زنگ خطر اختلال های فیزیولوژیکی با گسترش میکروپلاستیک ها و پسماندهای مواد دارویی در دریاها

زباله های پلاستیکی در دریا علاوه بر تصویر زشت، باعث به خطر افتادن سلامتی و بهداشت محیط و زندگی مردم می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دیدن تصاویر زباله های پلاستیکی تصویر مشمئز کننده ای است که دل دوستداران محیط زیست را به درد می آورد. باید توجه داشت علاوه بر زباله های قابل مشاهده پلاستیکی در دریاها، میکروپلاستیک ها نیز به صورت محلول در دریا وجود دارند که می توانند در چرخه زیستی قرار گیرند و سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهند.

زباله های بزرگ و میکروپلاستیک ها قاتل سلامت محیط زیست دریایی

محمدرضا فاطمی، کارشناس محیط زیست دریایی در مورد تاثیر ریختن زباله های پلاستیکی به دریا و مخاطراتی که ممکن است به محیط آن جا وارد کند به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: زباله های پلاستیکی جزو آلاینده های جدیدی هستند که مطرح شده اند. این زباله ها به دو شکل خود را نشان می دهند، اولاً زباله های جامد بزرگ قابل رویت که توسط مردم روی ساحل ریخته می شود یا توسط رودخانه ها به دریا ریخته انتقال می یابند، ناگفته نماند این وضعیت به دلیل تعداد بیشتر رودخانه ها در شمال کشور، دراین منطقه بیشتر دیده می شود. روش دوم نیز به صورت میکروپلاستیک و پلاستیک هایی که در حد ذره درآمده اند و به تدریج به صورت ذره و محلولی وارد دریا می شوند، آن جا را آلوده می کنند.

میکروپلاستیک ها بحران ناملموس محیط زیستی رقم زده اند

وی در مورد سرنوشت مواد پلاستیکی که وارد دریا می شوند گفت: وقتی میکروپلاستیک ها در دریا به صورت محلول در می آیند، وارد بدن ماهی ها می شوند و در صورت صید و مصرف آن ها، این مواد پلاستیکی و مضر وارد بدن انسان می شوند. همچنین پلاستیک های دیگری که وارد دریا می شوند ممکن است باعث خفگی پستانداران دریایی مثل لاک پشت ها شوند، علاوه بر این دلفین ها نیز در این ماجرا ممکن است با مخاطراتی را متحمل شوند. به طور کلی صدماتی که میکروپلاستیک ها می توانند به محیط زیست بزنند، ناملموس است و در واقع این اتفاق بحران ناملموسی است که به چشم دیده نمی شود، با این حال اثرات منفی خود را می تواند در دراز مدت نشان دهد.

ورود مواد دارویی به دریا خطر کمتری نسبت به زباله های پلاستیکی ندارد

این کارشناس محیط زیست دریایی ادامه داد: علاوه بر اثرات مخرب زباله های پلاستیکی در دریا، آنتی بیوتیک های دارویی نیز محیط زیست دریایی را به خطر انداخته اند. مواد دارویی که توسط انسان وارد دریا می شوند خطرات کمتری نسبت به زباله های پلاستیکی ندارد. باید توجه داشت که ممکن است ما زباله های پلاستیکی را به چشم ببینیم اما مواد دارویی که وارد آب می شوند از چشم ما پنهان می مانند. علاوه بر این پلاستیک ها را می توان از دریا پاکسازی و بازیافت کرد، اما دارو و مواد میکروپلاستیکی قابل جمع آوری و بازیافت نیستند. پلاستیک ها برای همیشه در محیط می مانند و وارد چرخه زیستی می شوند، به عبارتی میکروپلاستیک ها ابتدا وارد بدن ماهی ها می شوند، سپس ما از آن ها تغذیه می کنیم و نهایتاً این روند موجب اختلال در فعالیت های فیزیولوژیکی می شود. به طور کلی باید گفت که زباله های پلاستیکی مدت زیادی در دریا باقی می مانند اما زباله های دارویی ممکن است در آن تجزیه شوند.

راهکار راحت است، همین که کاری نکنیم محیط زیست در امان است

محمدرضا فاطمی در بیان ارائه راهکار هایی برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به محیط زیست دریایی گفت: ارائه راهکار راحت است، اکنون ارائه راهکار برای کاری نکردن مهم است!  ارائه راهکار زمانی مفید است که یک بستر و حرفی شنوا در جامعه وجود داشته باشد. اکنون نگاه مردم و مسئولین نسبت به محیط زیست اشتباه است. تا کنون 40 درصد امکانات منابع طبیعی و محیط زیستی در دست دولت و ما بقی آن در دست نهاد ها و ارگان های دیگر است. بنابراین لازم است تا نگرش کلی نسبت به حفظ و مراقبت از محیط زیست ایران داشته باشیم. اکنون 80 میلیون ایرانی وجود دارند که وقتی به شمال می روند، ممکن است خیلی راحت در آن جا آشغال بریزند و به سلامت محیط زیست بی توجهی کنند. بنابراین در حفظ محیط زیست، مردم و مسئولین به یک اندازه مقصرند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695161 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟