حریرچی: معضل کمبود نیروی انسانی مهمتر از کمبود تخت بیمارستانی است / هنوز نیازی به راه اندازی بیمارستان های صحرایی نداریم + صوت
حجم ویدیو: 34.33M | مدت زمان ویدیو: 00:04:39

بسیاری از بیمارستان های کشور مملو از بیماران کرونایی شده اند و در این شرایط احساس می شود که راه اندازی بیمارستان های صحرایی می تواند کمک زیادی به رفع معضل کمبود تخت های بیمارستانی کند. برای راه اندازی بیمارستان های صحرایی هم نیاز است که نیروهای مسلح پای کار بیایند. البته پیش از این، ارتش بیمارستان های صحرایی مختلفی را در نقاط مختلف کشور دایر کرده است و در شرایط بحرانی موجود باید هرچه بیشتر از ظرفیت بیمارستان های صحرایی استفاده شود. البته معاون کل وزارت بهداشت معتقد است که هنوز نیازی به راه اندازی بیمارستان های صحرایی نداریم.

نیاز به برپایی بیمارستان های صحرایی در کمبود تخت بیمارستانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیش از یک ماه است که پیک پنجم کرونا در کشورمان آغاز شده است و براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، 336 شهر ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند و چند روزی است که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان نیز از 500 نفر فراتر رفته است و روز گذشته شاهد فوت 588 ایرانی بر اثر ابتلا به کرونا بودیم.

در این میان، براساس تصاویر منتشرشده در فضای مجازی و همچنین طبق صحبت های مسئولان بهداشتی شهرهای مختلف، در شهرهایی مانند تهران، مشهد، قزوین و ... نه تنها بیمارستان های دولتی مملو از بیماران مبتلا به کروناست، بلکه حتی بیشتر بیمارستان های خصوصی نیز از بیماران کرونایی پر شده اند و بسیاری از شهرهای ایران به شدت با مشکل کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستند.

در چنین شرایطی به نظر می رسد برای جبران کمبود تخت های بیمارستانی موجود در کشور ما باید با به‌کارگیری توان نیروهای نظامی بخصوص ارتش به راه اندازی بیمارستان های صحرایی در شهرهای مختلف بپردازیم. البته باید توجه داشت که پیش از این نیز سوله هایی با کاربری بیمارستان های صحرایی توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شده است و در این شرایط بحرانی کرونا نیاز است که هرچه بیشتر این سوله ها به‌کارگیری شود.

معضل کمبود نیروی انسانی در بیمارستان های کشور

این موضوع را با دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به رکنا اظهار داشت: نیروهای مسلح در طول دوران کرونا کمک های زیادی را به وزارت بهداشت ارائه داده اند، اما باید توجه داشت تخت هایی که مورد نیاز بیماران کرونایی است، تخت هایی هستند که بتوان به آنها اکسیژن متصل کرد و نیروی انسانی بتواند از اکسیژن متصل‌شده به تخت پشتیبانی کند.

وی افزود: بنابراین اکنون مشکل بزرگتر از کمبود اکسیژن معضل کمبود نیروی انسانی است، ولی ما هنوز به شرایطی که نیاز به راه اندازی بیمارستان های صحرایی باشد، نرسیده ایم؛ زیرا ما هنوز بسته به وضعیت هرکدام از شهرها در حال استفاده از بیمارستان های موجود هستیم و در همین بیمارستان ها نیز از ظرفیت های جانبی استفاده می کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون وضعیت به گونه ای است که در برخی بیمارستان ها حتی در قسمت هایی که برای اموری غیر از پذیرش بیمار طراحی شده، تخت گذاشته شده، اکسیژن کشی انجام شده و امکانات لازم منتقل شده است تا بیماران را در این بیمارستان ها پذیرش کنیم، گرچه در برخی بیمارستان ها نیز در خود اورژانس ها تراکم ایجاد شده است و تعداد تخت های موجود به اندازه ای که برای پذیرش بیمار کافی باشد، وجود ندارد.

یک سوم تخت های بیمارستانی ایران در اشغال بیماران کرونایی

حریرچی با اشاره به آمار تعداد تخت های بیمارستانی موجود کشور گفت: از حدود 153 هزار تخت بیمارستانی موجود در ایران، در حدود 51 هزار و 500 تخت بیمارستانی یعنی حدود یک سوم تخت های بیمارستانی کل کشور، بیمار کرونایی بستری شده اند. بنابراین طبیعی است که میزان اشغال تخت در بیمارستان های اصلی کشور بسیار بالا باشد.

وی با تاکید بر این که هنوز هم بیماران غیرکرونایی زیادی در بیمارستان ها بستری هستند، عنوان کرد: اکنون بستری بیماران قلبی، بیماران سرطانی و سایر بیماران نیز در بیمارستان ها به روال سابق ادامه دارد و تمام این موارد به سیستم بهداشتی کشور فشار آورده است و در برخی بیمارستان ها پذیرش بیمار جدید منوط به ترخیص بیمار قبلی شده است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: با وجود همه این مسائل ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا بیماران در وضعیت مناسبی پذیرش شوند و مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

واکسیناسیون و فاصله گذاری، مهمترین راهکارهای مقابله با کرونا

حریرچی با بیان این که مهمترین مساله در مقابله با کرونا پیشگیری از ابتلای افراد مختلف به این بیماری است، اظهار داشت: تا زمانی که کارخانه بیمارسازی کرونا با عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ترددهای مازاد برقرار باشد، همان طور که در کشورهای پیشرفته غربی نیز نشان داده شد، ظرفیت ها و امکانات بیمارستانی، کفایت نمی کند.

وی در پایان تصریح کرد: در چنین شرایطی راه حل اصلی برای مقابله با کرونا، واکسیناسیون عمومی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

کدخبر: 711641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟