آیا تزریق دُزهای یادآور واکسن کرونا رایگان خواهد بود؟ + صوت

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار مقابله با همه گیری این ویروس محسوب می شود. در این میان اما روند واردات واکسن کرونا به کشورمان تا نیمه تیرماه به کندی پیش رفت و همین مساله منجر به کاهش سرعت تزریق عمومی واکسن کرونا شد. این در حالی است که حدود شش ماه از تزریق دُز دوم واکسن کرونا به کادر درمان، سالمندان و برخی دیگر از گروه های پرخطر می گذرد و نیاز به برنامه ریزی برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا در آینده ای نزدیک به این گروه ها احساس می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نتایج آخرین مطالعات علمی نشان می دهد که ایمنی زایی واکسن کرونا بین 6 ماه تا یک سال بعد از تزریق دُز دوم واکسن کرونا کاهش می یابد و به همین دلیل تمام دریافت کنندگان واکسن کرونا نیاز به تزریق دُز یادآور دارند. چند ماهی است که تزریق دُز یادآور در برخی کشورهای جهان آغاز شده است و مسئولان وزارت بهداشت کشورمان نیز وعده داده اند که برای تزریق دُز یادآور به تمام ایرانیان برنامه دارند.

آخرین نتایج مطالعات علمی نیز حاکی از آن است که احتمالا فرآیند همه گیری کرونا به نحوی پیش خواهد رفت که تمام افراد در سطح جهان نیاز داشته باشند که در بازه های زمانی مشخص شش ماهه تا یک ساله، واکسن کرونا دریافت کنند. در این میان سوال اصلی این است که آیا تزریق دُز سوم یا همان دُز یادآور واکسن کرونا به ایرانیان مانند دُزهای اول و دوم به صورت رایگان انجام خواهد شد یا خیر؟

این سوال را با دکتر محمد پاک مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کردیم و او نیز در گفت و گو با رکنا عنوان کرد: ما هنوز از این مساله اطلاعی نداریم و تصمیمات در خصوص رایگان بودن یا نبودن دُز یادآور با ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود. اما آنچه مشخص است، این است که با توجه به این که کادر درمان بیشتر در معرض مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند، چون سطح آنتی بادی واکسن ها با گذشت زمان در بدن کاهش پیدا می کند، برای این که سطح ایمنی بدن کادر درمان همچنان در برابر کرونا قوی باشد، قرار است که در آینده دُز یادآور واکسن کرونا به کادر درمان تزریق خواهد شد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس تاکید کرد: تا کنون تزریق واکسن کرونا به ایرانیان رایگان بوده است و دُزهای اول و دوم به تمام مردم به صورت رایگان تزریق شده است. اما مشخص نیست که اگر ضرورت باشد که در آینده دُز سوم واکسن کرونا به تمام مردم تزریق شود، این کار به صورت رایگان انجام خواهد شد یا خیر؟

وی در پایان تصریح کرد: ما در مجلس پیگیری می کنیم که تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به ایرانیان رایگان باشد.

حجم فایل صوتی: 215.32K | مدت زمان فایل صوتی: 00:02:17
کدخبر: 714759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟