آش شور وعده های توخالی درباره توزیع واکسن کرونا / لطفا دیگر درباره واکسیناسیون وعده ندهید

وعده ای که دیروز از زبان علیرضا رئیسی مطرح شد و آش وعده های توخالی را شورتر کرد. در این شرایط، به نظر می رسد بهتر است مسئولان وزارت بهداشت دیگر درباره این که چند نفر تا چه زمانی واکسن کرونا دریافت می کنند، وعده ندهند.

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا امروز 2 میلیون و 195 هزار و 800 دوز واکسن کرونا شامل 720 هزار دوز واکسن روسی ، 650 هزار دوز واکسن چینی ، 125 هزار دوز واکسن هندی و 700 هزار و 800 دوز و اکسن آسترازنکا تولید کره جنوبی وارد کشورمان شده است.

اولین وعده توخالی: یک میلیون و 300 هزار نفر تا پایان سال 1399 واکسینه می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از روز 21 بهمن که با تزریق واکسن اسپوتنیک وی به پسر وزیر بهداشت ، فاز اول واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور با اولویت کادر درمان آغاز شد، مسئولان وزارت بهداشت وعده دادند که تا پایان سال 1399 با واکسیناسیون کامل یک میلیون و 300 هزار نفر، فاز اول توزیع واکسن کرونا به پایان خواهد رسید. نکته جالب این که در سند ملی واکسیناسیون کرونا نیز زمان پایان فاز اول واکسیناسیون انتهای زمستان 99 ذکر شده است.

فاز اول واکسیناسیون کرونا در ایران، شامل کارکنان بهداشت و درمان و سایر افراد حاضر در خط مقدم مواجهه با کووید 19 از جمله نیروهای آسایشگاه ها، پاکبان ها، کارکنان آرامستان ها و ... با جمعیت تقریبی 700 هزار نفر می شود و البته افراد بسیار پرخطر شامل سالمندان، جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی ساکن آسایشگاه ها با جمعیت تقریبی 600 هزار نفر نیز در فاز اول واکسیناسیون قرار دارند.

این در حالی است که اکنون بعد از گذشت 43 روز از آغاز سال 1400، طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، تنها 211 هزار و 822 نفر هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند و به جز آنها، به 677 هزار و 273 نفر دیگر نیز فقط یک دوز واکسن کرونا تزریق شده و در مجموع تنها یک میلیون و 100 هزار و 917 دوز واکسن کرونا در سطح کشور توزیع شده است.

از کُند پیش رفتن روند تامین واکسن تا نبود یخچال به تعداد کافی

وعده واکسیناسیون کامل یک میلیون و 300 هزار نفر تا پایان سال 1399 که محقق نشد، مسئولان وزارت بهداشت در توجیه علت عدم تحقق این وعده، پایبند نبودن طرف های خارجی به تامین واکسن کرونا طبق زمان بندی های مشخص شده، تاخیر سازمان جهانی بهداشت در تامین سهمیه واکسن ایران از سبد کوواکس و البته تعلل شرکت های خارجی تولیدکننده واکسن در افزایش حجم تولیداتشان را از جمله عوامل تامین نشدن مناسب واکسن کرونا و در نتیجه کُند پیش رفتن روند توزیع آن در کشورمان دانستند.

البته در همان زمان که برخی مقامات وزارت بهداشت، از جمله کیانوش جهانپور ، رئیس مرکز اطلاع رسانی این وزارتخانه، چنین دلایلی را برای کند بودن روند توزیع واکسن در رسانه ها مطرح می کردند، رکنا در گفت و گو با مینو محرز ، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا متوجه شد که کمبود یخچال مناسب برای نگهداری از واکسن کرونا نیز از جمله دلایلی است که به سرعت پایین واکسیناسیون عمومی در ایران دامن زده است.

کما این که در 17 فروردین 1400 که 700 هزار و 800 دوز واکسن آسترازنکا تولید کره جنوبی از سبد کوواکس وارد ایران شد، طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، تعداد واکسن های کرونای وارد شده به ایران به حدود یک میلیون و 600 هزار دوز رسید و پس از آن نیز در تاریخ 26 فروردین، 400 هزار دوز واکسن سینوفارم چین وارد کشور شد و بعد از آن هم در روزهای سوم و نهم اردیبهشت دو محموله واکسن روسی کرونا هر کدام به حجم 100 هزار دوز به ایران رسید تا در مجموع تعداد واکسن های کرونا واردشده به ایران به نزدیک 2 میلیون و 200 هزار دوز برسد.

در این میان البته باید توجه داشت که نوبت تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا، سه ماه بعد از تزریق دوز اول است و این فاصله زمانی برای سایر واکسن ها سه هفته است؛ بنابراین اگر نیمی از واکسن های آسترازنکا را نیز از محاسبات خود کنار بگذاریم، خواهیم دید که 25 روز قبل، یک میلیون و 250 هزار دوز واکسن کرونا در ایران وجود داشت، اما تا ظهر دیروز تعداد دوزهای واکسن تزریق شده در کشورمان کمی بیش از یک میلیون و 100 هزار دوز بود؛ مساله ای که نشان می دهد علاوه بر بی تعهدی طرف های مقابل به تامین واکسن، حتما اشکالاتی از جمله کمبود یخچال نیز موجب کند پیش رفتن روند واکسیناسیون کرونا در ایران شده است.

وعده توخالی دیگر: پایان فاز اول واکسیناسیون تا 15 اردیبهشت

بعد از توجیهات اولیه مسئولان وزارت بهداشت درباره علت کند پیش رفتن روند توزیع واکسن کرونا که البته چندان قانع کننده به نظر نمی رسید، روز 25 فروردین، علیرضا رئیسی ، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وعده داد که تا 15 اردیبهشت فاز اول واکسیناسیون کرونا به پایان می رسد.

حال با توجه به جمعیت 1.3 میلیون نفری افراد حاضر در فاز اول، اگر قرار بود این وعده رئیسی محقق شود، تا سه روز دیگر حداقل باید 2 میلیون و 600 هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق می شد؛ این در حالی است که تا ظهر دیروز فقط اندکی بیشتر از یک میلیون و 100 هزار دوز واکسن توزیع شده و با توجه به تداوم آرام پیش رفتن روند واکسیناسیون، تحقق این وعده کاملا بعید به نظر می رسد؛ بخصوص که هنوز سه هفته از دریافت دوز اول واکسن بسیاری از افراد حاضر در فاز اول واکسیناسیون نگذشته و قطع به یقین تا سه روز دیگر نوبت دریافت دوز دوم واکسن این افراد نخواهد رسید.

در این میان، بگذریم از وعده خود وزیر بهداشت که در روز 30 فروردین گفت که «از امروز به صورت گسترده واکسیناسیون کرونا انجام می شود و تا پایان هفته آینده (یعنی 10 اردیبهشت) یک میلیون نفر را در ایران واکسینه خواهیم کرد»؛ حال آن که تا روز معهود سعید نمکی ، کمتر از 210 هزار نفر هر دو دوز واکسن خود را دریافت کردند و به جز آنها هم به کمتر از 650 هزار نفر، دوز اول واکسن تزریق شد.

وعده پوچ تبریزی درباره پایان واکسیناسیون 80 ساله ها

بر اساس برنامه زمان بندی شده سند ملی واکسیناسیون کرونا، قرار بود که تا پایان زمستان 99، فاز اول واکسیناسیون عمومی به پایان برسد و از آغاز فروردین تا پایان تیر 1400، فاز دوم واکسیناسیون انجام شود. طبق این سند، در فاز دوم، افراد بالای 65 سال شامل حدود 6 میلیون نفر و افراد بین 16 تا 64 سال که حداقل یک بیماری زمینه ای دارند، با جمعیت تقریبی 6 میلیون نفر، علیه ویروس کرونا واکسینه خواهند شد.

در این میان اما از روز 7 اردیبهشت و در حالی که فقط کمی بیش از یک سوم دوزهای لازم برای پایان فاز اول واکسیناسیون کرونا در سطح کشور تزریق شده بود، وزارت بهداشت با شروع تزریق واکسن به افراد بالای 80 سال، فاز دوم واکسیناسیون را نیز به طور همزمان آغاز کرد؛ اقدامی که البته نحوه انجام آن، از ثبت نام حضوری خانه های سلامت از سالمندان گرفته تا تشکیل صف های پرازدحام برای دریافت واکسن توسط افراد بالای 80 سال و اعضای خانواده آنها، مورد انتقاد بسیاری واقع شد.

صرف از این مساله اما صحبت های روز 9 اردیبهشت جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، آینه وعده های توخالی مسئولان بهداشتی کشور درباره واکسیناسیون را بیش از پیش نمایان کرد. او در یک برنامه تلوزیونی گفت که «در صورت تامین واکسن، بیش از یک میلیون و 150 هزار فرد بالای 80 سال حداکثر تا 15 اردیبهشت (همان زمانی که قطعا می دانیم فاز اول واکسیناسیون نیز برخلاف وعده های پیشین رئیسی به پایان نمی رسد) علیه کرونا واکسینه خواهند شد!»

صرف نظر از این که تبریزی در صحبت های روز پنجشنبه خود در به کار بردن کلمه «واکسینه شدن»، اصلا این نکته را در نظر نگرفت که منظور از این واژه دریافت هر دو دوز واکسن است و بسته به نوع واکسن، فاصله بین دریافت دوز اول و دوز دوم باید بین سه هفته تا سه ماه باشد، این مقام ارشد وزارت بهداشت اصلا به این نکته نیز توجه نکرد در کشوری که متوسط سرعت واکسیناسیون آن در 11 روز اول اردیبهشت، کمتر از 44 هزار دوز در روز است، چطور امکان دارد که ظرف 8 روز (از 8 تا 15 اردیبهشت) یک میلیون و 150 هزار نفر، حتی یک دوز از واکسن کرونای خود را دریافت کنند؟! آن هم در شرایطی که هنوز حدود یک و نیم میلیون دوز دیگر برای پایان دادن به فاز اول واکسیناسیون کرونا باید تزریق شود.

رئیسی آش وعده های توخالی را شورتر کرد

در این میان اما آنچه بیش از همه آش وعده های توخالی مقامات بهداشتی کشور درباره روند توزیع واکسن کرونا را شور کرد، صحبت های دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بود. علیرضا رئیسی روز گذشته وعده داد که تا پایان هفته جاری (17 اردیبهشت) واکسیناسیون افراد بالای 80 سال در کشور به پایان خواهد رسید.

همان طور که گفته شد، جمعیت افراد بالای 80 سال در ایران یک میلیون و 150 هزار نفر است و اگر قرار باشد این افراد فقط یک دوز واکسن خود را تا پایان این هفته دریافت کنند، باید در فاصله زمانی ده روزه 8 تا 17 اردیبهشت، روزی 115 هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق می شد؛ حال آن که متوسط سرعت تزریق واکسن کرونا به تمام افراد حاضر در فاز اول و دوم واکسیسناسیون در 11 روز ابتدایی اردیبهشت حدود 44 هزار دوز در روز بوده است و همین مساله ثابت می کند که وعده سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پایان واکسیناسیون افرادی بالای 80 سال تا 17 اردیبهشت نیز کاملا توخالی است.

پایان واکسیناسیون کرونا ؛ شاید 7 سال دیگر

در پایان توجه به این نکته خالی از لطف نیست که طبق اعلام متخصصان بهداشتی، برای دستیابی به ایمنی جمعی باید 70 درصد جمعیت کشور علیه کووید 19 واکسینه شوند؛ بر این اساس تا زمانی که حداقل 60 میلیون نفر در کشورمان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت نکنند و به عبارتی دیگر، 120 میلیون دوز واکسن تزریق نشود، نمی توان همه گیری کرونا در ایران را پایان یافته تلقی کرد.

در سند ملی واکسیناسیون کرونا نیز دستیابی به هدف توزیع واکسن در میان 70 درصد مردم ایران، پایان سال 1400 پیش بینی شده است؛ اما طبق برآوردهای رکنا اگر قرار باشد متوسط سرعت توزیع واکسن کرونا در ماه های آتی همانند 11 روز ابتدایی اردیبهشت کمتر از 44 هزار دوز در روز باشد، واکسیناسیون عمومی 70 درصد جمعیت ایران علیه کرونا تا بیش از هفت سال دیگر، طول خواهد کشید!

البته بدون شک با واردات چند ده میلیون دوز واکسن خریداری شده از روسیه، چین، کره جنوبی، هند و کشورهای دیگر و به نتیجه رسیدن پروژه تولید واکسن روسی در ایران و تولید انبوه واکسن های چهارگانه داخلی و تامین امکانات لازم از جمله یخچال های مخصوص برای سرعت بخشیدن به نقل و انتقال واکسن کرونا در سطح کشور، در ماه های آتی روند واکسیناسیون عمومی کرونا سرعت بیشتری خواهد گرفت و حتی ممکن است 70 درصد مردم کشور تا پایان همین امسال هر دو دوز واکسن خود را دریافت کنند.

اما درخواست اکید ما از مسئولان وزارت بهداشت این است که خواهشا از این به بعد، دیگر درباره این که تا چه زمانی چند نفر واکسن کرونا دریافت می کنند، وعده ندهند و خلاصه این که لطفا نمکی و رفقایش آش وعده های توخالی خود را از این شورتر نکنند! آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟