رساندن اینترنت پر سرعت به روستاها، اقدام خوب وزارت ارتباطات / بی توجهی به ایجاد روستاهای تولیدگر

روستا های تولیدگر و احیای آن ها جزو برنامه های دولت های اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از ابتدای سال 96 و با تشکیل معاونت توسعه روستایی در دولت تدبیر و امید، گفته می شد که احیا و ایجاد روستاهای تولیدگر یکی از برنامه های دولت است.

با توجه به اینکه شعار چند سال اخیر کشور نیز با موضوعاتی چون رونق تولید، جهش تولید و گفته های مقامات و مسئولان کشورمان حول محور این موضوع بوده است، یکی از غنی ترین منابع تولید در کشورمان روستا ها هستند. می توان با استفاده از محصولات و هنرهای سنتی و قدیمی موجود در روستاها مثل پارچه بافی، فرش بافی، صنایع دستی و... علاوه بر رونق تولید با استفاده از ظرفیت روستاها در این مناطق، ایجاد اشتغال کرد و بسیاری از افرادی که به ناچار برای امرار معاش به شهرها مراجعه کرده اند را به روستاها بازگرداند.

نظر افضلی

خودکفائی روستائیان، موضوعی مغفول از نظر مسئولان

نظر افضلی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس دهم در مورد وضعیت رسیدگی به روستاهای تولیدگر در دوران 8 ساله حسن روحانی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: نمایندگان دوره دهم مجلس تلاش داشتند تا بنیاد یا وزارت روستا به وجود بیاورند تا توجه ویژه ای به روستاها شود. متاسفانه این طرح در مجلس رای نیاورد و در مجلس فعلی نیز تا کنون چنین طرحی مطرح نشده است. در هر صورت می توان برای چنین نهادی متولی تعیین کرد تا وزارت کشاورزی یا وزارت کشور مسئولیت رسیدگی به روستاها را تحت عنوان نهاد روستاها بر عهده بگیرند.

وی در مورد توجه به روستاهای تولیدگر افزود: باید دانست که قبلاً اقتصاد روستاها به صورت خودکفا اداره می شد اما به مرور زمان این خودکفایی به دلیل عدم حمایت از روستائیان، به فراموشی سپرده شد. اکنون در روستای خراشاد استان خراسان جنوبی توانستیم حوله بافی که از سنت ها و هنرهای قدیمی این منطقه بود را احیا کنیم، نتیجه این اقدام هم آن شد که حوله هایی که در این روستا بافته می شود به شهرهای مختلف و حتی برخی کشورهای دیگر صادر می شود. بنابراین با موفقیت توانستیم چرخه تولید و اقتصاد این روستا را تا حدی رونق ببخشیم که کارشان به صادرات محصولات قدیمی این روستا کشیده شود.

نبود شغل در روستاها مردم را به شهر می کشاند

افضلی با تاکید بر لزوم توجه به تولیدات و امکانات قدیمی هر روستا در جهت تبدیل روستاهای کشور به عنوان روستای تولیدگر گفت: اگر محورهای اقتصادی که در هر روستا موجود است بررسی شوند و مسئولان بتوانند آن ها را با حمایت خود احیاء کنند، اقدامی بزرگ در راستای جهش تولید و تحول اقتصاد روستاها انجام می شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس دهم با بیان اینکه وضعیت روستاهای کشور از نظر امکاناتی همچون اینترنت، آب، برق و گاز طی سال های اخیر رشد خوبی داشته اند، افزود: اینکه در روستایی امکان استفاده از اینترنت پرسرعت فراهم شده است به عنوان یک اقدام زیربنایی خوب تلقی می شود. با این وجود یکی از مهمترین مشکلات در راستای ایجاد و احیای روستاهای تولیدگر، ایجاد اشتغال در آن روستاهاست. همانطور که گفته شد، در هر روستایی مشخص است که آن روستا قطب چه محصولی است، مثلاً بعضی از روستاها حتی چند محصولی بودند، اگر از این محصولات در روستاهای کشور حمایت کنیم، می توانیم آن روستاها را به عنوان تولید کننده ای غنی مبدل کنیم.

نظر افضلی در پایان ابراز داشت: به دلیل نبود شغل در روستاها مردم استقبالی نسبت به ماندن در آن نمی کنند اما اگر بهانه ای برای چرخیدن اقتصاد با ظرفیت های خوبی که روستاها دارند و طی چند سال اخیر از نظر امکانات رفاهی رشد کرده اند پیدا شود، قطعا مردم رو به روستاها خواهند آورد و چرخ اقتصاد نیز به خوبی می چرخد. نامزدهای انتخاباتی که در مورد روستاهای تولیدگرا صحبت می کنند باید بدانند که عمل کردن در حوزه تولید مهم تر از حرف و وعده های بیهوده است.

حال باید منتظر ماند و دید تا دولت آینده برنامه ای برای رسیدگی به روستا ها و یاری رسانی شان به جهش تولید دارد یا خیر؟   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟