سیستم آبیاری درکشور همانند زمان کوروش است/ فرونشست ها، زنگ خطر کمبود آب های زیر زمینی

کمبود آب زیرزمینی در کشورمان چند روزی است که مطرح شده است و تحلیل های گوناگونی در این زمینه مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی است که بحث بر سر آب های زیرزمینی در کشورمان زیاد شده و محققان معتقدند سفره های آب زیر زمینی با کمبود آب مواجه شده اند. اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در این رابطه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در کشورهای مختلف، سیاستمداران کنترل های متعددی بر مسائل محیط زیستی دارند. وقتی سیاسی ها تصمیمات خاص می گیرند، از دست کسی کاری بر نمی آید. به عنوان مثال وقتی به اینشتین گفتند که ریاست یک پست سیاسی بگیرد، امتناع کرد و ابراز داشت که بهتر است یک سیاست مدار بالای سر او قرار بگیرد وی زیر دست او باشد.

وی با ذکر یک مثال به اهمیت وجود آب های زیر زمینی اشاره کرد و گفت: در ریه های هر انسان باید حداقل 10 درصد هوا وجود داشته باشد، به عبارتی اگر این درصد وجود نداشته باشد فرد جان خود را از دست می دهد. حال در سفره های آب زیر زمینی ما نیز حدود 7 درصد آب وجود دارد که اگر خالی شود، فرونشست های متعددی رخ می دهد که اکنون هم کم و بیش در مناطقی از کشور، شاهد آن هستیم. متاسفانه این موضوعات را آب شناسان و کارشناسان محیط زیست بیان نمی کنند و بی مدیریتی مسئولان باعث می شود تا با کم آبی مواجه شویم.

تراز آب زیرزمینی ایران منفی است

کهرم با انتقاد دوباره از سیاست های غلط برخی مسئولان در سال های اخیر برای حفظ آب های زیر زمینی گفت: این علم است که تعیین می کند وضعیت آب های زیرزمینی چگونه است نه گفته های یکسری افراد غیرمتخصص و ناآگاه. علم می گوید که تراز آب زیرزمینی ایران منفی است. به عبارتی آن قدر که از آب های زیرزمینی برداشت می کنیم به آن اضافه نمی کنیم. متاسفانه در این زمینه متخصصان علوم حرفی نمی زنند اما سیاست مداران با قدرتی که دارند روز به روز آسیب های بیشتری به سفره های زیرزمینی می زنند.

این فعال محیط زیست مطلب نشریه نیچر در مورد وقوع کم آبی و کاهش منابع آب زیرزمینی را تایید کرد و گفت: مطلبی که 3 محقق ایرانی ساکن در آمریکای شمالی در مورد وضعیت آب های زیرزمینی ایران ارائه کردند کاملاً صحیح است. اکنون 7 درصد از سفره های آب زیر زمینی ما ممکن است تا 10 سال آینده مشکل بی آبی کشور را حل کند، اما موجب فرونشست زمین می شود. این گونه است که هم اکنون در بسیاری از نقاط کشور شاهد فرونشست زمین هستیم. باید توجه داشت که آب در زیر خاک، آن را مانند ستون نگه می دارد. علاوه بر این فروچاله ها نیز از تبعات کم آبی و کمبود آب زیرزمینی هستند. این اتفاق را اینجانب در میناب شاهد بودم که یک شتر در مساحت 100 متر و عمق 6 متر در آن فروچاله افتاد.

فرونشست ها، اعلام خطری برای کمبود آب های زیر زمینی هستند

زمانی که صورت و بدن انسان جوش می زند، پزشکان و متخصصان می گویند که کبد و یا یک عضو داخلی بدن فرد دچار اختلال و مشکل شده است، در هنگام بی آبی و کمبود آب های زیر زمینی نیز با همین وضعیت مواجه می شویم. اسماعیل کهرم در این رابطه گفت: همه فرونشست ها و فروچاله ها به عنوان یک نشانه و اعلان خطر عمل می کنند، آن ها هشدار می دهند که با کم آبی شدید در سفره های زیر زمینی مواجه شده ایم.

سیستم آبیاری در کشور مثل زمان کوروش است

وی در تشریح علل کمبود آب در سفره های زیر زمینی گفت: یکی از دلایل کمبود آب در سفره های آب زیرزمینی، صادرات میوه جات و صیفی جات مثل هندوانه به سایر کشورهای کم آب با کمترین قیمت است. انگور، سیب، انار دارای آب مجازی هستند که متاسفانه آن ها را به کشورهای کم آب می فروشیم. از طرف دیگر سیستم آبیاری در کشور ما مثل زمان کوروش کبیر است و حجم زیادی آب مصرف می شود. لازم به ذکر است میانگین دما در کشور ما در فروردین ماه 3 درجه بود و همین موضوع نشانگر آن است که میزان آب زیادی بخار می شود و در این شرایط باران کمتری می بارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته آبیاری های بارانی در جریان است و این گونه مانند باران بر مزارع آب می پاشند و در مصرف آب صرفه جویی می شود. علاوه بر این البته در کشور ما نیز این روش اجرا می شود اما آبیاری قطره ای نیز اقدام بسیار موثری است. با این حال علی رغم استقبال کشاورزان از اینگونه آبیاری ها اما با توجه به هزینه های گزاف آن، کمتر کسی از آن استقبال می کند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683820 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟