نیمی از پرسنل بیمارستان "فرهیختگان" به کرونا مبتلا شدند/ درمان 1511 کرونایی در بیمارستان "فرهیختگان" + صوت
حجم ویدیو: 56.11M | مدت زمان ویدیو: 00:07:41

دکتر فهیم ، طی 16 ماه اخیر ،205  بیمار مبتلا از کادر درمان و پزشکان حین خدمت رسانی به بیماری دچار کرونا شدند و این نشان دهنده حس ایثار و تلاش عزیزان کادردرمان و پزشکان بیمارستان فرهیختگانعلی رغم اطلاع  از خطر بیماری بوده است. 400 پرسنل کادر درمان دارد و 400 پزشک مهمان در این بیمارستان مشغول به کار هستند.

بیمارستان فرهیختگان از مراکز تحت نظر دانشگاه آزاد اسلامی است که در زمینه درمان بیماران کرونایی طی یک سال و نیم اخیر تلاش های تحسین برانگیزی کرده است.

به گزارش خبرنگار رکنا، بیمارستان فرهیختگان یکی از ده ها بیمارستان مجهز و پیشرفته ای است که از ابتدای شیوع کرونا در کشورمان با تمام قوا و با استفاده از نیروهای مجرب و پرتلاش در جهت خدمت به مردم کشور تلاش کرده است.

بیمارستان فرهیختگان از بدو تاسیس خود در خدمت بیماران کرونایی است

دکتر فرشید فهیم، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در ابتدا با ارائه گزارشی از عملکرد بیمارستان فرهیختگان در دوران کرونا گفت: بیمارستان فرهیختگان به عنوان بزرگترین و مجهزترین مرکز آموزشی درمانی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه معاونت پزشکی است. این بیمارستان از بهمن 97 به صورت رسمی افتتاح و 4 ماه بعد شروع به کار کرد، حدود 2 سال است که ما در این بیمارستان فعالیت می کنیم، متاسفانه تقریباً در بدو فعالیت ما در بیمارستان فرهیختگان، شیوع کرونا در کشورمان آغاز شد و این بیمارستان نیز با توجه به شرایط سلامت کشور عهده دار شد تا جزو مراکزی باشد که به صورت مستقیم پذیرای بیماران کرونایی است. بنابراین ما نیز تا کنون در این زمینه مشغول خدمت به مردم بودیم و هستیم.

درمان حدود 1511 بیمار کرونایی در بیمارستان فرهیختگان

وی در مورد آمار و اطلاعات بیماران کرونایی که به بیمارستان فرهیختگان مراجعه کردند، گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور حدود 1697 بیمار بدحال کرونایی بستری شدند که از این تعداد حدود 1511 بیمار به صورت کامل درمان شدند و اکنون در منزل به زندگی خود ادامه می دهند. علاوه بر این 186 فوتی مبتلا به کرونا از ابتدای همه گیری کرونا در بیمارستان فرهیختگان داشتیم و حدود 340 بیمار کرونایی نیز بهبود در حد بستری های سرپایی داشتند و چیزی حدود 40 هزار بیمار نیز به صورت سرپایی مراجعه کردند و درمان شدند. این رزومه ماحصل عمکلرد تیم درمانی قوی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران ارشد و کمکی که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به این بیمارستان کرد تا بتوانیم خدمات خوبی به بیماران کرونایی ارائه کنیم.

بیمارستان فرهیختگان - دکتر فهیم

دوران کرونا ما را به یاد جنگ می اندازد/ کسی نمی دانست که ممکن است فردا باشد یا نه

فهیم در تشریح وضعیت بیمارستان و کادر درمانی آن همزمان با شیوع کرونا در اواخر سال 98 در ایران گفت: دوران کرونا ما را به یاد زمان جنگ می اندازد که بحران ملی رخ داد و در آن ایثار، گذشت از خود و انسانیت موج می زند، واقعیت این است که کسی نمی دانست فردا باشد یا نباشد، چه پزشک، چه پرستار و چه کادر درمان که درحال خدمت بودند، استرس داشتند که بیماری را اطرافیان و خانواده خود انتقال ندهند، طبیعتاً این موضوع برای همه دنیا اتفاق افتاد، با این حال با عزمی جهادی و احساس جمعی خوبی که به وجود آمد، توانستیم سازمان دهی کنیم و براساس پروتکل های کشوری درمان کرونا را شروع کردیم. در ابتدا شاید اطلاعات ما از بیماری زیاد نبود اما رفته رفته تا حدی نسبت به بیماری اشراف پیدا کردیم و دیگر از روند ابتلای بیماری عقب نماندیم. همیشه دغدغه ما این بوده است که تا می توانیم از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم، علاوه بر این زمانی که مبتلا به بیماری شدیم درمان زودهنگام را آغاز کنیم.

تعطیلی برخی بخش های تخصصی بیمارستان برای رسیدگی به بیماران کرونا

معاون درمان بیمارستان فرهیختگان در رابطه با اختصاص یکسری بخش های تخصصی غیر از بیماری کرونا به بخش های کرونایی گفت: با شیوع کرونا و مراجعه بیماران، بیشتر بخش هایمان را به سمت تعطیلی بردیم تا بتوانیم اکثراً خدمات کرونایی ارائه دهیم، بیمارستان ما شاید از نظر مالی نسبتاً آسیب دید اما شرایط به گونه ای بود که رسالت ما به عنوان یک مرکز عمومی خدماتی ارائه دهیم که عام المنفعه است و توانستیم در این راستا به رسالت خود عمل کنیم. بیمارستان فرهیختگان با توجه به اینکه بیمارستانی فوق تخصصی است، به گونه ای طراحی شده که می تواند حدود 400 تخت را برای بیماران پوشش دهد، علاوه بر این حدود 135 متر به ازای هر تخت فضای فیزیکی وجود دارد، امکانات ما از نظر تجهیزات پزشکی از 2016 به بعد تولید شده اند و همه امکانات به روز و جدید هستند.

در آینده از خدمات درمانی بیمارستان فرهیختگان بیشتر می شنوید

فرشید فهیم در خصوص ارائه خدمات دیگر در بیمارستان فرهیختگان گفت: بیمارستان فرهیختگان در حوزه هایی چون بیماران کلیوی، پیوند و دیالیز تلاش زیادی کرده است و در یک سال اخیر حدود 20 هزار دیالیز انجام شد و 23 دستگاه دیالیز فعال وجود دارد، امکانات جراحی لاپاراسکوپی و جراحی های خاص مثل جراحی مفصل صورت گرفته، علاوه بر این کارهایی که در بیمارستان های دیگر کمتر انجام می شود همچون آنکولوژی، پیوند مغز و استخوان و سلول درمانی خدماتی هستند که در آینده آن ها را از بیمارستان فرهیختگان بیشتر خواهید شنید.

بخش عمده ای از کارکنان بیمارستان فرهیختگان از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هستند

وی در مورد بهره گیری بیمارستان فرهیختگان از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این گونه نیست که همگی کارکنان بیمارستان فرهیختگان از دانشجویان سابق دانشگاه آزاد باشند. یکسری دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و پیراپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران به صورت کلی مشغول به تحصیل داریم که قسمتی از فرایند تحصیلی و واحدهای بالینی شان را در بیمارستان ها می گذرانند. سایر پرسنل کسانی هستند که جذب و استخدام دانشگاه آزاد اسلامی هستند، این افراد در حوزه های مختلف یا به عنوان هیئت علمی در پزشکی یا پرسنل استخدامی خدمت می کنند. بنابراین بسیاری از کارکنان بیمارستان فرهیختگان از جمله بنده از فارغ التحصیلان در دوره پزشکی عمومی در واحد علوم پزشکی تهران هستند.

نیمی از پرسنل بیمارستان فرهیختگان به کرونا مبتلا شدند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در تشریح وضعیت بیمارستان فرهیختگان در ابتدای شیوع کرونا و آمار ابتلا به کرونا در کادر درمان گفت: روزهای سختی در ابتدای شیوع کرونا داشتیم، مثلاً چون شیوه های مقابله با کرونا مشخص نبود، هرروز یکی از اعضای کادر درمان به این بیماری مبتلا می شدند و ما جایگزینی برای ارائه خدماتی که افراد مبتلا می دادند نداشتیم، گاهی برخی از کارکنان ما به جای 3 نفر کار می کردند. ما اکنون 300 یا 400 پزشک همکار داریم که طی دوران کرونا حدود 205 نفر از آن ها به کرونا مبتلا شدند، لازم به ذکر است که 10 یا 15 نفر از آن ها کارشان به مراقبت های ویژه کشید اما خداروشکر بیماری کسی منجر به فوت آن نشد، با این حال مرحوم دکتر فتح آبادی، متخصص طب و اورژانس بودند که در ابتدای شیوع کرونا فوت شدند ایشان از همکاران ما در مجموعه دانشگاه آزاد به حساب می آمدند. ضمنآً جالب است بدانید که رئیس بیمارستان ما آقای دکتر غلامرضایی دو بار به کرونا مبتلا شدند که حتی کارشان به دریافت درمان های ویژه نیز کشیده شد.

احساس خوبی که بیماران پس از بهبودی به ما می دهند بسیار خوشایند است

فهیم در بیان خاطره ای از دوران کرونا در بیمارستان فرهیختگان اظهار داشت: پزشکی رشته است که اگر در آن عشق و احساس نباشد، حساب و کتابش برای دنیا طراحی نشده، پس باید در پزشکی عاشق کار بود، گاهی کادر درمان در مدت اخیر ممکن بود جرات نزدیک شدن به اعضای خانواده شان را نداشته باشند و این موضوعی است. بهرحال هرگونه اقدامی که کارکنان سلامت انجام می دهند برایشان تبدیل به یک خاطره می شود، زمانی که بیماران بهبود می یابند و مرخص می شوند آدم احساس خوبی پیدا می کند. هرکس به فراخور مسئولیتی که دارد در مواجهه با یکسری مسائل در دوران کرونا، واکنش نشان می دهد، به عنوان مثال زمانی که می خواهیم وضعیت سی تی یک بیمار را برای خود و خانواده او بخوانیم این تحلیل براشان حکم مرگ و زندگی دارد. هرگونه احساس و رفتاری که بیماران از خود بروز می دهند برای ما یک معنا و مفهومی دارد، با این حال خاطرات خوش آن به گونه ای دیگر است، وقتی کسی از تخت بیمارستان رها می شود و احساس خوب خودش را به ما منتقل می کند، ما نیز احساس خوشایندی دریافت می کنیم.

کادر درمان ناقلان فوق العاده ای هستند و این احساس خوبی نیست

معاون درمان بیمارستان فرهیختگان گفت: زندگی شبیه مبارزه است و کرونا این مبارزه را برای همه به تصویر کشید، وقتی کسی به آی سی یو می رود، تا لحظه آخر در حال جنگیدن است و این جنگ بین بودن و نبودن است که با کمک کسانی که از خود گذشتگی می کنند، این فرد یاد می گیرد برای ماندن نیاز به گذشت دیگران دارد، خیلی از اوقات این از خود گذشتگی برای دیگران جذاب است ما نیز مدتی است مثل سایر کادر درمان در مبارزه با کرونا قرار داریم. روزهای اول کرونا برای ما خیلی سخت بود، مثلاً با توجه به این که من و همسرم هر دو پزشک بودیم سعی می کردیم از اعضای خانواده دور باشیم، علاوه بر این چند وقت قبل پدربزرگ و مادربزرگ من در همین بیمارستان به علت کرونا بستری شدند و روزهای سختی طی کردیم. با این حال با کاهش شیب کرونا اندکی خیالمان راحت تر شده اما همچنان هم نگران اعضای خانواده مان هستیم، زیرا ما ناقلان فوق العاده ای هستیم، از این جا با لباس و دست و تنفس مان ممکن است دیگران آلوده کنیم و این اصلاً حس خوبی نیست.

دلم می خواهد بخوابم!

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان عضوی از کادر درمان، بیش از هر چیز برای چه چیزی دلش تنگ شده است، گفت: بیش از همه دلم می خواهد تا یک هفته بخوابم! واقعیت این است که در سمت های اجرایی، آن هم در سمت هایی بالاتر از بنده مثلاً به عنوان معاونین وزیر و وزیر بهداشت، روسای دانشگاه ها و امثالهم فشار زیادی وارد می شود. همه اتفاقاتی که در 2 سال اخیر افتاد و کشور درگیر بحران های خواسته و ناخواسته شد با اضفه شدن کرونا مشکلات دو چندان شد، این در حالی است که کشورهای بزرگ و پیشرفته به قول خودشان بر اثر کرونا از پا درآمدند. بنابراین سیستم بهداشت و درمان کشور ما با همه توان تلاش کرده است و اکنون شاهدیم که از نظر درمان و کنترل کرونا وضعیتی مشابه سایر کشورهای پیشرفته داریم و گاهی از آن ها نیز جلوتریم، این ها بخاطر جان فشانی های کسانی است که با تمام قوا و بدون هیچ شائبه ای کار می کردند، این افراد می توانند درپست های حساس در کشور باشند، روزهایی که آدم ها از نزدیک شدن به یکدیگر می ترسیدند، ما آدم ها را در آغوش می کشیدیم.

کادر درمان به دنبال تشکر مردم نیستند؛ مردم با شعور و احساس شان از آن ها تشکر کنند

فرشید فهیم با بیان این که اعضای کادر درمان بیمارستان فرهیختگان همگی دُز دوم واکسن کرونا دریافت کرده اند، افزود: کادر درمان کسانی نیستند جز خانواده های ما، بهرحال تعدادی از خانواده های ما ممکن است در سیستم بهداشت و درمان کار کنند، ضمناً این افراد سربازان مملکت هستند. کادر درمان به دنبال تشکر مردم نیستند، ما می خواهیم با شعور و احساسات شان به آدم هایی که در جامعه تلاش کردند کمک کنند و انرژی دهند تا بفهمند کارهایشان دیده شده است، این مسئله به موضوع اقتصادی محدود نمی شود و بیشتر به مباحث روانی مربوط می شود، گاهی افراد با یک احساس و نگاه خوب انرژی می گیرند. دانشگاه آزاد اسلامی بسیار برای مجموعه درمانی کشور تلاش کرده است و امید است مسئولین به دانشگاه آزاد نیز مانند مجموعه های دولتی رسیدگی کند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟