از کجا اینترنت ماهواره‌ای بخریم؟

اینترنت ماهواره ای / از کجا اینترنت ماهواره ای بخریم ؟ اینترنت ماهواره ای اصلا وارد ایران شده است ؟ قیمت استفاده از اینترنت ماهواره ای برای ایرانیان چقدر است ؟ آیا شهروندان ایرانی اجازه استفاده از اینترنت ماهواره ای را دارند ؟ این ها سوالاتی است که این روزها که بحث نزدیک شدن به امکان استفاده از اینترنت ماهواره ای مطرح شده است ذهن ایرانیان را درگیر کرده است در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم .

به گزارش رکنا به نقل از تجارت نیوز ،دستگاه استار لینک در آمریکا با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد، این در حالی است که برخی از سایت‌های ایرانی ادعا کرده‌اند که این دستگاه‌ها را دارند و با قیمت ۲۹۸ دلار به فروش می‌رسانند. آیا این دستگاه‌ها در ایران وجود دارند؟

این روزها بحث استفاده از اینترنت ماهواره‌ای بسیار داغ است. اینترنتی که ایلان ماسک گفته خدمات‌رسانی آن تا شهریور به صورت گسترده آغاز می‌شود و تخمین زده شده که به رودی این تعداد به نیم میلیون نفر هم برسد.

در حال‌حاضر، سرویس اینترنت ماهواره‌ای در مرحله آزمایش قرار دارد و از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۱۷۰۰ ماهواره به فضا ارسال شده است. ایلان ماسک، تعداد کاربران فعال کنونی اینترنت ماهواره‌ای خود را ۶۹ هزار و ۴۲۰ نفر عنوان کرد.

دستگاه اینترنت ماهواره‌ای در ایران فروخته می‌شود؟

این افراد در حال حاضر در شرایط آزمایشی از این خدمات استفاده می‌کنند و اینترنت ماهواره‌ای در هیچ نقطه از ایران در دسترس نیست با این حال تعدادی از سایت‌های اینترنتی، فروش این دستگاه‌ها را آغاز کرده‌اند. در حالی که خدمات اینترنت ماهواره‌ای هنوز وارد ایران نشده‌ است.

میلاد نوری درباره تقلبی بودن این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در حال حاضر یک سری سایت‌های فروش در ایران راه افتاده‌اند اما این‌ها تقلبی هستند. چون این دستگاه‌ها هنوز وارد ایران نشدند و تصاویری است که از سایت‌های خارجی برداشته‌اند و صحت ندارند.»

سایت‌های تقلبی با نصف قیمت

مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که قیمت اصلی این دستگاه‌ها در کشور آمریکا ۴۹۹ دلار است که اگر این دستگاه وارد ایران شود، قطعا هزینه بیش‌تری هم خواهد داشت. اما برخی از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی مدعی شده‌اند که این دستگاه را با ۲۹۸ دلار می‌توانند به دست مشتری برسانند. اما بسیار واضح است که این اتفاق رخ نخواهد داد و این سایت‌ها و فروشنده‌ها تقلبی هستند.

میلاد نوری درباره هزینه ورود این برنامه‌ها ادامه می‌دهد: «بعد از گرفتن مجوز احتمالا وارد کردن این دستگاه قانونی نباشد و این کار به صورت قاچاقی انجام شود. که طبیعتا برای کاربران ایرانی، هزینه‌ای بیش‌تر از ۵۰۰ دلار دارد.»

هزینه استفاده از خدمات اینترنتی

هرچند که نام ایران در لیست کشورهایی که توانایی استفاده از این خدمات را دارند، دیده می‌شود. اما معلوم نیست که ایران قصد داشته باشد که از این خدمات استفاده کند یا خیر. نکته دیگر این‌که مشخص نیست که نحوه پرداخت هزینه این خدمات به موضوع تحریم‌ها ارتباط داشته باشد یا خیر.

در واقع مجلس به دنبال مسدودسازی اینترنت هستند، به نظر نمی‌رسد با دیدگاهی که مجموعه‌ی دولت آینده و مجلس نسبت به اینترنت دارند، اینترنت ماهواره‌ای فرصتی برای خودنمایی داشته باشد.

 

 

کدخبر: 709338 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟