حسینی: مخالف حصارکشی دور پارک شوش بودیم / اگر پلیس و دادستانی موافقت کنند، حصارها  برداشته می شود

حصارکشی دور پارک شوش از جمله اقداماتی قهری است که اخیرا توسط شهرداری منطقه 12 تهران و بنا به درخواست پلیس مبارزه با مواد مخدر انجام شده و به گفته فعالان حوزه اعتیاد ، تشدید آسیب های وارده به معتادان متجاهر ، پخش شدن آنها در سطح پایتخت و ناامن تر شدن فضای شهر را به همراه داشته است.

مالک حسینی شهرداری تهران

هدایت معتادان به پاتوق های موزاییکی با حصارکشی دور پارک شوش

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهرداری منطقه 12 تهران از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت اقدام به حصارکشی دور پارک شوش کرد. اقدامی که حدود یک ماه است به پایان رسیده و اکنون این بوستان تا حدی از حضور معتادان خلوت شده که شهرداری حتی می تواند در آن برنامه های تفریحی برای کودکان برگزار کند. این اقدام البته با وجود آن که چهره ظاهری پارک شوش را تمیزتر کرده است، اما منجر به آن شده که مراجعه معتادان به مراکز کاهش آسیب موجود در این بوستان کمتر شود.

بوستان شوش دارای دو مرکز کاهش آسیب آقایان و بانوان است که نه تنها به عنوان دو گرمخانه فضایی برای استراحت شبانه کارتن خواب ها در آن فراهم شده، بلکه معتادان متجاهر می توانند با مراجعه به این مرکز، روزانه سه وعده غذای گرم بگیرند، حمام بروند و برخی از دیگر امکانات اولیه مورد نیازشان را دریافت کنند.

اما حالا که نزدیک یک ماه است کار حصارکشی دور بوستان شوش تمام شده و هم‌زمان حضور نیروهای انتظامی در این بوستان بیشتر شده، مراجعان همیشگی دو مرکز کاهش آسیب موجود در آن، از ترس دستگیر شدن کمتر به این مراکز مراجعه می کنند.

این اتفاق کاهش آمار مراجعه روزانه معتادان متجاهر به این دو مرکز را به همراه داشته است، به نحوی که به گفته سپیده علیزاده، مدیر مرکز کاهش آسیب بانوان «نور سپید هدایت» آمار مراجعان روزانه مرکز تحت مدیریت او از 150 نفر به 10 تا 20 نفر در روز رسیده است.

نکته مهم اما اینجاست که از نظر برخی فعالان حوزه اعتیاد، کاهش مراجعه معتادان متجاهر به گرمخانه های موجود در پارک شوش و در نتیجه کمتر شدن حضور آنها در این پارک، منجر به رها شدن این معتادان در سطح شهر بخصوص در پاتوق های زیرزمینی موجود در محلات شوش، هرندی و مناطق اطراف و در نتیجه افزایش تعداد پاتوق های موزاییکی تهران شده است.

یعنی با وجود این که کاهش حضور معتادان متجاهر در بوستان شوش موجب بالا رفتن احساس امنیت اهالی محل و بهبود چهره ظاهری این بوستان شده، اما حصارکشی دور این بوستان، هدایت معتادان به پاتوق هایی را به همراه داشته است که دسترسی فعالان اجتماعی به آنها کمتر است و در نتیجه، این اقدام به نوعی موجب تشدید آسیب های وارده به معتادان متجاهر این محله بخصوص زنان معتاد شده است.

مخالفت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری با حصارکشی

با توجه به تبعات حصارکشی دور بوستان شوش، موضوع را از سید مالک حسینی، رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران جویا شدیم و او در پاسخ با تاکید بر این که حصارکشی دور بوستان شوش با درخواست پلیس مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، به خبرنگار رکنا گفت: شهرداری منطقه 12 بنا به درخواست نیروی انتظامی این کار را انجام داد. ولی ما اساسا با این نگاه به معتادان متجاهر که لزوما باید آنها را از جلوی چشم مردم حذف کرد، مخالفیم و این موضوع را به مسئولان شهرداری منطقه 12 نیز منتقل کرده ایم.

وی با اشاره به بازدیدی که اخیرا با همراهی معاوندادستانی تهران از بوستان شوش داشته است، عنوان کرد: اعتقاد ما بر این است که زمانی باید دور بوستان شوش را حصارکشی کرد که تعداد معتادان متجاهر در آن منطقه به شکل معناداری کمتر شده باشد؛ ولی ما هیچ نشانه ای مبنی بر این که تعداد معتادان متجاهر محله شوش کاهش محسوسی یافته است، مشاهده نکرده ایم.

مذاکرات شهرداری با پلیس و دادستانی برای برداشتن حصارها

رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران بر مبنای این صحبت ها تاکید کرد که این سازمان با حصارکشی دور بوستان شوش مخالف بوده است و به همین دلیل، اخیرا مذاکراتی را با پلیس مبارزه با مواد مخدر و دادستانی تهران انجام داده تا حصارهای دور بوستان شوش برداشته شود.

حسینی با انتقاد از نحوه اجرای پروژه حصارکشی دور پارک شوش عنوان کرد: مشکل اساسی در اجرای این طرح، آن است که ما به عنوان دستگاه تخصصی با کشیده شدن این حصارها مخالف بودیم، ولی شهرداری منطقه 12 به دلیل درخواست پلیس این کار را انجام داد. اساسا این گونه اشکالات زمانی ایجاد می شود که رسیدگی به آسیب های اجتماعی دارای چند متولی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به این که ما مخالفت خود با حصارکشی دور بوستان شوش را صراحتا به پلیس و دادستانی تهران اعلام کرده ایم، تمام تلاش‌مان را انجام می دهیم تا به زودی این حصارها برداشته شود.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟