افزایش آمار اختلالات شخصیتی و روانی در جامعه / زوسادیسم را بشناسیم

مشاهده کلیپ های خشونت آمیز در فضای مجازی می تواند بر رفتار سایر نوجوانان و افراد جامعه تاثیر گذاشته و حتی منجر به بروز رفتارهای خشونت گرانه از آن ها شود. به گفته کارشناسان وجود رفتار خشونت آمیز در جامعه طبیعی است اما نباید این خشونت ها را به همه افراد جامعه تعمیم داد. به نظر می رسد توجه به مسائل تربیتی و خانوادگی می تواند در جهت کاهش رفتارهای خشونت آمیز موثر باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند قبل کلیپی از یک دختر نوجوان در فضای مجازی منتشر شده بود که با رجز خوانی در بین همسالان اش اقدام به قمه کشی و رفتارهای خشونت آمیز کرده بود. همچنین چند هفته بعد نیز تصاویری خشونت آمیز از چند نوجوان دختر که اقدام به حیوان آزاری می کردند در فضای مجازی جزو کلیپ های پر بازدید قرار گرفت.

اگرچه در مورد کلیپ های حیوان آزاری و سلاخی حیوانات توسط دختران و نوجوانان شبهه هایی مبنی بر وجود «کلوپ زنان سلاخ» و یا جریاناتی این چنینی که عمدتاً در کشورهای خارجی وجود داشته اند به میان آمده است اما به طور کلی مشاهده رفتارهای خشونت آمیز می تواند زنگ خطری برای رسیدگی سلامت روان جامعه و به خصوص جوانان و نوجوانان باشد.

تحلیل روان شناختی افرادی که اقدام به حیوان آزاری (زوسادیسم) و یا دگر آزاری (سادیسم) می کنند مفصل است اما به طور کلی بنا به گفته متخصصان سلامت روان اکثر این افراد از نظر شخصیتی با تنش های مخلفی دست و پنجه نرم کرده و یا مبتلا به یکسری اختلالات شخصیت هستند.

گفتنی است مبتلایان به اختلالات شخصیت، نیازمند دوره های روان درمانی از جمله طرحواره درمانی هستند و عدم رسیدگی به این موارد می تواند سبک زندگی و سلامت روانی این افراد و اطرافیان شان را تحت الشعاع قرار دهد.

دکتر امین رفیع پور

تحلیل روانی رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه

دکتر امین رفیع پور، روان شناس سلامت در تشریح وضعیت بروز رفتارهای خشونت آمیز در بین جوانان و نوجوانان با توجه به کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: اینکه حجم زیادی از دختران، پسران و نوجوانان ما پرخاشگر هستند و رفتار های خشونت آمیز از خود بروزمی دهند، گفته ای صحیح نیست. ممکن است یکسری اتفاقات مثل سلاخی حیوانات و یا قمه کشی نوجوانان به واسطه فضای مجازی دیده شود و ما را به این نتیجه برساند که اکثر نوجوانان خشونت گر و پرخاشگر هستند. با این حال، نمی توان منکر آن شد که تعدادی از افراد در جامعه، واقعاً مبتلا به یکسری اختلالات روانی و شخصیتی هستند.

وی رفتار نوجوانان خشونت گر و حیوان آزار را از نظر روان شناختی تحلیل کرد و گفت: به طور کلی کسی که مرتکب حیوان آزاری (زوسادیسم) می شوند، ممکن است دارای اختلالات شخصیتی مثل شخصیت ضد اجتماعی، نمایشی و امثالهم باشد. به طور کلی این افراد ممکن است مانند مواردی که هم اکنون در فضای مجازی توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده، از خود فیلم بگیرند و آن را با سایر کاربران و مردم به اشتراک بگذارند.

رفیع پور در پایان عنوان کرد: از نظر تربیتی، افرادی که رفتار خشونت آمیز و پرخاشگرانه از خود بروز می دهند، باید به کمک سبب شناسی های موجود از نظر ابتلا به اختلالات شخصیتی مثل ضد اجتماعی یا نمایشی، بیش فعالی و سلوک تحلیل شوند و پس از بررسی های لازم، راهکارهای تربیتی و آموزشی به آن ها و  خانواده های شان ارائه شود.

کدخبر: 713055 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟