۹ فعالیت تابستانی عالی برای سرگرم کردن کودکان در خانه و بیرون از آن

کودکان با بازی کردن شادابی و انرژی پیدا می کنند. بازی کردن کودکان یک امر خیلی مهم در شکل گیری شخصیت آن ها است. همچنین وقت گزراندن والدین کنار کودکان می تواند تاثیر مهمی در تربیت کودکان داشته باشد.تابستان فصلی است که خاطرات شیرین کودکان در آن شکل می‌گیرد.

به گزارش رکنا، امروز می‌خواهیم ۹ تفریح کودکانه‌ی ساده و ارزان که برای سرگرم شدن در تعطیلات تابستان مناسب است را به شما معرفی کنیم.

کودکان در کرونا

۱. بازی کودکان در خارج از خانه، بهترین اتفاق تعطیلات تابستان

اگر در خانه‌ای حیاط‌دار زندگی می‌کنید می‌توانید در ساعات مناسبی آن‌ها را به حیاط بفرستید تا بازی کنند. دوچرخه سواری، فوتبال و لی‌لی از بازی‌هایی است که می‌توانند در حیاط به آن مشغول شوند.

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و تراس دارید می‌توانید آن را برای بازی بچه‌ها آماده کنید تا با خیالی آسوده در آن بازی کنند. نصب محافظ و پهن کردن یک زیرانداز مناسب از پیش‌نیازهای آماده‌سازی تراس برای بازی است.

    شما می‌توانید ساعاتی از روز را به بازی با کودکتان اختصاص دهید تا بتواند از تعطیلات تابستان بیشتر لذت ببرد.

اگر آپارتمان شما تراس ندارد می‌توانید یک اتاق را که پنجره‌ی بزرگی دارد به این کار اختصاص دهید. پنجره را با توری فلزی و ثابت بپوشانید تا بتوانید با خیال راحت آن را باز بگذارید. یک فرش کودک یا کف‌پوش بازی در اتاق پهن کنید و اسباب‌بازی‌ها را روی آن قرار دهید. کودک شما می‌تواند ساعت‌ها در هوای تازه مشغول بازی باشد.

۲. کارهای هنری کودکان مخصوص تعطیلات تابستان

انجام کارهای هنری می‌تواند به اندازه‌ی بازی در بیرون از خانه برای کودکان جذاب باشد. آن‌ها می‌توانند بدون نگرانی دست‌های خود را به رنگ آغشته کنند و تمام خلاقیتشان را برای انجام کارهای هنری خرج کنند. یک لباس مناسب به آن‌ها بدهید و رنگ و مداد رنگی در اختیارشان بگذارید. کتاب‌های رنگ‌آمیزی، کاغذ، چسب، قیچی، مداد و هر چیزی که برای انجام یک کار هنری لازم است رو میز بگذارید و به آن‌ها اجازه دهید تا هر کاری که دوست دارند با آن وسایل انجام دهند.

افسردگی در کودکان

 ترفند برای پرورش خلاقیت در کودکان

۳. اسباب‌بازی‌ها بهترین همراه تعطیلات تابستان

معمولا بچه‌ها دوست دارند در تابستان اسباب‌بازی جدید بخرند و با آن‌ها سرگرم باشند. بعد از تمام شدن تابستان هم اغلب این اسباب بازی‌ها شکسته، خراب شده یا فراموش می‌شوند. اما اگر اسباب‌بازی‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید چنین اتفاقاتی برای آن‌ها پیش نمی‌آید. اسباب‌بازی‌ها لذت تمام نشدنی تعطیلات تابستان را خلق می‌کنند و به همین دلیل بسیار مهم است که در انتخابشان دقت کنید.

۴. بازی‌های رومیزی، تمرین مغز کودکان در تعطیلات تابستان

بازی‌های رومیزی، مثل شطرنج و مونوپولی، می‌توانند ساعت‌ها کودکان را مشغول کنند اما باید بدانید که برای انجام این بازی‌ها حداقل باید دو نفر باشید. پس اگر یک کودک دارید حتما زمان‌هایی را به انجام این بازی‌ها اختصاص دهید. این بازی‌ها علاوه بر سرگرم کردن آن‌ها، به رشد ذهن و مرتب شدن اطلاعات درون مغزشان کمک می‌کند.

۵. کتاب، همراه همیشگی کودکان تعطیلات تابستان

تعطیلات تابستان وقت مناسبی برای عادت دادن بچه‌ها به کتاب خواندن است. در این سه ماه که خبری از مشق و فعالیت‌های مدرسه نیست می‌توانید آن‌ها را با کتاب سرگرم کنید. خواندن کتاب کمک می‌کند وقتشان به شکل مفیدی پر شود، چیزهای تازه یاد بگیرند و قوه‌ی تخیل خود را تقویت کنند. می‌توانید فرزندتان را در کتابخانه‌ی محله عضو کنید تا علاوه بر دسترسی به تعداد زیادی کتاب، با روش استفاده از کتابخانه‌های عمومی هم آشنا شود.

۶. پادکست و کتاب صوتی، یک سرگرمی جدید برای کودکان در تعطیلات تابستان

کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها می‌توانند بچه‌ها را در زمانی که در ماشین هستند یا قرار است به خواب بروند سرگرم کند. آن‌ها می‌توانند هدفون را روی گوششان بگذارند و ساعت‌ها در دنیای قصه‌ها غرق شوند. حتی می‌توانید وقتی در ماشین هستید کتاب صوتی را در ماشین پخش کنید و با هم به آن گوش کنید. آن‌ها دوست دارند که والدینشان در فعالیت‌هایشان شریک شوند.

تغذیه کودکان

۷. با خاطره‌نویسی تجربه‌های تعطیلات تابستان را جاودانه کنید

از فرزندتان بخواهید روزی حداقل ۱۵ دقیقه وقت بگذارد و خاطرات روزی که گذشت را بنویسد. به او بگویید می‌تواند در دفتر خاطراتش نقاشی کند، عکس یادگاری یا تکه‌های روزنامه و گل‌های خشک شده‌ای که دوست دارد را هم در دفتر خاطراتش بچسباند. شما می‌توانید یک دفتر را به برنامه‌ی فعالیت‌های روزانه‌ی او اختصاص دهید. از او بخواهید صبح‌ها که بیدار می‌شود کارهایی که دوست دارد در طول روز انجام دهد در آن بنویسد تا برنامه‌ریزی برای روز را یاد بگیرد.

 تفریح جذاب ولی ارزان برای سرگرم کردن بچه‌ها

۸. پازل، معمای رنگارنگ تعطیلات تابستان

    پازل‌های کامپیوتری هم وجود دارند اما بهتر است برای جلوگیری از صرف وقت کودک در برابر کامپیوتر، از پازل‌های چاپی استفاده کنید.

یک قسمت از خانه را به نگهداری کتاب‌ها و پازل اختصاص دهید. یک پازل ۱۰۰ تکه یا ۱۰۰۰ تکه بخرید و همراه با فرزندتان شروع به چیدن آن کنید. بازی‌های معمایی برای بچه‌ها جذاب هستند. از آن‌ها بخواهید که روزی یک ساعت از وقتشان را به چیدن پازل اختصاص دهند. بچه‌ها هیچ وقت از این کار خسته نمی‌شوند.

۹. برنامه‌ی مطالعاتی مخصوص تعطیلات تابستان

اگر مدرسه‌ی فرزند شما تکالیف تابستانی یا برنامه‌ی مطالعاتی تابستانی به او داده است باید به او کمک کنید تا برای انجامشان برنامه‌ریزی کند. به او بگویید باید هر روز مقدار کمی از زمانش را صرف پروژه‌های طولانی مدت، مثل تکالیف تابستانی، کند تا در پایان تابستان همه‌ی آن‌ها انجام شده باشد. برای فرزندتان توضیح دهید این تکالیف با هدف بالا بردن مهارت‌های او و آماده نگه داشتن ذهنش برای درس خواندن در طول سال برنامه‌ریزی شده است و نباید از آن فراری باشد.

خلاقیت در کودکان

سخن آخر

سرگرم نگه داشتن کودکان در تابستان کار سختی است. به‌خصوص حالا که به دلیل اپیدمی کرونا و شروع موج جدید آن با محدودیت‌های بیشتری مواجه هستیم. بعضی از بازی‌ها مخصوص انجام در فضای بسته و محیط خانه هستند. بنابراین با صرف کمی وقت می‌توانید شرایط سرگرمی آن‌ها را در خانه فراهم کنید. در این مطلب ۹ تفریح جالب و کم هزینه را معرفی کردیم. اگر شما هم بازی و سرگرمی خاصی دارید که فرزندتان را با آن سرگرم می‌کنید در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید.

کدخبر: 706528 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟