بیانیه کمیته سلامت ستاد انتخاباتی رئیسی منتشر شد

به گزارش رکنا ، در متن بیانیه کمیته سلامت ستاد انتخاباتی حجت السلام والمسلمین دکتر رئیسی آمده است :

در طلیعه همگامی در مسیر اصلاح نظام سلامت کشور،ضمن گرامی داشت حماسه عظیم و جان فشانی کادر سلامت کشور در طی همه‌گیری کرونا و تقدیر از همه تلاش های مقدس آنان، شروع فصلی برای همراهی مردم عزیز ایران زمین، در راه خلق حماسه ای دیگر در انتخابات پیش رو و برای ساختن ایرانی قوی را به فال نیک میگیریم. انتخابات در کشور ما نماد مشارکت مردم در تعیین سرنوشت شان بوده و انشالله در گام دوم انقلاب شاهد انتخاباتی پر شور با مشارکت گسترده همه اقشار جامعه خواهیم بود. بی شک یکی از اهداف اصلی جریان انقلاب در فعالیت های انتخاباتی ،تلاش برای انتخاب نامزد اصلح به عنوان منتخب مردم خواهد بود تا ازگذر آن با تحولات ساختاری شاهد حل مشکلات مردم در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی باشیم. در این میان، حضورحضرت حجت السلام والمسلین رئیسی در عرصه انتخابات، امید به ایجاد تحول واقعی در کشور را بیش از پیش طراوت بخشید، و امید ان است که آحاد، صاحبان اندیشه با تمام توان خود برای اقناع مردم در جهت حمایت از ایشان حرکت کنند .بر این اساس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی ایشان همزمان با شروع تبلیغات انتخاباتی ، فعالیت های خود را در راستای تبیین برنامه های حوزه بهداشت و درمان ایشان آغاز کرده و به دنبال بهره مندی از ظرفیت نخبگان، دانشگاهیان و سایر فعالان حوضه سلامت کشور است. در این راستا با در نظر گرفتن چالش های اساسی نظام سلامت کشور، برخی از راهکار ها و محور های قابل پیگیری در دولت سیزدهم بر اساس اسناد و قوانین بالا دستی به شرح ذیل بیان میشود:

استقرار ساختار های شفاف و مبارزه با تضاد منافع

تعرض منافع به عنوان یکی از کلیدی ترین ریشه های گسترش فساد در جامعه، بیش از آن که دامن گیر آحاد مردم باشد،چاه ویلی است که متاثر از رجحان منافع فردی و گروهی خواص بر منافع عموم مردم است. متاسفانه این معضل با اعمال نفوذ برخی از اصحاب ثروت و قدرت در حاکمیت، اعمال رویکرد های انحصار گرایانه، تعرض در وظایف و اهداف و بهره مندی از عدم شفافیت ساختارها، تحقق سیاست های کلان حوزه سلامت را سال ها به تاخیر انداخته است و یقینا استقرار ساختار های شفاف راه سود جویی از این بیراهه را ناهموار خواهد ساخت.

2) برخورداری عادلانه به خدمات سلامت

بی‌شک نیاز امروز کشور برخورداری همگانی و عادلانه در بهره مندی از خدمات سلامت است. این امر بخصوص در مناطق محروم و حاشیه ای کشور بیش از سایر بخش ها احساس شده و بایستی با توزیع متوازن کادر درمان بخصوص پزشکان، افزایش تدریجی و هدفمند ظرفیت پذیرش بویژه در دوره های دستیاری و تسهیل ایجاد زیرساخت ها در مناطق متناسب با آمایش سرزمینی دنبال گردد.

3) تکمیل و زیرساخت های دولت الکترونیک در نظام سلامت تقویت

علی رغم وجود زیرساخت ها و تاکیدات مکرر زیرساخت های کلان در قالب اسناد و قوانین بالادستی حکمرانی هوشمند در بخش بهداشت و درمان محقق نشده و عدم تحقق آن منجربه اتلاف منابع نظام سلامت، افزایش هزینه بیماران و کاهش چابکی سیستم سلامت شده است. بر این اساس، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت برای آحاد جامعه و پایش فرآیند های جاری وزارت بهداشت از طریق استفاده از سامانه های موجود و یا تکمیل آنها باید رویکرد اصلی در این بخش باشد.

4) اجرای برنامه جامع مدیریت و کنترل کرونا

در طی 15 ماه گذشته از شیوع بیماری کرونا در کشور، اقدامات درخوری از سوی نظام سلامت و گروه های مردمی برای کنترل و مدیریت این بیماری انجام شده است. علاوه بر این مجاهدت ها و فداکاری‌های کادر درمان نیز نقش بسیار موثری در جهت تحقق کنترل داشته است. لیکن اقداماتی نیز به نحوه مدیریت دولت در جنبه های مختلف همچون دامن زدن به گسترش ابتلاعات با رویکرد توسعه ایمنی گله ای، روند کند تامین و تدارکات واکسن، نحوه توزیع واکسن، فقدان برنامه منظم برای بیماریابی سریع و قرنطینه هوشمند بیماران و نحوه بررسی برخی مداخلات درمانی همچون داروهای مورد نیاز بیماران وارد است. رویکرد دولت سیزدهم در این حوزه، گسترش تامین و تدارکات واکسن با محوریت تولید داخل و تسریع واردات از منابع معتبر تا زمان بهره برداری واکسن های داخلی، طرح منشور واکسیناسیون کرونا ایجاد مکانیسم های هوشمند برای بیماریابی سریع و قرنطینه مبتلایان و پوشش مداخلات درمانی مبتنی بر شواهد و نظرات کمیته های علمی خواهد بود.

5 تغییر رویکرد " تزریق منابع" به "مدیریت منابع " و اتخاذ سیاست های پیشگیری محور

امروز تجربه اجرای ضعیف و بدون پایش طرح تحولات نظام سلامت پیش روی ما قرار دارد. طرحی که با تزریق بسیار زیاد منابع بیت المال نتوانست اصلاحات بنیادین لازم را در نظام سلامت کشور ایجاد کند و با اتخاذ برخی سیاست ها علنا آن را به ضد خود تبدیل کرد. بی شک ریل نظام سلامت کشور به سمت مدیریت منابع با اجرای قوانین بالادستی همچون نظام سطح بندی خدمات، پزشک خانواده، نظام ارجاع، تثبیت تمام وقتی پزشکان در بخش دولتی و اصلاحات زیر بنایی دیگر تغییر خواهد کرد.

6) انتقال یارانه پرداخت شده بابت کالاهای سلامت محور به مصرف کننده واقعی

گره زدن تامین کالا های سلامت محور به ارز ترجیهی ( دولتی) ، منجر به قاچاق معکوس دارو و هدر رفتن منابع تا پنج هزار میلیارد تومان، فساد و رانت گسترده شده و دسترسی عادلانه مردم به این کالاها را دچار مشکل جدی کرده است. به همین دلیل بایستی با بازنگری در سبد داروهای تحت پوشش بیمه، اصلاح آن‌ها، پوشش پلکانی و تقویت زیرساخت های رصد بر خط منابع صرف شده، ما به تفاوت نرخ ارز را از طریق کانال بیمه ای به دست مصرف کننده واقعی رساند.

7) اصلاح نظام آموزش و پژوهش علوم پزشکی در کشور با تاکید بر کسب مرجعیت علمی

پژوهش و آموزش علوم پزشکی در کشور نیازمند اصلاحاتی در زمینه فرآیند های تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور است. این موضوع به ویژه در مورد دستیاران رشته پزشکی ضرورتی امکان ناپذیر است که عدم پرداختن به آن موجب بی انگیزگی این قشر نسبت به آینده‌شان شده است. راهبرد اصلی برای بهبود این وضعیت، اصلاح الگو کمی و کیفی آموزش پزشکی در رشته های مختلف، نگاه ویژه به رشته های تخصصی عمومی و مادر و در نهایت توجه به مشکلات معیشتی دستیاران و کاهش شکاف درآمدی گسترده بین این قشر با برخی گروه های متخصص پزشکی خواهد بود.

هدهفمند کردن پژوهش معطوف به حل مشکلات و چالش های کلیدی حوزه سلامت و خارج کردن فرصت ها و امکانات پژوهشی از انحصار عده ای خاص نیز امری ضروری و حتمی می باشد.

8) تحقق رویکرد سلامت همه جانبه

با توجه به تعریف انسان سالم در همه ابعاد جسمی و روحی، تحقق سلامت همه جانبه‌ی همه آحاد ملت با تمرکز براولویت پیشگیری بر درمان، توجه جدی به سلامت معنوی و روحی، کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت همه جانبه و تهیه پیوست‌های سلامت همه جانبه برای همه طرح‌های کلان توسعه‌ای باید بطور جدی در نظر قرار گیرد.

9) اجرای راهبرد جامع سیاست‌های کلی جمعیت کشور

نظر به اهمیت حیاتی مقوله جمعیت کشور، اجرای سیاست‌های مصوب جمعیتی فراهم کردن الزامات در راستای ارتقا نرخ باروری و افزایش جمعیت سالم بر مبنای حفظ جوانی، پویایی و بالندگی جهت ارتقاء شاخص‌های سلامت خانواده باید در اولویت‌ سیاست‌های حوزه سلامت قرار گیرد.

رویکرد اجمالی سایر محور‌ها در روز‌های پیش رو منتشر شده و از برنامه‌های تفصیلی این حوزه نیز رونمایی خواهد شد. امید است تا با یاری و مشارکت همگانی در حمایت از کاندیدای اصلح، "سید ابراهیم رئیسی"، وضعیت سلامت جامعه رو به اصلاح و بهبودی حرکت نماید.

سلام بر ابراهیم

ومن الله توفیق

کمیته سلامت ستاد انتخاباتی حضرت حجت الاسلام دکتر رئیسی

خرداد 1400

 

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 691236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟