محاسن و معایب دورکاری کرونایی

فرسودگی شغلی بر اثر مجموعه ای از عوامل استرس زا در افراد شکل می گیرد و موجب کاهش بهره وری و آزار آن ها می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با شیوع کرونا در کشور و دورکار شدن بسیاری از مشاغل به دلیل جلوگیری از ابتلا به آن، ارتباطات اجتماعی افراد تا حد زیادی کاهش یافت. اگرچه دورکاری دارای مزایا و فواید منحصر به فرد خود است اما در صورتی که یکسری پیش نیازها و زمینه های مناسب برای بهره وری بیشتر آن فراهم نشود، ممکن است فرد را با مشکلی مثل فرسودگی شغلی مواجه کند.

البته ناگفته نماند که دورکاری همان طور که گفته شد به نوبه خود موجب فرسودگی شغلی نمی شود، کمااینکه در بسیاری از کشور های دنیا، دورکاری نه تنها بهره وری و سلامت روان افراد را به خطر نینداخته بلکه موجب کارایی بیشتر و راحتی آن ها شده است.

بنابراین با یک متخصص روان شناسی در مورد فرسودگی شغلی و ابعاد و نتایج دورکار شدن برخی مشاغل گفت و گو و تحلیل وی در این رابطه را جویا شدیم.

دورکاری

دورکاری به نوبه خود باعث فرسودگی شغلی نمی شود

دکتر لیلا کریمی فرشی، متخصص روان شناسی در مورد مفهوم فرسودگی شغلی و رابطه آن با دورکاری در ایام کرونا به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: برای بیان مفهوم فرسودگی شغلی، باید آن را از چند بُعد بنگریم. اینکه عنوان کنیم صرفاً دورکاری می تواند باعث فرسودگی شغلی شود، صحیح نیست؛ واقعیت این است که در شرایط کنونی دورکاری دارای محاسن و معایب خود است.

وی به معایب و محاسن دورکاری اشاره کرد و گفت: محاسن دور کاری عبارت است از صرفه جویی در وقت و هزینه رفت و آمد و صرف انرژی زیاد در کنار کار، معایب آن نیز شامل مشکل اینترنت، تجهیزات و ابزار مورد نیاز کار و دسترسی کم به همکاران و کارفرما می شود.

کریمی در مورد دوری از اجتماع و احتمال احساس افسردگی و انزواطلبی بیشتر افراد در زمان دورکاری گفت: دورکار بودن بعضی مشاغل و فرسودگی یا ایجاد احساس افسردگی در افراد، توجیه مناسبی نیست. اکنون با تکنولوژی و ابزار های مختلف می توان از ارتباطات اجتماعی و جمعی به راحتی استفاده کرد، افراد می توانند با استفاده از شبکه های اجتماعی با همکاران و کارفرمایان خود در ارتباط باشند و علاوه بر این فعالانه کار خود را پیگیری کنند.

مجموع عوامل استرس زا می تواند افراد را به نقطه ای مثل فرسودگی شغلی برساند

این متخصص روان شناسی در رابطه با معایب دورکاری و آثار روانی آن در کار افراد گفت: کمبود امکانات لازم برای دورکاری و استفاده از وسایل شخصی بدون پرداخت هزینه شان توسط کارفرما، کمبود سرعت اینترنت یا اخلال در یک ابزار کاری و از طرفی فشار کارفرما برای سرعت بخشیدن به کار و به موقع تحویل دادن سفارشات، اخیراً قطعی برق و ماندن پروژه ها روی دست افراد و مواردی از این دست می تواند آزار دهنده و موجب ناراحتی افراد شود. همه این موارد به نوبه خود می تواند در افراد استرس ایجاد کند. علاوه بر این، محدودیت هایی همچون عدم اختصاص تشویقی و پاداش کاری، عدم دسترسی مستقیم به رئیس و کارفرما برای بیان مشکلات و درخواست ها نیز می تواند از عوامل استرس زا به شمار رود.

لیلا کریمی فرشی آسیب های دورکاری را برشمرد و افزود: تعدد عوامل استرس زا، مثلاً در خانمی که خانه دار است، مجبور است علاوه بر دورکاری کردن در منزل، همزمان به درس های فرزندانش رسیدگی کند، غذا را طبخ کند و مواردی دیگر را متحمل شود، مجموع این استرسور ها ممکن است فرد را به نقطه ای برساند که می توان از آن به عنوان فرسودگی شغلی یاد کنیم.

وی به تجربه موفق یکسری کشورها از دورکاری اشاره کرد و گفت: در برخی کشورهای پیشرفته، دورکاری برای افراد نه تنها آسیب زننده و مضر نیست، بلکه باعث بهره وری بیشتر و رسیدگی بیشتر آن ها به امور روزمره شان شده است. باید توجه داشت که محیط کار نیز با خستگی، فشار روانی و مسائل مضر خودش همراه است، موضوعاتی که کمتر در محیط خانه و دور از محل کار افراد را به خود درگیر می کند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 692493 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟