واکسیناسیون کرونا در سوله های بحران تهران + فیلم
حجم ویدیو: 67.60M | مدت زمان ویدیو: 00:09:13

تبدیل سوله های بزرگ مدیریت بحران به مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا از جمله مهمترین راهکارها برای جلوگیری از بروز ازدحام و صف های شلوغ در مراکز واکسیناسیون کرونا محسوب می شود. اقدامی که اگر با سرعت بیشتری در تهران و سایر کلانشهرهای ایران انجام شود، موضوع بی نظمی در واکسیناسیون کرونا تا حد زیادی برطرف خواهد شد و واکسیناسیون کرونا در صورت تامین مناسب واکسن کرونا، روندی مطلوب را در پیش خواهد گرفت.

افتتاح هفتاد و نهمین مرکز واکسیناسیون کرونا در تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران از 21 بهمن 99 آغاز شد و از اواخر فرودین 1400 نیز رده های سنی مختلف سالمندان و افراد دارای بیماری های خاص رفته رفته موفق به دریافت واکسن کرونا شدند. اما از زمانی که واکسیناسیون سالمندان در ایران آغاز شد، علاوه بر سرعت پایین تامین واکسن، موضوع دیگری که بسیار مورد انتقاد شهروندان و رسانه ها قرار گرفت، صف های شلوغی بود که سالمندان برای دریافت نوبت واکسن پشت در مراکز واکسیناسیون تشکیل می دادند.

در میانه خردادماه نیز که نوبت دریافت دُز دوم واکسن کرونای سالمندان بالای 70 سال فرا رسید، به دلیل عدم تامین کافی واکسن، روند واکسیناسیون تقریبا متوقف شد. از دو هفته پیش هم که دُز دوم واکسن سالمندان تامین شده است، مجددا در شهرهای مختلف کشور بخصوص کلانشهرهایی مانند تهران شاهد شکل گیری صف های پرازدحامی توسط سالمندان، افراد دارای بیماری های خاص یا اعضای خانواده آنها در مراکز واکسیناسیون سالمندان هستیم.

در این میان اما در کنار لزوم تقویت سامانه سلامت وزارت بهداشت برای نظم بخشیدن به نحوه دریافت نوبت واکسن کرونا، یکی از مهمترین عواملی که می تواند موجب خلوت شدن صف های واکسیناسیون شود، افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون است؛ اتفاقی که البته در ماه های اخیر اجرای آن توسط دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران پیگیری شده و تا کنون 78 مرکز تجمیعی واکسیناسیون خودرویی یا حضوری در پایتخت دایر شده است.

روز گذشته نیز در همین راستا، هفتاد و نهمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران در سوله مدیریت بحران اتوبان کردستان تهران به صورت رسمی افتتاح شد. مرکزی که البته از هفته گذشته فرآیند تزریق واکسن کرونا به سالمندان و افراد دارای بیماری های خاص در آن آغاز شده و با توجه به مساحت بالای مرکز و نظم و ترتیبی که در آن وجود دارد، به ندرت پیش می آید که صف شلوغی برای واکسیناسیون سالمندان یا افراد دارای بیماری های خاص در آن شکل بگیرد.

تزریق واکسن 65 ساله ها ؛ از هفته آینده در سوله بحران کردستان

سوله مدیریت بحران اتوبان کردستان تهران که در واقع یک سالن ورزشی بزرگ است، از چهارشنبه هفته گذشته تبدیل به یک مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا شده است و روزانه بین 400 تا 500 دُز واکسن کرونا در آن تزریق می شود. البته در حال حاضر واکسیناسیون سالمندان بالای 70 سال و افراد دارای بیماری های خاص در مرکز واکسیناسیون سوله بحران کردستان انجام می شود.

آن طور که مسئول یکی از بادجه های پذیرش این مرکز تعریف می کند، اکنون دُز دوم واکسن سالمندان بالای 70 سال و افراد دارای بیماری های خاص و دُز اول سالمندان بالای 70 سال و بیماران خاصی که از واکسیناسیون جا مانده بودند، در این مرکز تزریق می شود و از هفته آینده نیز در این مراکز و سایر مراکز واکسیناسیون دُز اول واکسن سالمندان بالای 65 سال، احتمالا با استفاده از واکسن های ایرانی کرونا به آنها تزریق خواهد شد.

سالمندان چگونه در مرکز واکسیناسیون پذیرش می شوند؟

سالمندانی که می خواهند در سوله مدیریت بحران کردستان واکسن کرونای خود را دریافت کنند، پیش از رسیدن به میز پذیرش با نظم خاصی، روی صندلی هایی که با رعایت فاصله اجتماعی چیده شده است، می نشینند و بعد هم که نوبت به پذیرش آنها رسید، مسئول پذیرش ضمن ثبت مشخصات کلی هر کس در پرونده الکترونیک سلامت او، اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت، سابقه بیماری ها، حساسیت های مختلف و داروهای مصرفی افراد را نیز از آنها سوال می کند.

مسئولان بادجه های پذیرش این مرکز، همچنین پیش از ثبت اطلاعات افرادی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند، ابتدا برای آنها این پرونده را در سامانه مربوطه ایجاد می کنند. ضمن این که در این مرکز نیز مانند سایر مراکز واکسیناسیون به افراد مختلف کارت واکسیناسیون داده می شود، البته در سوله بحران کردستان برخلاف برخی از دیگر مراکز واکسیناسیون، هنگام تزریق دُز اول واکسن هم به افراد کارت واکسیناسیون ارائه می شود و حتی در صورت تمایل افراد به سفر به کشورهای خارجی، کارت واکسن به زبان انگلیسی نیز برای افراد مختلف صادر می شود و شماره سریال واکسن که در تمام مراجع بین المللی ثبت شده است، روی کارت درج می شود.

مسئولان مرکز واکسیناسیون خطاب به سالمندان: حضوری نوبت بگیرید

اما با وجود نظم و ترتیب مناسبی که در فرآیند توزیع واکسن کرونا بر سوله مدیریت بحران منطقه کردستان حاکم است، نکته مهمی که در میان صحبت های سالمندان مراجعه کننده به این مرکز به چشم می آید، این است که بیشتر آنها تاکید دارند که یا اصلا در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت نام نکرده اند یا با وجود ثبت نام در این سامانه و گذشت سه هفته، هیچ پیامکی برایشان ارسال نشده است و آنها صرفا توانسته اند با مراجعه حضوری دُز اول یا دوم واکسن کرونای خود را دریافت کنند.

در این میان توجه به این نکته خالی از لطف نیست که متصدیان این مرکز خطاب به سالمندان می گویند که آنها می توانند بدون ثبت نام در سامانه سلامت و صرفا با مراجعه حضوری به این مرکز، واکسن کرونای خود را دریافت کنند، این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت دائما تاکید دارند که برای دریافت نوبت واکسن نیازی به مراجعه حضوری به مراکز واکسیناسیون نیست و نوبت واکسیناسیون افراد مختلف بعد از ثبت نام در سامانه سلامت به آنها اطلاع داده خواهد شد.

تا 20 دقیقه از مرکز واکسیناسیون خارج نشوید

آن طور که یکی از بهیاران مرکز واکسیناسیون اتوبان کردستان تعریف می کند، پیش از تزریق به واکسن کرونا به افراد مختلف، باید این واکسن در محفظه هایی به نام «کول باکس» نگهداری شود تا واکسن از بین نرود؛ با این توضیح که دمای مورد نیاز نگهداری از واکسن سینوفارم در این محفظه موقت بین 2 تا 8 درجه و دمای مورد نیاز برای نگهداری از واکسن اسپوتنیک زیر صفر درجه است.

بهیار مرکز واکسیناسیون همچنین می گوید بعد از تزریق واکسن کرونا، به افراد توصیه می شود که تا 20 دقیقه از مرکز واکسیناسیون خارج نشوند، زیرا در صورت احتمال بروز حساسیت نسبت به واکسن های مختلف، این حساسیت خود را در همان 20 دقیقه اول نشان می دهد.

با عوارض شایع واکسن کرونا چه کنیم؟

علاوه بر این به گفته این بهیار، سوزش، خارش و درد محل تزریق واکسن تا 24 ساعت بعد از تزریق، از جمله شایع ترین عوارضی است که بعد از تزریق واکسن کرونا افراد مختلف به آن دچار می شوند و البته بعضی از افراد نیز با تب و لرز خفیف، سر درد و آبریزش بینی مواجه می شوند.

البته به گفته این بهیار، دریافت کنندگان می توانند در صورت دچار شدن به این عوارض، در 24 ساعت نخست بعد از دریافت واکسن، ابتدا کمپرس سرد و بعد کمپرس گرم روی بازوی خود بگذارند و 6 ساعت یک بار از استامینوفن ساده استفاده کنند.

در هر دُز از واکسن سینوفارم چین، 0.5 سی‌سی از این واکسن به وسیله یک سرنگ کشیده می شود و واکسن نیز در یک سوم قدامی دلتوئید (محلی روی بازو) به افراد مختلف تزریق می شود. همچنین واکسن کرونا در دست غیرغالب افراد تزریق می شود تا در صورتی که دریافت کننده واکسن دچار درد محل تزریق شوند، در انجام کارهای روزمره خود به مشکل برنخورند.

کدخبر: 701208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟