دکتر کوهپایه : ورودی و خروجی بیماران کرونایی بیمارستان ها یکسان شد/ واکسن ،ماسک را از زندگی ما حذف نمی کند

از هفته دوم فروردین موج چهارم کرونا در کشورمان با شیوع گسترده کرونای انگلیسی آغاز شده است و دیروز آمار روزانه جان باختگان ناشی از کرونا به 496 نفر رسید و رکورد مرگ و میر هموطنان در طول یک شبانه روز از ابتدای شروع این همه گیری در کشورمان شکسته شد.

جهش های جدید کرونا اثربخشی واکسن را کم می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از 21 بهمن فاز اول واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در کشورمان با تزریق واکسن به کادر درمان، پاکبان ها، سالمندان ساکن آسایشگاه ها و برخی دیگر از گروه های پرخطر آغاز شده و طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تا دیروز مجموعا 824 هزار و 113 دوز واکسن کرونا به هموطنان تزریق شده است.

از امروز هم فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشورمان با تزریق واکسن به افراد بالای 80 سال آغاز شده است و مردم امیدوارند که با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، هرچه زودتر زنجیره انتقال ویروس کرونا در کشورمان قطع شود. در این میان اما متخصصان بهداشتی تاکید دارند که با جهش های تازه ای که برای کووید 19 در سطح جهان بروز پیدا کرده است، حتی با واکسیناسیون عمومی علیه کرونا نیز نمی توان رعایت پروتکل های بهداشتی را کنار گذاشت.

این نکته ای است که دکتر جلیل کوهپایه‌ زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و عنوان کرد: واکسن هایی که اکنون در کشورمان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تزریق می شود، اثربخشی بین 80 تا 90 درصدی را در برابر جهش های قبلی ویروس کرونا از خودشان نشان داده اند، این در حالی است که ما اکنون شاهد جهش های جدید کرونا در کشورهای مختلف هستیم و آخرین جهش این ویروس نیز در هندوستان شایع شده است.

وی افزود: بنابراین طبیعتا وقتی ویروس کرونا به این صورت در کشورهای مختلف می چرخد، احتمال بروز جهش های دیگری برای آن نیز وجود دارد و همین مساله باعث می شود واکسن هایی که تا کنون ساخته شده اند، حتی اگر برای جهش های اولیه چینی یا کرونای انگلیسی بین 80 تا 90 درصد موثر باشند، برای گونه های جهش یافته کرونا اثربخشی کمتری داشته باشند.

واکسن شرط لازم؛ پروتکل ها شرط لازم و کافی

کوهپایه زاده تصریح کرد: بنابراین این مساله ما را به این نتیجه می رساند که حتی واکسیناسیون نیز نمی تواند فعلا زنجیره کرونا را قطع کند و راه مطمئن دیگری جز رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد؛ به نحوی که حتی اگر ما سرعت واکسیناسیون را نیز بالاتر ببریم، بازهم مانند بسیاری از کشورهای دیگر باید بر رعایت کامل ضوابط بهداشتی نظارت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه تاکید کرد: بنابراین می توان گفت پایبندی دقیق به پروتکل های بهداشتی شرط لازم و کافی برای مبارزه با کروناست، ولی واکسیناسیون صرفا شرط لازم برای قطع زنجیره این ویروس است؛ در واقع، بروز جهش های جدید کرونا بیش از گذشته ما را به این نتیجه می رساند که استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی، شست و شوی مداوم دست و سایر مسائلی که بارها گوشزد شده است، باید خیلی بیشتر توسط مردم جدی گرفته شود.

وی به واگیری بسیار بالاتر کرونای انگلیسی و کرونای هندی نسبت به گونه چینی این ویروس اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس، ما حتما باید از طریق رعایت پروتکل های بهداشتی با این ویروس مبارزه کنیم، به نحوی که حتی اگر هم واکسن به صورت انبوه به تمام مردم تزریق شود، خیلی نمی توانیم به قطع کامل زنجیره انتقال کرونا مطمئن باشیم؛ زیرا دریافت واکسن کرونا عملا نمی تواند جلوی سرایت ویروس کرونا را بگیرد؛ به طور نمونه همین دیروز با خبر شدیم که یکی از روسای بیمارستان های علوم پزشکی با وجود این که هر دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده، اما بازهم به کرونا مبتلا شده و فعلا در منزل بستری است.

کوهپایه زاده البته به این نکته نیز اشاره کرد که این یک نمونه نمی تواند لزوما جامعیت داشته است، اما به هر حال، موردی است که جلوی چشم ما رخ داده و نشان می دهد وقتی که واکسن زدیم، نمی توانیم لزوما خیالمان راحت باشد که رفتارمان را به حالت عادی برگردانیم و همین یک نمونه نشان می دهد حتی افرادی که واکسن دریافت کرده اند، باید بیشتر مراقب باشند.

ورود و خروج بیماران کرونایی بیمارستان به تعادل رسیده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره آخرین وضعیت بیماران بستری در کرونا در سطح کشور نیز عنوان کرد: وضعیت بیمارستان ها نسبت به هفته گذشته بهبود یافته است، به نحوی که اکنون شیب افزایشی اندکی داریم و در بسیاری از شهرها تقریبا به یک تعادل در ورود و خروج بیمار کرونایی به بیمارستان ها رسیده ایم، البته نکته اینجاست که مراجعات زیاد را با کمک کلینیک های سرپایی درمان های تزریقی که در بیمارستان ها راه افتاده است، مدیریت می شود و اجازه نمی دهد که بار زیادی برای بستری بیماران کرونایی رخ دهد.

کوهپایه زاده در ادامه اظهار داشت: البته در مجموع آمار مبتلایان به کرونا در موج چهارم هنوز هم عمدتا رو به افزایش است و تا این لحظه به روند نزولی نرسیده ایم، اما با توجه به این که به نظر می رسد در تهران و بسیاری از استان های دیگر رعایت ضوابط بهداشتی نسبت به هفته های گذشته بیشتر شده است، اگر این روند ادامه داشته باشد، امیدواریم هرچه زودتر جلوی روند پرشتاب شیوع کرونا گرفته شود.

وی در پایان تصریح کرد: اکنون در چندین استان، تا حدودی از سرعت بالای گسترش کرونا جلوگیری شده است و امیدواریم با رعایت بیشتر مردم و آغاز واکسیناسیون سالمندان، بتوانیم هرچه زودتر شیوع این ویروس را مدیریت کنیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 682013 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟