زالی: محدودیت های کرونا در تهران به صورت منطقه ای اعمال می شود / رده بندی مشاغل کرونایی تغییر یافت

چند روزی است که متخصصان بهداشتی از احتمال آغاز موج جدید شیوع کرونا در تهران خبر می دهند و تاکید دارند که موج جدید کرونا در تهران به زودی با رسیدن کرونای هندی به پایتخت بروز پیدا خواهد کرد. موج جدید شیوع کرونا در تهران اما در حالی آغاز می شود که هنوز هم محدودیت های کرونا در تهران با وجود نارنجی بودن وضعیت تهران به درستی اعمال نمی شود.

رده بندی مشاغل کرونایی با نظر ستاد ملی کرونا تغییر کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هفته های گذشته شیوع کرونای هندی در سطح کشور که سرعت انتقال آن حتی 60 درصد از کرونای انگلیسی هم بیشتر است، مردم را نسبت به بروز موج پنجم کرونا در ایران نگران کرده است و در این میان برخی متخصصان بهداشتی هشدار داده اند که پای این ویروس به تهران نیز رسیده و همین مساله موجب قرمز شدن وضعیت دو شهرستان در استان تهران شده است.

وضعیت شیوع کرونا در تهران البته هنوز هم در شرایط نارنجی قرار دارد، اما دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران از احتمال قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران خبر داده و پیش بینی کرده است که به زودی وضعیت شیوع کرونا در سایر شهرهای استان تهران نیز قرمز می شود.

این در حالی است که با تردد در سطح شهر تهران متوجه می شویم که به جز محدودیت تردد شبانه تقریبا هیچ پروتکل بهداشتی دیگری در تهران به درستی اجرایی نمی شود و در حالی که وضعیت کرونا در تهران در آستانه قرمز شدن قرار گرفته است، رفتار شهروندان و صاحبان بسیار از کسب و کارها به گونه ای است که گویی هیچ کرونایی در پایتخت وجود ندارد.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اما در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که محدودیت های کرونایی متناسب با شرایط نارنجی توسط استاندار تهران ابلاغ شده، ولی با توجه به این که در تعریف محدودیت های کرونایی برای اصناف مختلف توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تغییراتی اعمال شده است، این بار نحوه اعمال محدودیت برای کسب و کارهای مختلف متفاوت خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در توضیح بیشتر گفت: در این دوره از اعمال محدودیت های کرونایی، شرایط اصناف مربوط به گروه های یک و دو تغییر کرده است، به نحوی که برخی مشاغل گروه دو به گروه یک و برخی مشاغل گروه سه به گروه دو منتقل شده اند. البته این مساله براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است.

از آنجایی که در شرایط قرمز و نارنجی، مشاغل گروه های یک و دو مجاز به فعالیت هستند، افزایش تعداد مشاغل موجود در این گروه ها بدون شک می تواند به احتمال شیوع بیشتر کرونا در تهران منجر شود. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اما معتقد است که لزوما این اتفاق رخ نمی دهد و برخی اتحادیه های صنفی توجیهات لازم برای رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی را به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه داده اند و از این ستاد برای تغییر گروه کرونایی خود اجازه گرفته اند.

برنامه های نوآورانه اتحادیه ها برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی

زالی همچنین تاکید کرد که براساس تحقیقات انجام شده از سوی دانشگاه های علوم پزشکی مختلف، بسیاری از اصناف محدودیت های کرونایی را رعایت می کنند و تجربه خوبی را در پایبند بودن به شیوه نامه ها کسب کرده اند و حتی در جلساتی که ما با 154 اتحادیه صنفی در تهران برگزار کرده ایم، خود اتحادیه ها برنامه های نوآورانه مناسبی را به ما ارائه کرده اند، به نحوی که هم کسب و کار آنها تعطیل نشود و هم شیوه نامه های بهداشتی به درستی رعایت شود.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: باید توجه داشت که 450 هزار گروه و رسته تولیدی و توزیعی در سامانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در تهران ثبت نام کرده اند، اما به نظر می رسد در هفته های اخیر خود اتحادیه ها و اصناف با توجه به برقراری گشت های تلفیقی، نظارت مناسب تری را بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی اعمال می کنند.

آمار تست گیری کرونا در تهران 35 درصد افزایش یافت

زالی تاکید کرد: آخرین ارزیابی های ما نشان می دهد که هم اکنون میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی به 76.8 درصد می رسد و در حال حاضر بالاترین میزان استفاده از ماسک در تمام کشور مربوط به شهر و استان تهران است.

وی با اشاره به شکل گیری امواج جدید کرونا در برخی استان های کشور اظهار داشت: با توجه به این که شاهد بروز بعضی موج های جدید کرونا در استان های مختلفی در سطح کشور هستیم، ما تیراژ انجام آزمایش PCR و تست سریع کرونا را در مراکز بهداشتی استان تهران به میزان 35 درصد افزایش داده ایم تا امکان پیدا کردن بیماران در مراحل اولیه وجود داشته باشد.

اعمال محدودیت های کرونا در تهران به صورت منطقه ای

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: با توجه به همکاری شکل گرفته میان ستاد کرونای تهران و مرکز تحقیقات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ما توانسته ایم سامانه هوشمند جدیدی را طراحی کنیم که براساس آن می توانیم ارزیابی کنیم که در هفته آینده کدام مناطق تهران آلودگی بیشتری خواهند داشت؛ به همین دلیل، از این به بعد، برخی محدودیت های کرونایی را که پیش از این در تهران به صورت عام اعمال می کردیم، به صورت منطقه به منطقه اعمال می کنیم.

زالی تصریح کرد: با توجه به سامانه های جدید، ما به جغرافیای آلودگی در تهران به صورت به روز دسترسی داریم و می دانیم در هر منطقه از تهران، کدام محلات آلودگی بیشتری دارد و به همین ترتیب، می توانیم در مناطقی که آلودگی بیشتری دارند و نقاط داغ در سامانه ما محسوب می شوند، تیم های بهداشتی بیشتری اعزام کنیم و محدودیت های بهداشتی بیشتری را اعمال کنیم. 

کدخبر: 701105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟