خبر خوش کرونایی / واکسن کووبرکت در مقابل کرونای انگلیسی موثر است

به گزارش رکنا، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با اشاره به افزایش شدید مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان ها گفت: در این روزها علائم بیمارانی که مراجعه می کنند شدت بیشتری دارد. گرفتاری ریه بسیار سریع است و سرعت انتقال هم بسیار بالاتر از نوع انگلیسی است.

وی در واکنش به اینکه بر اساس خبرهای منتشر شده روند بهبود بالای 93 درصد است گفت: بیمارانی که در آی سی یو بستری می شوند بهبودی نسبتا خوبی دارند ولی تعداد جمعیت بیماران و به تبع آن مرگ و میر هم بسیار بالا است .

محرز در ادامه با تاکید بر اینکه با بررسی های جدید باید از ورود ویروس هندی به کشور مطلع شویم گفت: باید آزمایشات تعیین ساختارهای ژنتیکی متوالی انجام شود تا از ورود این ویروس به ایران مطمئن شویم. در بررسی های انجام شده بیش از 70 درصد بیماران درگیر ویروس جهش یافته انگلیسی هستند. انتظار داشتیم به واسطه سفرهای نوروزی به ترکیه ویروس آفریقای جنوبی در کشور دیده شود. خبرهایی مبنی بر وجود این ویروس در ایران را شنیده ام اما مطمئن نیستم. مراکز کمی هم برای انجام این آزمایش ها وجود دارد و دستگاه های آن کم است. آزمایشی گران دارد و نمی توان همه را تست کرد. وجود ویروس هندی به صورت رسمی در ایران گزارش نشده اما قاعدتا باید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هنوز در قله پیک چهارم هستیم از مردم خواست: حتما ماسک بزنند. حتی المکان بیرون نیایند. فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند و در تجمعات حاضر نشوند ضمن اینکه دست های خود را به صورت مکرر بشویند. این سه اصل کارآمدترین روش ها برای جلوگیری از انتقال بیماری است این اصل ها باید رعایت شود تا واکسن کافی در دسترس قرار بگیرد تا با واکسینه کردن همه مردم شدت بیماری کاهش پیدا کند.

محرز در ادامه از عدم مشاهده عوارض تست واکسن کوو برکت در بدن خود خبر داد و گفت: خوشبختانه تا امروز هیچ عارضه ای نداشته ام برخی می‌گویند آب تزریق کرده ام و من دلیل اینهمه بدبینی را نمی دانم.ضمن اینکه ۳۳۰ داوطلبی که این واکسن را تزریق کرده اند هم تا کنون هیچ عارضه ای نداشته اند. این واکسن در برابر ویروس انگلیسی موثر است اما هنوز از موثر بودن آن در برابر ویروس ها جهش یافته آفریقای جنوبی و هندی مطمئن نیستیم. اگر این ویروس به ایران وارد شود حتما بر روی آن آزمایش خواهد شد.

وی افزود: وقتی ویروس جدیدی وارد جامعه می شود پس از گرفتار کردن 40 تا 70 درصد مردم شروع به کاهش می کند اگر مردم رعایت نکنند، قرنطینه هم انجام نشود و سوش جدیدی هم بیاید که بیماری ادامه دار خواهد بود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با انتقاد از برخی محتواها در فضای مجازی و تکذیب این نکته از قول خودش که ویروس آفریقای جنوبی قوی تر از ویروس هندی است؛ گفت: فضای مجازی مسموم است و به حالت تهوع آوری حتی درباره مسائلی که به سلامت مردم مربوط است؛ رسیده است. هر دو ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی از انواع دیگر قوی تر هستند.

محرز درباره عملیلتی شدن فاز واکسیناسیون عمومی کشور خاطرنشان کرد: بنابر اظهارات دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، نهایتا تا مردادماه حدود 30 میلیون دوز واکسن به دولت تحویل داده می شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683411 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟