کاهش استفاده از ماسک در شهرستان ها/ جهانپور: رعایت پروتکل ها به زیر 50 درصد رسیده است/ مردانی: رعایت فاصله اجتماعی در حد صفر!
حجم ویدیو: 20.31M | مدت زمان ویدیو: 00:02:46

نوع جهش یافته ویروس کرونا به نام کرونا دلتا باعث شروع پیک پنجم کرونا در کشور شده است. علی رغم توصیه های بهداشتی کارشناسان و متخصصان بهداشتی اما در هفته های قبل تعدادی از افراد بی ملاحظه هم بودند که کرونا را جدی نگرفته و بدون ماسک در تجمعات ظاهر می شدند. قطعاً عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از مهمترین دلایل شروع پیک پنجم کروناست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در کنار ناکارآمدی در مدیریت و خطر کرونای دلتا، عدم رعایت پروتکل های تکراری بهداشتی نیز از عوامل موثر در گسترش کرونا در ایران بوده است.

استان هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یکسری استان های دیگر که کرونای دلتا از آن جا به سایر نقاط کشور گسترش یافت، از جمله استان هایی هستند که کمترین رعایت پروتکل های بهداشتی از آن مناطق گزارش شده است.

دکتر کیانوش جهانپور

جهانپور: رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر 50 درصد رسیده است

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی از شهرها و استان های کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی در همه جای کشور کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور به زیر 50 درصد رسیده است و طبیعتاً خیز مجدد بیماری با سرعت بیشتری در حال گسترش است.

جهانپور به لزوم استفاده از ماسک اشاره کرد و گفت: اهمیت ماسک چنان است که انگلیس، امارات و اسرائیل به رغم تصور کنترل اپیدمی با واکسن کرونا، مجدداً ناچار به اجباری کردن استفاده از آن شدند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در حال حاضر از ماسک و اعمال محدودیت های کرونایی تا اطلاع ثانوی هیچ راه گریزی نیست.

 

مسعود مردانی

مردانی: فاصله گذاری اجتماعی به هیچ وجه رعایت نمی شود!

دکتر علیرضا مردانی، متخصص عفونی و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: مسلم است که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در چند ماه اخیر سست تر از حتی زمان قبل از تعطیلات نوروز شده است. اکنون آمارهایی که دکتر زالی و سایر مسئولان وزارت بهداشت عنوان می کنند حاکی از آن است که میزان رعایت پروتکل ها کاهش یافته است.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ادامه داد: بیشترین موضوعی که مردم آن را رعایت می کنند، استفاده از ماسک است. با این حال فاصله گذاری اجتماعی به هیچ وجه اجرا نمی شود، اکنون در برخی مراکز واکسیناسیون علیه کرونا تجمع گسترده ای ایجاد شده است. همچنین آماری از شست و شوی دست ها در خانواده ها نداریم، در صورتی که یکی از راه های مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا شست و شوی مکرر دست هاست.

مردانی با انتقاد از برگزاری تجمعات مردمی به بهانه کنکور، انتخابات نظام پزشکی یا ریاست جمهوری گفت: کسی پاسخگو نیست که چند درصد از مردم در تجمعاتی همچون انتخابات نظام پزشکی پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند و یا چند درصد عزیزانی که در کنکور شرکت کرده اند شاهد رعایت موارد بهداشتی بوده اند؟ ضمناً کسی هم نیست که این موارد را بررسی و آسیب شنانسی کند.

وی در مورد عدم رعایت مردم برخی استان ها مثل سیستان و بلوچستان در اجرای پروتکل های بهداشتی گفت: در دنیا ثابت شده است که رعایت پروتکل های بهداشتی رابطه مستقیمی با موضوعات فرهنگی و اجتماعی دارد. کسی که نان شب برای خوردن ندارد و به فکر این است که از گرسنگی نمیرد، به فکر رعایت پروتکل های بهداشتی نیست. بنابراین باید ارزیابی که در استان سیستان و بلوچستان با تهران می شود از نظر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی متفاوت باشد، به عنوان مثال میزان تحصیلات و آموزش عمومی در برخی از مناطق کشورمان در سطح ضعیفی قرار دارد.

کمک های خودجوش مردمی با آغاز پیک پنجم کرونا

این شرایط درحالی است که چند جوان، پویشی به نام "نذر مهربانی" راه انداخته اند. آن ها به جنوب کشور رفته و در میان افراد بی بضاعت و بی اطلاع که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، اقدام به توزیع ماسک و اقلام بهداشتی و درمانی کرده اند. علاوه بر این آن ها سعی کرده اند تا با اقدامات آموزشی مردم را در جهت رعایت حداکثری نکات بهداشتی تشویق کرده اند.

علی اکبرزاده مقدم در مورد اقدامات صورت گرفته در پویش "نذر مهربانی" به خبرنگار رکنا گفت: همزمان با بحرانی که از سمت هند و پاکستان وارد کشور شد، با توجه به کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق جنوب کشور و با توجه به این که فهمیدیم مردم عادی به خاطر بازی های سیاسی مسئولین جان شان به خطر افتاده است، با کمک نیازسنجی در منطقه، از جاسک تا راسک که حدوداً 7 شهرستان وجود دارد، این هفت شهرستان را از نظر امکانات و رعایت پروتکل های بهداشتی بررسی کردیم. اکنون در چابهار یک بیمارستان بزرگ وجود دارد اما در کنارک یک بیمارستان 32 تخت خوابه است، علاوه بر این در دشتیاری و راسک بیمارستان نیست و در نیکشهر نیز بیمارستان بزرگ وجود ندارد و این عوامل وضعیت بهداشت و درمان را در منطقه تحت تاثیر قرار داده است.

گویی ماسک برای مردم چیزی زائد بود

وی در مورد مشکلات دیگری که در مناطق جنوبی کشور از نظر بهداشتی و درمانی وجود داشت، گفت: شاهد بودیم سرم که یکی از مهمترین اقلام بهداشتی است به داروخانه ها و مراکز درمانی دولتی داده می شد و مشکل عمده تر این بود که مردم در آن منطقه اصلاً به ماسک اعتقاد نداشتند. گویی ماسک برای مردم چیزی زائد بود. این موضوع را به کمک بچه های اینستاگرامی منطقه بررسی و سپس در مناطق محروم مردم را تشویق کردیم که باید ماسک بزنند. در منطقه راسک نه بیمارستانی وجود دارد و نه امکانات پزشکی، بنابراین بیماران برای دریافت سرم باید به شهرهای دیگر مراجعه می کردند. ما به استان های دیگر مثل خراسان رضوی و کرمان فراخوان دادیم که فراخوان دادیم که برایمان سرم، شیلد و دست کش را اضافه و اهدا کنند.

این جهادگر در معرفی اقدامات و کمک هایشان برای مردم در راستای مبارزه با کرونا ابراز داشت: خوشبختانه در 10 روز اخیر حدود 100 کارتن ماسک و حدود 700 سرم خریداری و برای بیماران شناسایی شده در این منطقه ارسال شده است. ضمناً هنوز هم در حال کار هستیم و از گروه های جهادی دیگر نیز استفاده می کنیم.

حدود 80 یا 90 درصد از مردم از کارمند گرفته تا بازاری از ماسک استفاده نمی کردند

اکبرزاده مقدم در خصوص اهدای ماسک و آموزش شیوه انجام پروتکل های بهداشتی به مردم گفت:  متاسفانه مردم، ماسک را به عنوان وسیله ای محافظتی در برابر بیماری کرونا نمی شناختند. به نظر می رسید حتی حدود 80 یا 90 درصد از مردم از کارمند گرفته تا بازاری از ماسک استفاده نمی کردند! بنابراین ما اقدام به اهدای ماسک به مردم کردیم. به همین جهت به سراغ افراد تاثیر گذار در شهر رفتیم تا پیشنهاد مان از زبان آن ها نیز بیان شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. این روند را روزانه در بازار، اداره جات و مناطق کم برخوردار اجرا کردیم تا قدری از وضعیت کرونایی موجود کاسته شود.

کدخبر: 706090 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟