واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف شد! / واکسن نیست ، مراجعه نکنید + فیلم
حجم ویدیو: 5.29M | مدت زمان ویدیو: 00:00:43

مراکز بهداشت در سطح شهر تهران با نصب اطلاعیه هایی بر سر در خود خبر داده اند که واکسن کرونا موجود نیست و از شهروندان درخواست کرده اند که برای دریافت واکسن تا اطلاع ثانوی مراجعه نکنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، این اطلاعیه ها تنها بر روی در مراکز بهداشتی سطح شهر تهران نصب نشده است بلکه شهرهای دیگر نیز شرایط مشابه ای دارند.

کفگیر واکسن کرونا در شیراز و دیگر شهرستان‌های استان فارس به ته دیگ خورده است و در حال حاضر به علت تمام شدن ذخیره واکسن، واکسیناسیون کرونا انجام نمی‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اطلاعیه ای اعلام کرد :با توجه به اتمام محموله های دریافتی واکسن تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کروناویروس انجام نمی شود.

در این اطلاعیه آمده است :"به اطلاع همشهریان می رسانیم با توجه به اتمام محموله های دریافتی واکسن، از مورخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کروناویروس انجام نمی شود.

ادامه فرآیند واکسیناسیون به محض دریافت محموله جدید از وزارت بهداشت، از طریق پایگاه اینترنتی دانشگاه ، اطلاع رسانی می شود."

متوقف شدن چرخه واکسن با توجه به اینکه در استان هایی همچون هرمزگان ، مسئولان ستاد مقابله با کرونا این استان ها از اوج گیری آمار ابتلا و مرگ و احتمال شروع موج پنجم کرونا خبر می دهند بسیار خطرناک است.

تا این لحظه مسئولان روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص شرایط فعلی ایجاد شده در مسیر واکسیناسیون کشور هیچ توضیحی برای آرام کردن اذهان عمومی بیان نکرده اند.

گفتنی است ،  از 26 اردیبهشت تا امروز فقط  100 هزار دوز جدید واکسن  وارد ایران  شده و روند واردات تقریبا متوقف شده است، ضمن این واکسن  تولید داخل هم قرار بود از خرداد به چرخه واکسیناسیون کشور اضافه شود ، اما تاکنون که  نیمه خرداد ماه 1400 است ، واکسن های ایرانی هنوز به روند واکسیناسیون افزوده نشده است.

ماجرای کمبود دوز دوم به روایت آمار

از هفته گذشته خبرهای دریافتی از تهران و شهرستان ها حاکی از آن بود که بسیاری از افرادی که برای دریافت دوز دوم واکسن خود به مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند، با یک پاسخ مشترک از سوی مسئولان این مراکز مواجه شده اند: «دوز دوم نداریم، مراجعه نکنید.»

جالب این که مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت چند روز بعد از انتشار این اخبار یعنی در تاریخ 12 خرداد در اطلاعیه ای اعلام کرد: «افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت دوز دوم خودداری کنند.»

همچنین در این اطلاعیه برای این که خیال افرادی که نوبت دریافت دوز دوم واکسن آنها فرا رسیده است، راحت شود که حالا حالاها دستشان به این واکسن نمی رسد، تاکید شده بود که «تاخیر چند روزه تا چند هفته و برای برخی واکسن ها تا چند ماه، تاثیری در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت.»

در این میان اما آمار رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد که در یک هفته اخیر یعنی در بازه زمانی شنبه 8 خرداد تا شنبه 15 خرداد 840 هزار و 277 دوز اول واکسن کرونا تزریق شده، اما در همین بازه زمانی فقط 71 هزار و 262 دوز دوم واکسن تزریق شده است. این در حالی است که اگر به آمار واکسیناسیون چهار هفته قبل از این بازه زمانی یعنی تاریخ شنبه 11 اردیبهشت تا شنبه 18 اردیبهشت توجه کنیم، در آن زمان 396 هزار و 909 نفر دوز اول واکسن کرونای خود را دریافت کرده بودند و قاعدتا اکنون زمان دریافت دوز دوم واکسن آنها فرا رسیده است.

البته نمی توان گفت در هفته دوم خرداد که شاهد کاهش محسوس سرعت تزریق دوز دوم واکسن کرونا بوده ایم، دقیقا نوبت دریافت دوز دوم چند نفر از حدود 400 هزار نفری که از 11 تا 18 اردیبهشت دوز اول واکسن خود را دریافت کرده بودند، فرا رسیده بود، چون در میان واکسن های موجود در چرخه واکسیناسیون عمومی کشور، فاصله تزریق دوز اول و دوم واکسن روسی و چینی حدود چهار هفته و فاصله بین تزریق دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا حدود سه ماه است و وزارت بهداشت دقیقا اطلاع رسانی نکرده که از هرکدام از این واکسن ها دقیقا چند دوز به ایرانیان تزریق شده است و بنابراین ما نمی دانیم که دقیقا نوبت دریافت دوز دوم چند نفر در هفته گذشته فرا رسیده بود.

اما آنچه براساس آمارهای وزارت بهداشت، کاملا مشخص است، این که با کند شدن روند تزریق دوز دوم واکسن کرونا، بسیاری از افرادی که نوبت تزریق دوز دوم آنها فرا رسیده است، فعلا از دریافت این واکسن محروم مانده اند و در شرایطی که بعد از واردات مجموعا 5 میلیون و 647 هزار و 800 دوز جدید واکسن کرونا تا 26 اردیبهشت، در سه هفته اخیر فقط 100 هزار دوز جدید دیگر به کشورمان وارد شده است، به نظر می رسد متوقف شدن روند واردات واکسن کرونا، به کاهش شدید سرعت توزیع دوز دوم واکسن و اختلال در روند واکسیناسیون عمومی دامن زده است.

در این میان، تا ساعت 14 دیروز، از مجموع 5 میلیون و 747 هزار و 800 دوز واکسن واردشده به کشور، مجموعا 4 میلیون و 758 هزار و 59 دوز واکسن کرونا شامل 4 میلیون و 178 هزار و 125 دوز اول و تنها 579 هزار و 934 دوز دوم واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شده است؛ این آمار نشان می دهد هنوز 989 هزار و 741 دوز از میان واکسن های وارداتی کرونا در سطح کشور تزریق نشده است و البته با توجه به شفاف نبودن شیوه اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کرونا، دقیقا نمی توان گفت که چه تعداد از این واکسن ها مربوط به دوز اول و چه تعداد مربوط به دوز دوم است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 694085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟