نمکی: تلاش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از کشته شدن افراد بیشتر در حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست جلوگیری کرد

رکنا: اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست هفته گذشته در ارومیه واژگون شد. دو نفر از خبرنگاران محیط زیست رسانه های کشور در این حادثه جانباختند. وزیر بهداشت ، امروز در سی و چهارمین آیین پویش ره سلامت اعلام کرد که تلاش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از کشته شدن افراد بیشتر در حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،در سی و چهارمین آیین پویش ره سلامت، ۶۹۶ پروژه بهداشتی در قالب خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز جامع سلامت، تسهیلات زایمانی، مرکز آموزش بهورزی، پحل زیست پزشک و سایر واحدهای بهداشتی در سراسر کشور با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان یزد و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

امروز در سی و چهارمین آیین پویش ره سلامت، ۶۹۶ پروژه بهداشتی با دستور سعید نمکی، وزیر بهداشت در استان های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان، اصفهان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و یزد افتتاح شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخشی از این مراسم، ضمن ابراز تاسف از فوت دو خبرنگار محیط زیست در حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست  در گفت و گوی ویدئوکنفرانسی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه عنوان کرد: اگر رسیدگی هوشمندانه و عاجل کارکنان دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه به بقیه عزیزانی که در این حادثه مصدوم شده بودند، نبود، قطعا خانواده های بیشتری داغدار عزیزان خود می‌شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: من و آقای کلانتری (رئیس سازمان محیط زیست) از طرف هیات دولت از عزیزان دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه تشکر می‌کنیم و معتقدیم این عزیزان اقدامات مناسبی را در رسیدگی به مصدومان این حادثه انجام دادند.

ایران؛ اولین کشور منطقه در درمان سرپایی کرونا

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این دوره درباره بخشی از اقدامات انجام شده برای مبارزه با کرونا توضیح داد: سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که ایران جزو معدود کشورهایی است که از همان ابتدا نظام phc سطح یک بهداشت را در مبارزه با کرونا به کار بست و در حالی که بیشتر کشوها به موضوع درمان توجه می‌کردند، تمرکز اصلی ما بر حوزه بهداشت بود.

وی با تاکید بر این که ایران در مدیریت کرونا به جای انجام اقدامات غریزی، به ارائه پاسخ های مبتنی بر منطق پرداخت، گفت: ما از همان ابتدای شیوع کرونا اقدام به بازنگری در ساختار شبکه بهداشت کشور با توجه به شرایط موجود کردیم و بدون دستکاری به ساختار شبکه، ۱۲۰۰ مرکز ۱۶ ساعته یا ۲۴ ساعته منتخب کووید ۱۹ را در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم و تلاش داشتیم که در دوره کرونا سایر خدمات بهداشتی مورد غفلت قرار نگیرد.

وی با اشاره به برنامه های انجام شده برای گسترش شبکه آزمایشگاهی مروبط به شناسایی موارد کووید ۱۹ عنوان کرد: ما در این مدت توانستیم تعداد آزمایشگاه های مربوط به کرونا را از ۲ آزمایشگاه به ۴۰۰ آزمایش برسانیم و مراکز نمونه گیری ثابت و سیار را در سراسر کشور دایر کنیم. در نهایت هم این تلاش ها به راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون در داخل شبکه بهداشت کشور انجامید.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ما در دوره شیوع کرونا خدمات ویژه ای را برای عشایر، مادران باردار، سالمندان، افراد زیر ۵ سال و زندانیان ارائه دادیم که همگی خدمات ویژه و گسترده ای بودند.

رئیسی با بیان این که ایران اولین کشوری در منطقه خاورمیانه و جزو اولین کشورهای جان بود که پروتکل درمان سرپایی کرونا را راه اندازی کرد، اظهار داشت: ما در موج‌های مختلف کرونا ابتکارهای نوینی را در زمینه درمان سرپایی کرونا به خرج دادیم‌که در نوع خود کم‌نظیر بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اقدامات انجام شده در زمینه غربالگری این بیماری در طول دوره شیوع این بیماری توضیح داد: ما برای غربالگری کرونا از همان روزهای اول اقدام کردیم و در مرحله اول ۷۲ میلیون نفر را به صورت تلفنی و اینترنتی از طریق سامانه های مختلف غربالگری دادیم.

وی، طرح‌های محله محوری و شهید سلیمانی را از جمله اقدامات موثر وزارت بهداشت در زمینه غربالگری توصیف کرد و تاکید داشت: این طرح ها با مشارکت بسیج، سپاه، هلال احمر، سازمان های مردم‌نهاد و خیران سلامت با موفقیت انجام شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت سند ملی واکسیناسیون را از جمله افتخارات نظام بهداشتی کشور دانست و گفت: ما تلاش های زیادی را برای تامین واکسن های خارجی و داخلی و تایید و صدوز مجوز این واکسن ها انجام دادیم و جا دارد از تصمیم شجاعانه وزیر برای حمایت از تولید و صدور مجوز برای واکسن های داخلی تقدیر کنیم.

رئیسی درباره آمار راه اندازی پروژه های بهداشتی در سطح کشور در سال های اخیر عنوان کرد: ما در سال ۹۸ تعداد ۲۳۶۲ پروژه و در سال ۹۹ نیز ۸۶۲ پروژه را در سطح کشور راه اندازی کردیم و در سه ماه اخیر نیز ۶۹۶ پروژه را در سطح کشور آماده بهره برداری کردیم که امروز با دستور وزیر بهداشت افتتاح می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: با توافقی که با سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم، امیدواریم تا پایان سال ۱۸۶۰ پروژه تکمیل شود. تکمیل این پروژه ها به معنای پایان‌اجرای پروژه های بهداشتی در سطح کشور خواهد بود و تا ۲۰ سال آینده نیازی به جایگزینی مراکز بهداشتی دارای ساختمان های فرسوده وجود ندارد و فقط باید اقدامات لازم را در زمینه توسعه انجام دهیم.

یزد؛ قطب درمان ناباروری کشور

محمد علی طالبی، استاندار یزد در این مراسم، ضمن تقدیر از تلاش مسئولان وزارت بهداشت و کادر بهداشت و درمان در مدیریت کرونا در ۱۷ ماه گذشته گفت: استان‌یزد از سرانه مطلوبی به لحاظ زیرساخت های بهداشتی و درمانی برخوار است، به نحوی که استان ما به عنوان مرجع درمان بیماری های مختلف اهالی لستان های همجوار محسوب می شود و حتی یزد به قطب درمان ناباروری کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به نقش خیران سلامت در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان یزد اظهار داشت: اگر پیوند میان خیران، مردم و مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان نبود، این میزان از توسعه امکانات بهداشتی و بهبود زیرساخت ها در یزد اتفاق نمی افتاد.

استاندار یزد ادامه داد: با وجود این که امکانات بهداشت و درمان در سطح استان یزد مطلوب است، اما به دلیل تمرکز جمعیت و امکانات استان در مرکز، برخی شهرهای کوچکتر استان تا حدودی از این امکانات محرومند. البته در سال های اخیر با مساعدت وزیر بهداشت، پروژه های مهمی در شهرستان های خاتم و به آباد راه اندازی شده است و انشالله به زودی در شهرهای کوچک دیگر استان نیز پروژه های زیرساختی بهداشت و درمان که اکنون بین ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تکمیل می‌شود.

طالبی همچنین با تاکید بر توامندی های بالای استان یزد در حوزه اقتصاد دانش بنیان به ویژه در بخش بهداشت و درمان تصریح کرد: یزد پتانسیل آن را دارد که به قطب تولید دارو و تجهیزات پزشکی و حتی قطب توریسم درمانی کشور تبدیل شود.

وی درباره شرایط مدیریت کرونا در ۱۷ ماه گذشته در استان یزد توضیح داد: یزد، استانی صنعتی است که همواره کارگران زیادی از نقاط مختلف کشور به آن رفت و آمد دارند و تردد زیادی بین یزد و استان های دیگر وجود دارد. همچنین یزد بعد از تهران و کرج سومین شهر مهاجرپذیر کشور است و همین مسائل مشکلات بسیار جدی برای مدیریت کرونا در استان یزد پدید آورده است.

استاندار یزد، گردشگرپذیر بودن این استان، توسعه مراکز گردشگری، میانگین سنی بالای مردم یزد و بالا بودن تعداد افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای را از جمله دیگر چالش های کنترل کرونا در استان یزد توصیف کرد و گفت: با وجود تمام این چالش ها، ما توانستیم با به کارگیری همه ظرفیت ها و تعامل با نهادهای مختلف به یکی از موفق ترین استان های کشور در زمینه مدیرست کرونا تبدیل شویم.

طالبی تصریح کرد: یزد سومین استانی در سطح کشور بود که به آزمایشگاه کرونا مجهز شد. همچنین ما اولین استانی بودیم که اقدام به تعطیلی مدارس و تعطیلی برخی مراکز تجمعی به صورت داوطلبانه انجام دادیم و امیدواریم با مساعدت وزیر محترم بهداشت بتوانیم اولین بیمارستان جامع مدیریت بحران را در این استان افتتاح کنیم.

ایران در دوره کرونا صادرکننده ونتیلاتور شد

جلیل میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد در استان یزد نیز در این مراسم با تاکید بر پیشرفت های متعدد عرصه بهداشت و درمان در دوره شیوع کرونا عنوان کرد: کشور ما توانست با وجود تحریم های ظالمانه و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، تمام داروهای مرتبط با درمان این بیماری از جمله رمدسیویر را تولید کند و به صادرکننده ونتیلاتور تبدیل شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با افتخارآمیز دانستن تلاش کادر درمان در دوره شیوع کرونا اظهار داشت: از سال های گذشته پوشش ۱۰۰ درصدی زیرساخت های اجرایی نظام ارجاع و پزشک خانواده در استات یزد فراهم بوده است و ما اکنون از معدود استان هایی هستیم که آمادگی کامل اجرای قانون نظام ارجاع را که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است، داریم.

وی افزود: زیرساخت های بهداشتی و درمانی استان و شهر یزد به گونه ای است که ما می‌توانیم در توریسم درمانی حرف برای گفتن داشته باشیم و حتی به قطب گردشگری سلامت در کشور تبدیل شویم.

میرمحمدی با ناکافی دانستن اعتبارات پیش بینی شده برای حوزه بهداشت و درمان استان یزد گفت: معمول ۳۵ درصد تخت های بیمارستانی یزد توسط اهالی استان های همجوار اشغال می شود، اما اعتبارات مالی این حوزه برحسب سرانه استان یزد تعیین می‌شود و به همین دلیل، ما همواره با کمبود بودجه مواجهیم.

یزد ؛ مرجع درمان کرونا برای استان های همجوار

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر محمدرضا میرجلیلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ارائه گزارشی درباره روند مدیریت کرونا در استان یزد در ۱۷ ماه گذشته عنوان کرد: ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد از تاریخ ۲۷ بهمن ۹۸ تشکیل شد. البته ما از تاریخ ۷ بهمن با شناسایی یک توریست آلمانی مشکوک به کرونا عملا وارد عرصه مبارزه با این بیماری شدیم که البته تست آن بیمار آلمانی منفی بود.

وی افزود: ما در بهمن ۹۸ اقدامات لازم برای غربالگری، پیگیری، معاینه و مراقبت از ۲۷ توریست چینی، تایوانی، آلمانی و ایتالیایی را که براساس گزارشات نهادهای مختلف و گزارش های مردمی به عنوان موارد مشکوک به کرونا شناسایی شده بودند، آغاز کردیم.

میرجلیلی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۴۰ هزار و ۱۹ موارد سرپایی مبتلا به کرونا و ۳۰ هزار و ۱۰۰ بیمار بستری کرونایی در استان یزد شناسایی شدند که از این میان ۲ هزار و ۹۲۱ بیمار کرونایی در استان یزد جان خود را از دست دادند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی صدوقی یزد درباره پوشش واکسیناسیون استان یزد از بهمن ۹۹ تا امروز توضیح داد: تا کنون ۹۶ درصد کادر درمان، ۹۳ درصد کادر بهداشت، ۸۲ درصد جانبازان شیمیایی و بالای ۵۰ درصد، ۸۰ درصد سالمندان آسایشگاه و ۷۰ درصد گروه سنی بالای ۷۰ سال در استان یزد علیه کرونا واکسینه شده اند.

وی با تاکید بر این که استان یزد مرجع درمان بیماران کرونایی استان های همجوار بوده است، اظهار داشت: ۳۵ درصد موارد سرپایی و ۲۵ درصد موارد بستری کرونا در استان یزد از استان های همجوار بوده است.

میرجلیلی تاکید کرد: با وجود این که سال گذشته ۲۷ درصد بودجه تخصیصی حوزه بهداشت و درمان در استان یزد اختصاص پیدا نکرد، اما استان ما در طول دوره کرونا عمدتا جزو ۵ استان اول در کنترل شیوع کرونا بوده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 700824 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟