هوتگ ها قربانگاه کودکان بلوچ /  کمبود اعتبار و سوء مدیریت تا چه زمان ادامه دارد؟

آب آشامیدنی در سیستان و بلوچستان به قدری کم است که مردم در برخی مناطق استان مجبور به مصرف همزمان آب از هوتگ ها همراه با حیوانات دیگر هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صبح روز جمعه خبری تلخ مبنی بر فوت یک پسربچه بلوچ در روستای شیخان کرگی آن هم در هوتگواقع در آن منطقه خبرساز شد. البته این اولین باری نیست که خبر فوت یک کودک را در هوتک های این منطقه می شویم. در سال های اخیر بچه های زیادی مثل یحیی یا در هوتک غرق شدند، یا طعمه گاندوهای اطراف آن شده اند.

کمبود آب و نیاز به آب بهداشتی، مردم بلوچ را مجبور می کند تا با مراجعه به این گودال های آب، از آبی بیاشامند که همزمان حیوانات آن اطراف نیز از همان مصرف می کند. این خبر برای مردمی که در مراکز استان ها و یا پایتخت ایران زندگی می کنند شاید واقعی به نظر نرسد، اما بی مسئولیتی و عدم رسیدگی به وضعیت بهداشتی و آب آشامیدنی مردم منطقه شیخان که یکی از مناطق محروم سیستان و بلوچستان به حساب می آید کاملاً واقعی است.

هوتَک یا هوتِگ، گودال مصنوعی با طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی به آن هدایت و جمع آوری می شود و در طی سال به مصرف آشامیدنی انسان و حیوانات مختلف در آن منطقه می رسد. ضمناً هوتک منبع خوبی برای جلوگیری از سیلاب و به ثمر نشستن درختان است. با این حال وجود این هوتک ها هر از چند گاهی موجب کشته شدن کودکان و افراد مختلف می شود. این حق مردم بلوچ است تا مثل سایر مردم از آب آشامیدنی سالم بهره مند باشند. بهرحال این موضوع بهانه ای شد تا با ناصر کاشانی، نماینده سابق زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت و گو کرده و علل این معضل اجتماعی را بررسی کنیم.

ناصر کاشانی

اعتبارات در نظر گرفته شده کفاف نیاز مردم را نمی دهد

ناصر کاشانی در مورد معضل هوتک ها در استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: با توجه به این که استان سیستان و بلوچستان گسترده است، هوتک ها در برخی مناطق مفید و برای برخی مناطق دیگر منجر به حوادثی چون غرق شدن افراد خواهند شد. به عبارتی عدم مدیریت صحیح در سیستم های آبرسانی در استان و کمبود نظارت دستگاه هایی چون وزارت نیرو موجب کمبود امکانات رفاهی در بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان شده است.

وی به اعتبارات در نظر گرفته شده برای احیاء و ایجاد امکانات رفاهی در استان شرقی کشورمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه اعتباراتی که برای امکانات رفاهی همچون آب آشامیدنی سالم برای استان در نظر گرفته شده در این سال ها کفاف نیاز مردم را نداده است. علاوه بر این عدم مدیریت صحیح در موضوع آب و فاضلاب استان نیز مزید بر علت شده است. بنابراین هوتک ها تنها منبع موجود برای آب آشامیدنی، شست و شو و مواردی از این دست برای مردم این مناطق محسوب می شوند و این طبیعی است که همان ها به نوبه خود باعث بروز حوادثی چون غرق شدگی باشد.

نیاز سیستان و بلوچستان به نمایندگانی در دستگاه های اجرایی کشور

نماینده سابق زاهدان در مجلس در مورد راهکار های موجود برای پیشگیری از بروز چنین حوادث تلخی برای مردم سیستان و بلوچستان گفت: دولت و مجلس لازم است تا بودجه ای مناسب برای رسیدگی به وضع مردم استان در نظر بگیرند، علاوه بر این موضوع مدیریت و نظارت بر رفع مشکلات نیز باید در دستور کار مسئولین و وزرای دولت آینده که روی کار خواهد آمد قرار گیرد. اکنون تا اسم محرومیت می آید، نام سیستان و بلوچستان نیز همراه با آن یادآوری می شود؛ این درحالی است که سیستان و بلوچستان محروم نیست و پتانسیل های خوبی دارد.

کاشانی در پایان بار دیگر به مشکلات موجود در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: مشکل استان ما دوری از مرکز کشور، نداشتن افراد موثر در وزارت خانه ها و محدود شدن مطالبات مردمی به نمایندگان مجلس است، تا زمانی که مردم سیستان در مرکز کشور و سایر دستگاه ها نماینده ای نداشته باشند، به نظر می رسد مطالبات مردم اصیل استان که ایرانی هستند مورد غفلت واقع می شود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟