آقای وزیر! داروهای اعصاب و روان در داروخانه ها موجود نیست / سه برابری قیمت داروها، در بازار سیاه

بیماران روانی و افراد نیازمند به دارو های اعصاب و روان با کمبود داروهای مربوط به سلامت روان عذاب می کشند.

داروهای خاص و مرتبط با اعصاب و روان در داروخانه ها کمیاب شده است.

به گزارش خبرنگار رکنا، چند وقتی است به علت کمبود یکسری داروها در داروخانه ها و فروش آن تا 3 یا 4 برابر قیمت در بازار سیاه، برخی از بیماران مثل بیماران دارای ناراحتی های اعصاب و روان با تنش و ناراحتی بسیار روبرو شده اند.

با مراجعه به داروخانه ها و درخواست یکسری داروهای حیاتی و وابسته به سلامت جسمی و روانی افراد همچون دپاکین و فلوکستین، گویی قحطی این دارو ها آغاز شده است. مصرف چنین داروهایی برای برخی از مردم از نان شب واجب تر است. اگر روزی این داروها مصرف نشوند، ممکن است از نظر خُلقی و رفتاری مشکلات زیادی در زندگی افراد بوجود آید.

شاهد مثال عوارض رفتاری و واقعی عدم مصرف یا محدودیت استفاده از داروهای اعصاب و روان، تصویری است که یکی از کاربران در توئیترش منتشر کرده و در توضیح آن نوشته است: به دلیل کمبود داروی دپاکین، تحزیک پذیری این کودک اتیستیک بیشتر می شود دستانش را زخمی می کند.

بیمار روانی - اتیستیک

ناگفته نماند که داروهایی مثل داروهای اعصاب و روان به کلی حذف نشده و اکنون با مراجعه به ناصر خسرو و بازارهای سیاه و اینترنتی می توان داروهای خاص را البته با 3 یا 4 برابر قیمت اصلی شان تهیه کرد. سوال اینجاست که توزیع و ورود داروها چگونه انجام می شود و مسئول نظارت بر چنین اوضاعی آیا غیر از وزیر بهداشت و مجموعه بهداشت و درمان کشور است؟

باید دانست که با کمبود و قحطی دارو و عدم امکان مصرف یکسری داروها، آن هم داروهای اعصاب و روان، با بروز رفتارهای خشونت آمیز و ناراحت کننده و آشفتگی روابط خانواده ها مواجه خواهیم شد.

کمبود داروهای اعصاب و روان بدون جایگزینی مناسب/ فلوکستین در صدر داروهای کمیاب

کمبود داروهای اعصاب و روان موضوعی است که دکتر حمید خیری، عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته تجویز منطقی داروهای وزارت بهداشت به آن تاکید کرد و فلوکستین را یکی از مهم ترین داروهای اعصاب و روان برشمرد که هم اکنون در داروخانه ها و بازار کشور به سختی یافت می شود.

اکنون هیچ یک از کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان پیدا نمی شود که بگوید برای برخی بیماران مبتلا به بیماری های اعصاب و روان، می توان از دارویی جایگزین و درمانی غیر از دارودرمانی آن هم در موارد حاد استفاده کرد. برخی بیماری های روانی تنها با دارودرمانی موثر واقع می شوند و استفاده از مُسکن های زودتر گذر نه تنها فایده ای نداشته بلکه ممکن است عوارض جانبی دیگری برای افراد به بار آورد.

قاچاق دارو یکی از قوی ترین فرضیه های کمبود آن

یکی از فرضیه های مهم کمبود دارو در داروخانه ها موضوع قاچاق آن است. موضوعی که دکتر عبدالرضا عزیزی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور به رکنا گفته بود: 95 درصد داروها در داخل تولید می شوند و برای تهیه 5 درصد باقی مانده نیز تامین ارز می شود. البته تحریم ها در کمبود مواد اولیه و بعضا نایاب شدن بعضی داروها بی تاثیر نبوده ولی از دیدگاه بنده، ما کمبود دارو نداریم بلکه تخلف در این چرخه وجود دارد .

عزیزی به صراحت عنوان می کند که مشکل کمبود دارو قاچاق است زیرا به داروها سوبسید اختصاص داده می شود و همین باعث کاهش قیمت دارو می شود، این ارزانی دارو نیز باعث می شود که قاچاق دارو افزایش یابد، زیرا در کشورهای همجوار داروها با قیمت بالاتری به فروش می رسد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که بایستی نظارت ها در موضوع قاچاق دارو افزایش یابد، گفته است: با توجه به اینکه اکثریت داروهای مصرفی در کشور در داخل تامین می شود و قیمت دارو در ایران گران نیست، اولین فرضیه در کمبود دارو قاچاق دارو است و فرضیه های دیگر بسیار کمرنگ است. مشکل ارزی که مطرح می شود نیز، مطرح نیست زیرا با ارز ترجیحی تامین می شود ولی همین قیمت باعث می شود که در کشورهای اطراف گرانتر به فروش برسد و قاچاق می شود. ضمناً برای تامین دارو مشکلی وجود ندارد، مشکل نبود نظارت است که باعث قاچاق دارو می شود.

فقط یک عامل در کمبود دارو موثر نیست/ احتمال گران شدن قیمت در کمبود دارو وجود دارد

محمد پاک مهر، نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت و گو با رکنا در مورد علت کمبود برخی دارو ها مثل داروهای اعصاب و روان در داروخانه ها، با بیان اینکه نمی توان فرضیه قطعی برای علت کمبود برخی دارو ها در کشور پیدا کرد، گفت: بخشی از علل کمبود داروها در کشور مثل داروهای اعصاب و روان به قاچاق دارو، تحریم ها، تورم، تخصیص ارز، احتکار و... بر می گردد. بنابراین علت قطعی برای این موضوع نمی توان یافت و بهتر است مسئولان سازمان غذا و دارو به این پرسش پاسخ دهند.

وی در تایید صحبت های عزیزی مبنی بر تولید 95 درصد دارو ها در داخل کشور گفت: درست است که 95 درصد دارو ها در داخل کشور تولید می شود، اما مواد اولیه حدود 35 درصد از این داروها از خارج از کشور تامین می شود. بنابراین توجه به مقدار تولید محتوای دارویی مثل فلوکستین یا دپاکین در داخل یا خارج از کشور موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد.

پاک مهر ادامه داد: باید توجه داشت که یکی دیگر از احتمالات کمبود داروها، افزایش قیمت آن هاست. معمولاً وقتی جنسی بخواهد گران شود، ابتدا کمیاب می شود، کما اینکه ما در ماجرای گرانی مرغ، ابتدا با کمبود و سپس افزایش قیمت آن مواجه شدیم. بنابراین فقط یک عامل را نمی توان در کمبود داروی داروخانه ها دخیل دانست.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟