا رسیده باشد، می توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و واکسن کرونای خود را دریافت کنند.

نام بیشتر افراد بدون شناسنامه در اختیار نظام سلامت قرار دارد

این نکته ای است که دکتر حمید رضا نجاری، رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا در میان گذاشت و گفت: طبیعتا بیشتر افرادی که شناسنامه ندارند، تا کنون حداقل یک بار در زندگی خود به سیستم بهداشت و درمان کشور مراجعه کرده اند و اسم آنها در یکی از سامانه های نظام سلامت ثبت شده است. بنابراین با وجود این که این افراد فاقد کارت ملی هستند، اما نام بیشتر آنها در اختیار نظام سلامت قرار دارد و بنابراین ما می توانیم واکسن کرونا را به این افراد تزریق کنیم.

وی افزود: تمام افرادی که نوبت دریافت واکسن کرونای آنها فرا رسیده است، اما به هر دلیلی فاقد مدارک هویتی هستند، حتی بدون ارائه کارت ملی می توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و واکسن کرونای خود را دریافت کنند، این روالی است که هم اکنون در تمام مراکز واکسیناسیون کشور رایج است و اگر نام افراد با حداقل یک بار مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی کشور در سامانه های نظام سلامت به ثبت رسیده باشد، در مراکز واکسیناسیون حتما به این افراد واکسن کرونا تزریق می شود.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر ادامه داد: افرادی هم که فاقد کارت ملی یا شناسنامه هستند و تا کنون هیچ گاه به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکرده اند و نامشان در هیچ سامانه ای ثبت نشده است نیز می توانند برای دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و حتما پرسنل این مراکز آنها را برای دریافت واکسن راهنمایی خواهند کرد؛ زیرا ما اعتقاد داریم که هیچ شخصی که در ایران زندگی می کند، چه دارای مدارک هویتی باشد و چه نباشد، نباید بدون واکسن کرونا بماند.

80 هزار نفر از اتباع خارجی واکسن کرونا دریافت کرده اند

نجاری در بخش دیگری از صحبت هایش درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون اتباع خارجی نیز گفت: براساس سند ملی واکسیناسیون، تزریق واکسن کرونا به اتباع خارجی از خرداد امسال براساس گروه بندی سنی آغاز شد و هم اکنون بیش از 80 هزار نفر از اتباع، واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند. اما برای این که واکسیناسیون اتباع خارجی در ایران سرعت بگیرد، باید فرآیند بشردوستانه‌ای که سازمان بهداشت جهانی در این زمینه پیش بینی کرده است، در ایران نیز راه اندازی شود.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر ادامه داد: رایزنی ها برای تامین واکسن مورد نیاز اتباع خارجی از طریق صندوق کوواکس با نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران انجام شده و قرار است به زودی حجم وسیعی از واکسن های کرونا برای اتباعی که دارای مدارک اقامتی هستند، وارد کشورمان شود. البته هنوز زمان واردات این واکسن ها نهایی نشده است و متولی تخصیص این واکسن ها به ایران، سازمان بهداشت جهانی و آژانس پناهندگان سازمان ملل هستند.

نهادهای بین المللی کمک کنند، واکسیناسیون اتباع خارجی تسریع می شود

نجاری در ادامه تاکید کرد: تا کنون هم واکسن هایی که به اتباع خارجی در ایران تزریق شده، از همین واکسن هایی بوده که برای واکسیناسیون ایرانیان مورد استفاده قرار می گیرد. اما با توجه به محدودیت هایی که ما در تزریق واکسن کرونا به اتباع خارجی داریم، زمانی فرآیند واکسیناسیون اتباع در کشورمان به نحو مطلوبی تسریع خواهد شد که سازمان بهداشت جهانی و آژانس پناهندگان سازمان ملل بتوانند واکسن های مورد نیاز برای تزریق به اتباع خارجی را از طریق صندوق کوواکس تامین کنند.

این مقام ارشد وزارت بهداشت با بیان این که وزارت بهداشت براساس سند ملی واکسیناسیون موظف به واکسینه کردن اتباع خارجی دارای مدارک هویتی است، عنوان کرد: تا کنون مذاکرات زیادی با نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و آژانس پناهندگان سازمان ملل انجام شده است و این نهادهای بین المللی وعده داده اند که در آینده ای نزدیک واکسن مورد نیاز اتباع خارجی را تامین خواهند کرد. البته باید توجه داشت که به جز ایران، کشورهای زیاد دیگری نیز هستند که باید برای واکسیناسیون اتباع خارجی و پناهندگان خود برنامه ریزی کنند و وجود درخواست های زیاد، تامین واکسن را برای نهادهای بین المللی دشوار کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که از کدام واکسن برای واکسیناسیون اتباع خارجی بیشتر استفاده می شود، گفت: در شرایط حاضر اتباع خارجی ساکن ایران عمدتا واکسن سینوفارم را دریافت می کنند، اما زمانی که نهادهای بین المللی واکسن مورد نیاز برای اتباع را از صندوق کوواکس تامین کنند، ممکن است واکسن های دیگر نظیر آسترازنکا یا سایر واکسن هایی که اجازه ورود آنها به ایران وجود دارد نیز به اتباع تزریق شود.

اتباع خارجی فاقد مدارک اقامتی هم واکسینه می شود

نجاری درباره آمار اتباع خارجی ساکن ایران گفت: آن طور که وزارت بهداشت از وزارت کشور آمار گرفته است، نزدیک یک میلیون اتباع خارجی دارای مدارک هویتی در کشورمان زندگی می کنند، اما براساس برخی برآوردها می توان گفت بین یک و نیم تا 2 میلیون اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی نیز در کشورمان زندگی می کنند که ما برای واکسیناسیون این افراد نیز برنامه داریم.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر درباره نحوه واکسیناسیون اتباع خارجی فاقد مدارک اقامتی عنوان کرد: درست است که بسیاری از اتباع خارجی ساکن ایران مجوز ندارند، اما عمده آنها حداقل یک بار در طول زندگی خود برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به مراکز وزارت بهداشت مراجعه کرده اند و نام آنها در سامانه های نظام سلامت به ثبت رسیده است. اتفاقا آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز تاکید کرده است که زمانی واکسن کرونا را برای اتباع خارجی ساکن ایران تامین خواهد کرد که ما واکسن کرونا را به اتباع خارجی فاقد مدارک اقامتی هم تزریق کنیم.

این مقام ارشد وزارت بهداشت ادامه داد: وقتی اتباع خارجی فاقد مدارک اقامتی انواع و اقسام خدمات را از مراکز مختلف کشورمان دریافت می کنند، از جمله این که فرزندان آنها به مدرسه می روند یا خودشان در زمان بیماری به مراکز درمانی مراجعه می کنند، بنابراین با وجود این که این افراد مدارک هویتی ندارند، اما قطعا نام آنها در سامانه های مختلفی در کشور ثبت شده است و امکان شناسایی‌شان برای ثبت نام واکسن کرونا وجود دارد. البته با توجه به محدودیت های ایران در تامین واکسن کرونا، اتباع خارجی فاقد مدارک اقامتی زمانی می توانند واکسن کرونا دریافت کنند که واکسن مورد نیاز آنها از طریق نهادهای بین المللی تامین شود.

وی در پایان تصریح کرد: ما معتقدیم که خدمات مراقبت سلامت از جمله تزریق واکسن کرونا باید به تمام افراد جامعه حتی آنهایی که شناسنامه یا مدرک اقامتی ندارند، ارائه شود، چون اگر ما فقط بخواهیم به افراد دارای شناسنامه یا مدارک اقامتی واکسن کرونا تزریق کنیم، قطعا کرونا در کشورمان ریشه کن نخواهد شد.

کدخبر: 719833 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟