روایتی از بهارگل‌ های افغانستانی در سی سخت زلزله زده

افغانستانی های ساکن سی سخت پس از زلزله سی سخت دچار بحران شدند. زلزله سی سخت سال گذشته رخ داد.

به گزارش رکنا، حدود ۳۸ خانه استیجاری مربوط به افغان‌ها در این زمین لرزه آسیب دیده اند اما مردم سی سخت از همان دقایق اولیه برخی از ساکنان این خانه ها را در منازل و مکان‌های امن اسکان دادند اما برخی از افغانستانی‌ها در چادر با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنند و البته دستگاه های امدادرسان و هلال احمر به آنها خدماتی ارایه داده اند اما کافی نیست و نیاز به کمک بیشتر دارند.

برخی  از افغان‌ها بیش از ۳۰ سال است که در شهر سی سخت ساکن هستند آنها در باغ‌های انگور و سیب کار هرس، پی کنی درختان و میوه چینی انجام می دهند و برخی نیز کارگر ساختمانی هستند.

مردم سی سخت همواره افغان‌ها را چون مهمان عزیز می دارند و زمین لرزه سی سخت نیز تبلوری از محبت همیشگی به افغان ها بود. البته با این حال امدادرسانی و خدمات دهی به این قشر بدون هیچ مرز و تبعیضی انجام شد اما نیاز است که توجه بیشتر و جدی تری به این خانواده های آسیب دیده از زلزله سی سخت شود.

یکی مرد افغانستانی که متاهل است به خبرنگار ایسنا گفت: پس از زلزله سی سخت بعلت تخریب خانه ای که در آن اجاره بوده ایم تا کنون در چادر زندگی می کنیم و پولی هم برای کرایه کردن خانه نداریم.

وی افزود: روزانه ۲۰۰ هزار تومان با کرگری درآمد دارم که جوابگوی نیاز مخارج خانواده ام از جمله کرایه خانه، خوراک، پوشاک، درمان و سایر هزینه ها نمی شود.

این مرد افغانستانی که دو فرزند به نامهای "بهار گل" و" سحر گل" را در بغل دارد، عنوان می کند: فرزندانم برای تماشا کردن برنامه کودک از تلویزیون به خانه همسایه می روند.

یک خانم افغانستانی تصریح کرد: برای کاریه کردن خانه در شهر سی سخت باید حداقل سه میلیون تومان کرایه و ۴۵ میلیون تومان رهن داشته باشیم و درآمد شوهر من روزانه ۲۰۰ هزارتومان با کارگری است که به جای نمی رسیم.

وی عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و اینکه ما در چادر زندگی می کنیم وسایل گرمایشی مناسب نداریم که همین مساله باعث سرماخوردگی بچه هایم شد.

همچنین "عبدالحمید پناهی"، فرماندار شهرستان دنا در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: روزهای اولیه زلزله سی سخت ۳۸ خانواده افغانستانی چادر اسکان داده شدند.

وی افزود: همان خدماتی که به سایر زلزله زدگان شهرسی سخت ارائه شده به خانواده های افغانستانی مقیم سی سخت نیز داده شد.

پناهی اظهارکرد: خدمات لازم از جمله بسته های معیشتی، چادر، پتو و زیراندازبه همه خانواده های افغانستانی ارائه شد.

فرماندار شهرستان دنا خاطرنشان کرد: آمار افغانستانی های مقیم شهر سی سخت با توجه به اینکه در فصل کار و برداشت میوه در این شهرستان هستیم بصورت دقیق مشخص نیست.

پناهی با بیان اینکه ۹۰ درصد افغانستانی های مقیم شهر سی سخت مجوز قانونی ندارند، تصریح کرد: البته استان کهگیلویه و بویراحمد جز استان‌های ممنوعه در زمینه حضور اتباع خارجی است و کسانی که فاقد مجوز هستند نباید در این استان ساکن شوند.

وی ادامه داد: افغانستانی‌هایی مقیم سی سخت که دارای پروانه، مجور اقامت و مستاجر باشند تسهیلات برای اجاره خانه به آنها پرداخت می شود.

"ظفر پریسایی"، رئیس شبکه بهداشت شهرستان دنا در این زمینه گفت: ۲هزار و ۲۰۰نفر از اتباع خارجی که تقریبا همگی افغانستانی هستند در شهرستان دنا زندگی می کنند که برای پیدا کردن شغل و کارگری در شهر سی سخت ساکن هستند.

گفتنی است در صورتی که به جمعیت مستاجران شهر زلزله زده سی سخت این گروه که بیشتر آنها خانواده های پرجمعیتی هستند که پیش از زلزله نیز در خانه های قدیمی و مستهلک ساکن بودند و معمولا حتی اجاره بهایی هم پرداخت نمی کردند را اضافه کنیم بحران مستاجران و مهاجران بسیار جدی تر هم می شود./ایسنا

کدخبر: 719407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟