بجای دُز دوم سینوفارم، واکسن برکت بزنید

واکسن کرونا سینوفارم در کشورمان کم شده است و می توان به جای آن از واکسن برکت استفاده کرد.

به گزارش رکنا، مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما اظهار کرد: همه کشور‌ها واکسن را برای کاهش مرگ و میر می‌زنند، حتی یک دُز واکسن می‌تواند مانع مرگ و میر شود، ما به دنبال ایمنی جمعی با واکسن هستیم.

او با اشاره به اینکه در کشور‌هایی که صددرصد واکسیناسیون را انجام داده اند، دیده شده که بیماری همچنان وجود دارد، بیان کرد: اگر واکسن سینوفارم تزریق کرده اید، می‌توانید دُز دوم را واکسن ایرانی برکت بزنید، واکسن ایرانی برکت برتر از سینوفارم است.

قانعی با اشاره به اینکه اگر واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده اید می‌توانید دُز یادآور را واکسن پاستور بزنید، افزود: برنامه کشور‌های مختلف دنیا این است که اگر واکسن کم بود با یک دُز هم می‌توان مانع مرگ شد، برکت واکسنی قوی است که اثربخشی زیادی دارد.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه حتی یک دُز واکسن هم به ما در کاهش مرگ و میر کمک می‌کند، گفت: به زودی واکسن‌های ایرانی وارد عرصه خواهند شد. اگر دُز دوم واکسن را بزنیم تعداد بستری‌ها کاهش پیدا می‌کند، کرونا منجر به بهم خوردن تعادل سیستم ایمنی بدن می‌شود بنابراین وقتی ویروس وارد بدن شد، سیستم ایمنی باید به درستی پاسخ دهد، سیستم ایمنی بدن زمانی که پاسخ نابجا به ویروس می‌دهد مشکلات به وجود می‌آید.

او بیان کرد: کشور‌هایی که واکسینه کرده‌اند بیماری در آنجا از بین نرفته است. گفته شده که می‌توانند دُز سوم را هم تزریق کنند تا بتوانند بیماری را کنترل کنند اما باید مشخص شود که کدام واکسن نیاز به دُز سوم دارد. تا مهرماه ایران انواع واکسن‌ها را خواهد داشت، سال آینده ایران توانایی خواهد داشت تا واکسن تک دُزی را روانه بازار کند.

واکسن کرونا باعث آلودگی فرد نمی‌شود

قانعی افزود: تحقیقات نشان داده است که خانم‌های باردار و کسانی که شیرده هستند می‌توانند واکسن کرونا بزنند، در واکسن ویروس نیست. واکسن باعث آلودگی فرد و انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر نمی‌شود.

او با بیان اینکه بیش از سه روز عوارض جزئی واکسن طول نمی‌کشد، گفت: تزریق واکسن در سال اول مرگ و میر را نزدیک به صفر می‌کند، در سال دوم بستری‌ها را کم می‌کند و از سال سوم و چهارم بیماری به ندرت در بین مردم دیده می‌شود.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: یکی از نقد‌های واکسن ساز‌ها به واکسن سینوفارم این است که در وسط فاز ۳ مورد استفاده قرار گرفت به طوری که ما در ایران بر روی واکسن‌های ایرانی سخت گیری زیادی را اعمال کردیم، اثربخشی واکسن ایرانی از واکسن‌های وارداتی بیشتر است.

قانعی گفت: سایت تولید واکسن‌های خارجی را ندیده‌ایم و اقدام به خریداری واکسن‌ها کرده ایم، این در حالی است که سایت تولید واکسن‌های ایرانی کاملاً مشخص است و تمام کسانی که در ایران واکسن‌های ایرانی را زده اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

او بیان کرد: اقدام بسیار خوبی در ایران صورت گرفت به طوری که حتی مسئولان برای خود و خانواده هایشان واکسن را تزریق نکردند و اگر هم این مسئله صورت گرفته باشد به صورت موردی و انگشت شمار است.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: بیشترین مرگ و میر در گروه سنی بالای ۸۰ سال بود که طی اولویت بندی که برای واکسیناسیون در نظر گرفته شد این عده واکسینه شدند، تزریق واکسن در کسانی که بیماری خود ایمنی دارند منعی ندارد، اما اگر آن‌ها کورتون مصرف می‌کنند باید بدانند که کورتن اثربخشی واکسن را پایین می‌آورد و لذا این عده باید تحت نظر پزشک معالج خودشان باشند تا چگونگی دریافت واکسن را مطلع شوند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟