آخرین وضعیت 530 روستا تشنه خوزستان /  همچنان آبرسانی با تانکر

بی آبی در خوزستان باعث تنش آبی و مشکلات عدیده ای برای مردم این استان شده است. گفته می شود بی آبی در خوزستان در نتیجه کاهش حجم آب در کرخه است. اگرچه بی آبی این استان در پی بالا آمدن حجم آب کرخه در هفته های قبل از بار مشکلات کاسته است، اما پیش بینی می شود که در صورت پایین آمدن آب این رودخانه، باز هم شاهد بی آبی در استان جنوب غربی کشورمان باشیم. مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان توضیحاتی در رابطه با بی آبی وضعیت کنونی استان خوزستان ارائه داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود یک ماه قبل صدای تشنگی خوزستانی ها و تلف شدن دام و حیوانات این استان موجب شد تا قدری حواس مردم از کرونا به سمت خوزستان متمرکز شود.

اگرچه در فضای مجازی موجی از توئیت ها و پست های همدلانه راه افتاد اما طولی نکشید که این موج ها نیز خاموش و هشتگ #خوزستان_آب_ندارد به خاطره تبدیل شد. در این بین مسئولین هم با بازدیدهای میدانی و تذکرات خود باعث شدند تا قدری به حجم آب کرخه افزوده شود و تعدادی از روستاهای مجاور این استان که البته لوله کشی شده بودند، رنگ آب را به خود ببینند.

با گذشت چند هفته از این اتفاقات، لوله کشی، آبرسانی و تقویت آب در برخی روستاهای استان جنوب غرب کشورمان انجام شد، اما به گفته رئیس شرکت آبفای استان خوزستان از 530 روستای این استان که از نظر آب شرب مشکل داشتند و تا یک ماه قبل 70 روستا دچار مشکل شدید بودند، از این تعداد در یکماه اخیر میزان زیادی از مشکلات آبی شان مرتفع شده است.

قاسم سلیمانی ‌دشتکی، استاندار جدید خوزستان در حاشیه جلسه قرارگاه ساماندهی اصلاح شبکه فاضلاب و روان ‌آب‌ها که 20 مرداد ماه 1400 برگزار شد اظهار کرد: کار مدیریت روان ‌آب ‌ها و فاضلاب در سه قسمت، تقسیم کار شده است. بخشی از کارها به شکلی است که باید شهرداری و آبفا به تنهایی انجام دهند و بخش دیگر نیز کارهایی است که باید به صورت مشترک انجام شود.

او در این جلسه گفت: کمیته ‌ای با مسئولیت ستاد مدیریت بحران در نظر گرفته شده تا روزانه از پیشرفت پروژه‌ های مربوط به آب‌های سطحی بازدید کند. کمیته ‌ای نیز مربوط به کارهای مشترک آبفا و شهرداری تشکیل شده است تا بر این فعالیت‌ها نظارت شود. در مدت یک ماه آینده با حضور شخص استاندار و دادستان اهواز و بازرس کل استان این طرح‌ها پیگیری خواهند شد و تا پایان شهریورماه پروژه‌های ضربتی و پروژه‌های مهمی که از سیلاب‌ ها و روان‌آب‌ها جلوگیری می ‌کند، به انجام می ‌رسد.

محمدرضا کرمی نژاد - مدیرعامل آبفای خوزستان

مشکلات روستاهای خوزستان در حال بررسی و بازسازی

محمدرضا کرمی نژاد، مدیرعامل شرکت آبفای استان خوزستان در تشریح وضعیت آب و فاضلاب استان خوزستان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: به طور کلی در ماه گذشته، یکسری تنش های آبی داشتیم که به خاطر هدر رفتن آب کرخه، روستاهای مسیر آب این رودخانه فروکش کرد و مشکلاتی برای روستاهای استان خوزستان بوجود آورد. با این حال باید گفت که آب شرب بسیاری از این روستاها تامین شده و با تلاشی که حاصل شده، آب سایر بخش ها نیز تامین خواهد شد.

وی با اشاره به آسیب دیدگی دام و سایر حیوانات خوزستان در پی کم آبی استان گفت: با پیگیری مسئولین کشوری و استانی، آب کرخه هم اکنون به حد نرمال رسیده و تنش آبی که مدتی قبل وجود داشت ازبین رفته است. هم اکنون تنش آبی در خوزستان به حد قابل قبولی رسیده است، با این حال با بررسی همه روستاها، مشکلاتی که این مناطق از قبیل کمبود، تقویت ومشکلات موجود در خطوط انتقال آب دارند شناسایی شده و درصدد آن هستیم تا مشکل این حوزه ها را برطرف کنیم.

مشکل بی آبی روستاهای خوزستان تا پایان 1400 برطرف خواهند شد

مدیرعامل آبفای استان خوزستان در مورد تعداد روستاها و خانوارهایی که بر اثر تنش آبی این استان آسیب دیده اند نیز گفت: از 530 روستایی که دچار تنش آبی بودند، تعداد قابل توجهی کاهش یافته اند، به طوری که هر هفته تعداد زیادی از روستاها از مشکلات آبی بی نیاز می شوند. اکنون در حال بازسازی منابع آبی روستاها هستیم و امید داریم تا پایان سال 1400 مشکل آبی روستاهای خوزستان برطرف شود. وضعیت آب شرب روستاها تقریباً در وضعیت عادی است اما سعی داریم تا پایان سال این شرایط را بهبود بخشیم.

تا نیمه مهرماه حجم آب کرخه تغییر نمی کند

کرمی نژاد در پاسخ به این سوال که برای کاهش حجم آب کرخه طی هفته های آینده چه تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: باید توجه داشت که تا پایان کشت برنج، یعنی نیمه های مهرماه وضعیت آب کرخه تغییری نمی کند و پس از کشت برنج دیگر مصرف آبی در استان نداریم. با این حال به علت عدم بارش باران و ذخیره پشت سد، ممکن است آب کرخه تا حدی از حد نرمال پایین تر آید، بنابراین تلاش می کنیم تا تمهیداتی در نظر بگیریم که در صورت این وضعیت به مشکل خاصی برخورد نکنیم. لازم به ذکر است که هم اکنون تانکر های آبرسانی توسط خیرین، نهاد ها و سایر گروه های جهادی و مردمی به سمت خوزستان می آیند و به استان کمک می کنند.

مجلس شورای اسلامی

تحقیق و تفحص از شرکت های متولی آب و فاضلاب خوزستان

همه این ها در حالی هستند که فعالان سیاسی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته های اخیر به دلیل بی تدبیری در رسیدگی به موضوع تنش آبی خوزستان و مشکلات به بار آمده در این استان، طرح تحقیق و تفحص از شرکت های آب و فاضلاب خوزستان را تصویب کردند.

نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه، ۱۹ مردادماه با 174  رأی موافق، 22 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه با تقاضای تعدادی از نمایندگان جهت تحقیق و تفحص از شرکت های متولی آب و فاضلاب خوزستان موافقت کردند.

علاوه بر این زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در توئیتی نوشته است: بهره‌مندی از آب سالم جزء حقوق انسانی است و همه هموطنان به‌ ویژه مردم عزیز ‎ خوزستان  با برنامه‌ریزی و اهتمام جدی مسؤلین ذیربط باید از این حق بهره‌مند شوند. ناقضین حقوق ملت و مسئولین متخلف باید محاکمه شوند.

همچنین بهروز محبی نجم آبادی، دبیر مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز در فضای مجازی نوشته بود: در بحران ها پرده ها کنار می رود و ‎ پررویی نجومی همه ی مسبّبان وضع موجود را به طلبکارانی گستاخ تبدیل می کند. با بی شرمی از تساهل نظام سوء استفاده می کنند. تاریخ بنگرد چه کسانی با جانبداری از مدیریت های فرسوده، ناکارآمد و نفوذی همسنگر دشمنان ملت ایران شدند و فجایع را تَکرار کردند.

کدخبر: 713311 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟